galéria megtekintése

Középplasztika

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 01. számában
jelent meg.

Rózsa Gyula
Népszabadság

Quadriennále, azaz négyévenkénti szemle lett több évtizedes rangos múlt után a pécsi országos kisplasztikai szemle. A művészek érdeklődése ennek megfelelő volt: 260 beküldő 600 munkájából kellett kiválasztania a zsűrinek azt a száznegyvenet, amelyek május elejéig láthatók a Modern Magyar Képtárban.

A biennálékból nálunk triennálék, a triennálékból quadriennálék lesznek – növekszik a köztes idő, nyilván az erre szánt pénz és megbecsülés csökkenésének arányában. Baj igazán akkor van persze, ha végképp eltűnik a latin szám, és csupán annyi kerül a címbe, hogy kiállítás. E néven múlt ki a hajdan nem éppen érdektelen budapesti nemzetközi kisplasztikai biennále, s így maradt a műforma egyetlen tárlata a már akkor is, országos biennáléként is igen rangos pécsi szemle.

Katona Zsuzsa: Szabadság, szerelem, 2012
Katona Zsuzsa: Szabadság, szerelem, 2012

A szellem mintha a helyzetnek megfelelően volna fanyar. Ha meggondoljuk, mily kevés ok akad ma örömre, lelkesedésre, optimizmusra, nem csodálkozunk az irónián, a komiszságon, még a plasztikai élcen sem. Legyen ennek a tendenciának jelképe a harmincas Veres Balázs Freestyle című darabja, amely nemcsak fejre (illetve kézre) állítja a Gellért-hegyi nőalakot, hanem arra is van gondja, hogy a néhány araszban a talapzat is őrizze az eredeti arányát. Aki pedig megütköznék ezen a kő-bronz persziflázson, gondolja végig, mennyi értelmezési hányattatást kellett eddig elviselnie a Pécsen pálmaág nélküli nőalaknak.

 

Veres szatíráját jól szolgálja az a Prank című domborműve is, amely nemcsak hogy tísörtöt (hogy mi is nyelvi közegben maradjunk) ékít vitézkötésgyanús paszománysorral, de teszi mindezt szürke, csúfondárosan monoton, ünnepietlen betonban. Bizonyos anyagok eleve groteszkként jelennek meg bizonyos környezetben. Nehéz volna eldönteni, hogy Kungl György mindennapokat szatirizáló plasztika-életképei az autók, házak, motorkerékpárok bicskanyitogatóan aprólékos megformálásától, az aggályosan megmintázott valóságelemek szabad kezelésétől, vagy a mázas-színes kerámia gyanús banalitásától lesznek-e lefegyverzően groteszkek. Ami bizonyos: a Kungl-kompozíciók bonyolult iróniájának mindig feltétele a porcelánműtárgyak rezzenéstelenül előadott technikája.

Kungl György: Red Baron II., 2008–2014
Kungl György: Red Baron II., 2008–2014

Az anyag, mint ellenpólus, a technika, mint a tartalom alakító része: ez a szabály különösen érvényes az intim és míves műfajokban, így a kisplasztikában. Meg a kevésbé intimekben. Farkas-Pap Éva kompozíciói már csak azért sem tekinthetők kamaradaraboknak, mert kiindulópontjuk egy-egy vájt teknő. Nem a monumentális sózóteknők fajtájából, de a még így is elég terjedelmes dagasztóteknők alfajából. És egyszerre fenséges, ahogyan a jól ismert oválisból kibuktatja, kibontja, kiárasztja az ugyancsak fából, de friss-új, rétegeit megmutató fából alakított térbeli ívet, nonfiguratív héjat a mű, meg egyszerre bizarr-moduláló, hogy ezek a szépen-frissen kidolgozott felületek az öreg, megsötétedett, repedt teknőrészlettel feleselnek.

Lényegében hasonló kamaradráma és némiképp -komédia játszódik le évek óta az ugyancsak harmincas Németh Marcell síkdomborművein, amelyeken hétköznapi jelenségek, ezúttal megint ipari tájak jelennek meg rozsdamentes acélban elbeszélve, s ezt alkotta meg csészéjével Hegyvári Bernadett is. A teára természetesen angolul invitáló cím fölött nincs más, mint egy csésze gyönyörűséges tömör üvegből. Ám aki belenéz az edénybe, egzakt konstruktivista formákat lát, sőt, felfedezheti, hogy ezek a belső hasábok és hengerek elválnak, kiemelhetők, a csésze geometrikusan bontható.

Hegyvári munkája még mindig kisplasztika. Ellentétben a csaknem száznegyven kiállított mű többségével, amelyek mind túllépik az egykor centire megadott mérethatárokat; ha nem nagy, legalábbis középplasztikák. Nem, nem a zsűri zavarodott meg, még kevésbé a rendezés. Ha tudjuk, hogy a kiállított száznegyven darabhoz, nyolcvanöt művész jelenlétéhez képest 260 szobrász hatszáz beküldött művéből kellett válogatniuk, a rendezők belátását is méltányolni kell. Az ekkora érdeklődés a bemutatkozási korlátok, a növekvő köztes idők, az általános szakmai helyzet következménye; tudomásul veendő.

Veres Balázs: Freestyle, 2014
Veres Balázs: Freestyle, 2014

Magángalériák szoborkiállítást ritkán rendeznek, köztéri szobrászatunk egészében nyomorúságos. Ilyen állapotok között pedig különösen megbecsülendő az az öntési bravúrral, titokzatossággal operáló bronzplasztika, groteszk-lírai fakompozíció, meg nem kevésbé kamaraméretek között ható Hét tornász, amellyel Baranyai Enikő, Katona Zsuzsa és Oláh Katalin Kinga megmaradt a kisplasztika méret- és minőséghatárai között.

I. ORSZÁGOS KISPLASZTIKAI QUADRIENNÁLE Modern Magyar Képtár, Pécs. Nyitva május 3-ig.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.