Minden kultúrember tudja, hogy két esetben nem érdemes vitába bonyolódni: focimeccsen a bíróval, illetve filmfesztiválon a zsűrivel. A szombaton lezárult XXI. Titanic Nemzet közi Filmfesztivállal kapcsolatban azonban leszünk annyira karakánok, hogy kijelentjük: a versenymezőny egyik leggyengébb filmje nyerte a nyolcezer euróval járó Hullámtörők díjat.
Minden kultúrember tudja, hogy két esetben nem érdemes vitába bonyolódni: focimeccsen a bíróval, illetve filmfesztiválon a zsűrivel. A szombaton lezárult XXI. Titanic Nemzet közi Filmfesztivállal kapcsolatban azonban leszünk annyira karakánok, hogy kijelentjük: a versenymezőny egyik leggyengébb filmje nyerte a nyolcezer euróval járó Hullámtörők díjat. A bolgár első filmes Maja Vitkova 155 perces epikus tablója, amely Szász János zsűrielnök szavai szerint egy nő magányáról és a történelem szürrealitásáról szól, elsősorban a színészi alakítások miatt lett végül befutó.
Irmena Csicsikova a Hullámtörők díjat elnyert Viktoria című bolgár filmben |
Ebben igaza is van a zsűrinek, Irmena Csicsikova hátborzongató erővel alakítja azt a Borjana nevű asszonyt, akinek tíz évvel a rendszerváltás előtt minden vágya, hogy disszidáljon – és kommunista anyjától megszabaduljon–, de férje teherbe ejti. Viktoria, a kislánya köldök nélkül születik, és a párt kinevezi az „évtized gyermekének”, ezzel a teljes családot Bulgáriához kötve. Sőt Viktoria révén olyan erős rendszerfigyelem összpontosul rájuk, ami már több mint terhes. Noha a film számos pontján történelmi tabló akar lenni, nem kevés archív bejátszással, a rendező több mint naivan áll hozzá a tényekhez: a múlttal való szembenézés és elszámolás helyett csak valami lila ködös művészkedést kap a néző.