galéria megtekintése

Kodály hazájában nyűg az ének

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 05. számában
jelent meg.


Csepelyi Adrienn
Népszabadság

Hogyan csodálkozik rá a Kodály-módszerre valaki, aki még sosem találkozott vele? Miként lehet a mindennapos éneklés nyűg helyett örömforrás? Tényleg egészségesebb, aki énekel? Kodályné Péczely Saroltával és neves zenepedagógusokkal beszélgettünk.

„Először is: kidobáltuk a székeket”– mondja nevetve dr. Nemes László Norbert, a Nemzetközi Kodály Társaság alelnöke, amikor arról kérdezem, hogyan kell elképzelni a Városmajor mintaprogramban részt vevő osztályok zeneoktatását. A projekt azért jött létre, hogy a Kodály-módszer eredményességét demonstrálja – s ehhez bizony be kell tartani a kodályi szabályokat: a gyerek énekórán ne gubbasszon a padban, hanem táncoljon, mozogjon, üsse a ritmust kézzel-lábbal, sőt, esetenként akár kezére húzott cipővel is.

Agykutatók is figyelik

„A zene olyan fontos, mint az, hogy az ember eszik-iszik vagy alszik – mondja Vigh Andrea hárfaművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora. – Hogy a zeneoktatás sokkal egészségesebb és teljesebb embert nevel, nem csak mi állítjuk. A mintaprogram résztvevőit az MTA agykutatói vizsgálják. Pontos számokat csak az év végén mondhatunk, de a különbség a minta- és a hagyományos osztályok között már egy év után kimutatható.”

 

A Kodály-módszer mozgásközpontúságára céloz Vigh Andrea, amikor azt magyarázza, hogy az egészséget nem csupán szellemi síkon érti: „Az énekléshez vagy a hangszeres játékhoz először is a helyes légzést kell megtanulnia a gyerekeknek” – kezdi az első példával a rektor asszony. Nemes László Norbert folytatja: „A padban görnyedés helyett éneklés közben mozognak a gyerekek, így az órák hangulata felszabadult és vidám.” Vigh szerint ez az egyik kulcs:

„A sikerközpontú hozzáállás egyszerűen nem célravezető. A lényeg: a zenélés, éneklés örömforrás legyen.”

Suzanne Konings a Hágai Királyi Zeneakadémia zeneelmélet tanszékének oktatója, 2004 óta vezeti az intézményt. Hat esztendővel ezelőtt ismerkedett meg a Kodály-módszerrel, ami azonnal lenyűgözte. „Nem értettem egy mukkot sem a próbaórából, csak azt láttam, hogy ez irtó izgalmas” – mondja nevetve. – Tudtam, hogy ez az az út, amelyen el kell indulnunk.” Nem tétlenkedett sokáig: meghívta Nemest Hágába, hogy afféle gyorstalpalót tartson a tanári karnak. „Egyhetes továbbképzést szerveztem, ami akár nagyon rosszul is elsülhetett volna, ám a kollégáimat is magával ragadta a módszer” – jegyzi meg.

Holland dallam

Konings szerint társadalmilag nagyon sok minden múlik a zeneiskolákon: „Az a minőség, ami a zenei életünket jellemzi, egyenesen arányos a zeneoktatásunk minőségével.” A pedagógus szerint a Kodály-módszer abszolút nemzetközi, bár néha vannak fennakadások.

Szeretnék ugyanis a holland dallamkincset integrálni a metódusba, ám ebben nincs olyan könnyű dolguk, mint nekünk, magyaroknak, akiknek elképesztő dallamtár van a birtokunkban nagy népzenegyűjtőinknek köszönhetően.

„Dolgozunk azon, hogy a saját dallamainkat is az oktatás részévé tegyük” – mondja Konings, aki szerint a Kodály-módszer legnagyobb előnye, hogy egy bizonyos fok után teljes önállóságot ad a gyermekek kezébe.

Háry János!

1975-ben az ő ösztönzésére alakult meg a Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet és a Nemzetközi Kodály Társaság is. Kodályné szerint a férje által megépített alapok stabilak, a váz ma is áll. „Sok évtizede élek ebben a gondolatkörben, ma is úgy gondolom, hogy minden, akár kis eredménynek, ami közelebb visz az ideálishoz, örülni kell.”

Kodályné Péczely Sarolta életét a Kodály-módszernek szenteli
Kodályné Péczely Sarolta életét a Kodály-módszernek szenteli
Kasza Gábor / Zeneakadémia

Az özvegy szerint annak, hogy a komponista kultusza manapság is világszerte tetten érhető, elsősorban nem is feltétlenül a módszer, hanem Kodály zeneszerzői nagysága a kulcsa. „Repülőgéppel utaztam Amerikába – idéz fel egy jellegzetes esetet –, és mivel nyugatnémet vízumot kellett igényelnem a repülőtéren az átszálláshoz, kiszállítottak a gépből. Diktálni kezdtem az adataimat a német ügyintézőnek, mire ő rám nézett: Kodály? Háry János!”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.