galéria megtekintése

Kötelező kommersz körök

Évek óta egyre erősebb az a vélemény, hogy a cannes-i filmfesztivál versenyprogramja tulajdonképpen a nagy öregek kötelező köreiből áll össze.

Így idén a nagy kérdés az volt, hogy az örmény származású kanadai rendező, Atom Egoyan a The Captive című thrillerével képes lesz-e visszatérni régi önmagához, vagy folytatja a kikacsintásnak induló, majd teljes meghasonulásba torkolló kalandozását a kommersz felé.

Nos, nincs jó hírünk: a The Captive sem lett több egy tévéfilmes kriminél – noha nyomokban még mindig felfedezhető rajta a rendezői kézjegy. Pedig a téma izgalmas: pedofil gyerekrablók nyomában járunk. Egy szenvedő család drámáját látjuk a felütésben, majd mindez kibővül mindez két rendőr sztorijával, akik hajlamosak az ártatlanokat gyanúsítgatni, ahelyett, hogy érdemi nyomozást végeznének. Ha valakinek erről az a benyomása támad, hogy a kevesebb több lett volna, nem jár messze a valóságtól.

Atom Egoyan megint kommersz Fotó: Benoit Tessier / Reuters

 

Egoyant ugyanis szemmel láthatóan a bizarr szituációk érdeklik: a tradicionális thrillerekben általában hanyagolt drámai háttér és az enigmatikus jelenségek, illetve továbbra is igyekszik trükközni a filmidővel. Ugyanakkor embertelen mennyiségű közhelyet és kliséket is sikerült használnia, arról nem is beszélve, hogy a hitelességre nem maradt ideje vagy ereje.

Ez nagy baj, mert Natasha Campus esete után így olyan „elemző" és mesélő benyomását kelti, mintha fogalma sem lenne a tényekről. Igaz, a The Captive-nek sok mindent el lehet nézni, de az elnagyolt karakterek konkrétan úgy fájnak, mint ahogy a hülyeség szokott: a Kevin Durand által alakított rosszfiú olyan gülü és vérben forgó szemekkel játszik végig, hogy a valóságban mindenki alanyi jogon messze elkerülné.

Ezek után nem meglepő, hogy a sajtó kifütyülte Egoyant, a Liberation pedig azon filózik a kritikájában, hogy ez a film vajon akkora bukás-e mint a botoxolt Nicole Kidman vesszőfutása a Grace – Monaco csillagában. ÁM tulajdonképpen itt csak egy kérdés van: mit keres egy művészetet még nyomokban sem látott mű a versenyben.

Megelevenednek a tájképek

Mike Leigh Canne-ban Fotó: Eric Gaillard / Reuters

A nagy nevek becsületét a brit Mike Leigh viszont megkérdőjelezhetetlenül megvédte: a Mr. Turner ugyanis a két és fél órás játékideje ellenére érzékeny és finom munka. Hőse, Willam Turner festőművész, aki az angol romantika egyik utolsó képviselője volt a tizenkilencedik században. Az ő életének utolsó huszonöt évét ismerjük meg részletekbe menően.

Leigh-t szokás szerint minden érdekli: megismerjük Turner szokásait és mindennapjat, a nőkkel való kapcsolatt és az alkotáshoz való viszonyát. Az igazi bravúr, hogy Leigh vizuálisan és dramaturgiailag is megoldotta Turner képalkotási módszertanának mozgóképes ábrázolását. Megfogalmazta a megfogalmazhatatlant: azt, hogy hogyan készültek el a világ talán legjobb tájképei. Szavakkal nehéz is mindezt leírni, látni kell.

A film emellett roppant őszinte vallomás Mike Leigh-tól arról, milyen viszonyban lehet a művész a művészettel. Nehéz elvonatkoztatni attól, hogy a brit mester talán legintimebb mozijáról van szó. "Nem egy művész szenvedéssel teli életéről van szó a filmben, hanem arról az állandó feszültségről, amely a halandó ember, a művészete, az inspiráltsága és az adott pillanat megragadása között feszül"  hangsúlyozta Leigh.

Azonban a Mr. Turner is megosztotta a közönséget, mert akárhogy is nézzük, két Leigh létezik: az improvizációkra építő zseni és a megfontolt tervező. Most az utóbbi került hatalomra. A Mr. Turner az olyan tradicionálisabb mozijai sorát gyarapítja, mint a Mezítelenül vagy a Tingli-tangli. Abban viszont teljes a konszenzus, a hogy a címszerepet alakító Timothy Spall bejelentkezett a legjobb férfi alakítás díjára.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.