galéria megtekintése

Köldöknézés köldök nélkül

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 14. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Minden kultúrember tudja, hogy két esetben nem érdemes vitába bonyolódni: focimeccsen a bíróval, illetve filmfesztiválon a zsűrivel. A szombaton lezárult XXI. Titanic Nemzet közi Filmfesztivállal kapcsolatban azonban leszünk annyira karakánok, hogy kijelentjük: a versenymezőny egyik leggyengébb filmje nyerte a nyolcezer euróval járó Hullámtörők díjat.

Minden kultúrember tudja, hogy két esetben nem érdemes vitába bonyolódni: focimeccsen a bíróval, illetve filmfesztiválon a zsűrivel. A szombaton lezárult XXI. Titanic Nemzet közi Filmfesztivállal kapcsolatban azonban leszünk annyira karakánok, hogy kijelentjük: a versenymezőny egyik leggyengébb filmje nyerte a nyolcezer euróval járó Hullámtörők díjat. A bolgár első filmes Maja Vitkova 155 perces epikus tablója, amely Szász János zsűrielnök szavai szerint egy nő magányáról és a történelem szürrealitásáról szól, elsősorban a színészi alakítások miatt lett végül befutó.

Irmena Csicsikova a Hullámtörők díjat elnyert Viktoria című bolgár filmben
Irmena Csicsikova a Hullámtörők díjat elnyert Viktoria című bolgár filmben

Ebben igaza is van a zsűrinek, Irmena Csicsikova hátborzongató erővel alakítja azt a Borjana nevű asszonyt, akinek tíz évvel a rendszerváltás előtt minden vágya, hogy disszidáljon – és kommunista anyjától megszabaduljon–, de férje teherbe ejti. Viktoria, a kislánya köldök nélkül születik, és a párt kinevezi az „évtized gyermekének”, ezzel a teljes családot Bulgáriához kötve. Sőt Viktoria révén olyan erős rendszerfigyelem összpontosul rájuk, ami már több mint terhes. Noha a film számos pontján történelmi tabló akar lenni, nem kevés archív bejátszással, a rendező több mint naivan áll hozzá a tényekhez: a múlttal való szembenézés és elszámolás helyett csak valami lila ködös művészkedést kap a néző.

 

Ahogy halad a rövidnek nem mondható játékidőben előre, a vizuális és stiláris „elborulás” egyre nyomasztóbb lesz, a szimbolikusnak szánt kompozíciók önmaguk paródiájává válnak, ami digitálisan elnyújtott anyatejeső formájában éri el a csúcsot a vásznon. A Viktoria köldöknéző attitűddel készített film egy köldök nélküli lányról: mondhatni blöff az egész. A zsűri még egy rendhagyó döntést hozott, a 2005-óta versenyfesztiválként funkcionáló Titanic történetében először rendezői különdíjat is kiadott: ezt Izland 2014-es hivatalos Oscar-nevezése,Benedikt Erlingsson Lovak és emberek című groteszkje kapta.

És ebben az esetben valóban az útkeresést és a bátorságot ismerték el. Az abszurd itt új jelentést nyert: izlandi lovak és emberek felemelő mindennapjait látjuk, meghökkentő meséket szexszel és halállal a középpontban. A szürreálisan felnagyított élethelyzetek sajátos humora mögött sötét dráma tornyosul, e kettősség teszi a filmet erőssé és lenyűgözővé. A Titanic az idén teljes arculat- és koncepcióváltáson esett át. Lehet ezt úgy is értékelni, a szervezők csupán meglépték, amire a „világ” kényszerítette őket. A fesztivál 21 éve izgalmas kivetülése a magyarországi filmnézési kultúrának.

Eleinte fontos műveket és alkotókat hoztak Budapestre, majd az artfilm-forgalmazás fellendülése némileg elszürkítette a rendezvényt. Ugyanakkor az art mozik és a terjesztés legújabb kori válsága – az állami támogatás csekély és kiszámíthatatlan formája – következtében ismét van olyan szegmens a szerzői filmek mezőnyében, amelynek alkotásai „normál” körülmények között sosem jutnának el a hazai mozikba. A Titanic felfedezte ezeket a filmeket, ezért programja sokkal kvalitásosabb és bátrabb volt, mint a korábbi években.

– Újragondoltuk a programot, az idei fesztivál ennek az iránynak a próbája: kevesebb volt a film és kevesebb a szekció. A Titanic nem lóverseny, nem a számok, hanem a minőség terén akartunk rálicitálni magunkra –mondta lapunknak Horváth György fesztiváligazgató. Kevesebb film bemutatására nem lehetett kevesebbet költeni, mert a minőségi filmekért nagyobb jogdíjat kérnek a forgalmazók. A rendezvény költségvetése ugyanakkora volt – mintegy ötvenmillió forint –, mint tavaly. Így vissza kellett fogni a kiegészítő kiadásokat (látványos megjelenés, fogadások stb.) Az igazgató szerint megérte, mert bejött az elképzelés: a telt házak, pótvetítések és a sajtóvisszhang is jelezte, hogy jó az új irány.

Megint független filmek fesztiválja

Egy év kényszerkihagyás után az idén ismét megrendezik az Országos Függetlenfilm Fesztivált május 15–18. között Siófokon. Noha ma már teljesen mást jelent független filmesnek lenni, mint néhány évvel ezelőtt – a digitális technika előretörésének köszönhetően bárki lehet az –, az idén hatvanéves rendezvény már csak azért is hiánypótló, mert összegyűjti és versenyezteti azokat a gyöngyszemeket, amelyek alapból elvesznének a baráti körben vagy a YouTube-on, egyéb megosztókon tartott premierek tömegében.

Noha Magyarországon elsősorban az államilag támogatott művekről hallani sokat, az utóbbi években fellendültek az indie-k, méghozzá az egész estés műfajokban is: a Titanicon debütált a kétmillió forintos gyártási büdzsével készült, Novák Erik rendezte Fekete leves. A nevezés a siófoki rendezvényre lezárult, 148 pályázó összesen 2278 percnyi mozgóképet nyújtott be. Ebből a mintegy 38 órányi filmből kell az előzsűrinek kiválasztania a 16 órás versenyprogramot. A legelszántabbak persze végignézhetik a teljes szelekciót: a fesztiválon párhuzamos maratoni vetítést tartanak a beérkezett, ám versenybe nem került filmekből is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.