Arcra fel!
Hadifoglyokat, katonatiszteket, deportálásra váró zsidókat és civileket fényképezett Josef Wastl bécsi antropológus sajátságos laboratóriumában 1939 és 1943 között. A tudományos céllal létrehozott archívum anyagát korábban is tanulmányozta a médiaművész Forgács Péter. Idén arra is kapott engedélyt, hogy az ott őrzött portrékat képzőművészeti célra felhasználja. A jövő évi, velencei képzőművészeti biennáléra beadott pályázatában ezekből a felvételekből tervezett tárlatot: megannyi szempárból összerendezett tekintetlabirintust.
Noha Velencében még nem hirdették ki a jövő évi, képzőművészeti biennále tematikus címét, itthon már eldőlt, hogy a nyolc beadott pályaműből Forgács Péter Col tempo/Idővel című installációja épülhet fel a jövőre százéves magyar pavilonban. Mint a Műcsarnokot igazgató Petrányi Zsolt elmondta, a későn meghirdetett biennálés témák annyira általánosak, hogy azokba szinte bármi belepasszol - gondoljunk csak például a tavalyi Kultúra és szabadidő vagy az idei Ott kint szlogenre -, viszont ha kivárják a bejelentést, alig marad idő a tervek megvalósítására. Jelen esetben Forgács fekete, dobozszerű installációinak elkészítésére, amelyekben helyet kap majd a portrégyűjtemény.
- A képekből egyetlen nagy egységgé komponált mű nem történelmi időkre reflektál - magyarázza a kiállítás kurátora, Rényi András művészettörténész. - A pillanatra utal, amelyet a néző eltölt az arcokkal. Kutatja a másikra vetett emberi pillantás kulturális hátterét, amelyet a lélekábrázoló portréfestészet, a rendőrségi rabosítás, az antropológiai mintagyűjtemények ismeretanyaga mind befolyásol. Hozzáteszi: beadványuk címét a velencei képzőművészeti akadémián kiállított Giorgione-képről - a La Vecchiáról - kölcsönözték, ahol a nézőt szuggeráló öregasszony egyik kezében a Col tempo feliratot tartja, másikkal pedig önmagára mutat. Egyaránt reflektálva saját magára és a nézőre.
További kiállítások is válogatnak jövőre archívumi anyagokból, mint például a német Thomas Ruff retrospektív tárlata, ahol egy csillagászati archívum újra lenagyított üvegtábláit is láthatjuk. Szintén a Műcsarnokban rendeznek kiállítást a Balázs Béla Stúdió ötven évéből, valamint a jövő év egyik szenzációjaként válogatást láthatunk a leoni kortárs gyűjtemény, a MUSAC anyagából. Ennek keretében például művészeti installációként véradóközpont is üzemel majd a bejárati csarnokban. A leányvállalatként működő Ernst Múzeumban a Derkovits-ösztöndíjasok mellett KissPál Szabolcs és a dubrovniki születésű Slaven Tolj mutatkozik be.