galéria megtekintése

Kézigyaluval is lejátszható a hallhatatlan nagylemez

1 komment


Bárkay Tamás

A magyar rocktörténet legkülönlegesebb nagylemezét bemutató fotót látja most, Nyájas Olvasó. A műtárgyból mindössze húsz darab készült, így persze kereskedelmi forgalomba sem került, emellett garantáltan nem hordoz egyetlen árva hangot sem, tekintve, hogy kifejezetten a hanghordozás igénye nélkül hozták létre.

Az anyaghasználatra utaló Furnér 1 címet viselő kompozícióért a sajnálatosan halványuló emlékű Topó Neurock Társulatnak lehet hálás a zeneirodalom. Az Ivánka Csaba (színész, színházrendező), Patai Tamás (gitáros), Lakatos Bétóven Dezső (színházi díszítő és szólógitáros), Fodor István (színpadmester és basszusgitáros), nem utolsósorban pedig Merena Sándor (kelléktárvezető és dobos) zenei, színpadi és szövegírói képességeit nemes foglalattá ötvöző, a honi progresszív rockot új szintre emelő formáció 1988 tavaszán úgy érezte, elégséges volumenű és színvonalú zeneszámot állított elő ahhoz, hogy a hazai hanglemezgyártás is megálljon mellette egy pillanatra.

A tagok egy szép napos, avagy randa esős délutánon bemasíroztak hát az Országos Rendező Iroda (ORI) Vörösmarty téren állott üvegpalotájába, egyenesen, avagy némi cikcakkokkal Erdős Péter popcézár hatodik emeleti irodájába, hogy sínre is tennék akkor a projektet legott. Visszaemlékezések szerint a közép- és késő-Kádár-kor könnyűzenei univerzumának megkerülhetetlen türannosza hírhedten rút világosbarna műbőr (szkáj) kanapéján dölleszkedve fogadta a csoportozatot, amelyet nem kínált hellyel, arra a kanapéra leülni ugyanis csak két embert tartott elég méltónak Erdős az országban, Csepregi Évát és Koncz Zsuzsát, akikről viszont nem tudjuk, hogy büszkék voltak-e a gesztusra, avagy sem.

Szó szót követett, avagy nem, mindenesetre kisvártatva közölte az egybegyűltekkel, hogy: kizárt. Indoklásképpen tudatta, hogy nem érti a rockzenét, ezzel parallel viszont nem is szereti, így hát a maga részéről végzett is. Mint a műtárgy gazdája, a rockzenei szakíró és gyűjtő Zoltán János elárulta, Erdős Péter nem csak a rockzenét nem értette. Egy ízben például megvallotta: a Himnuszt is csak onnan ismeri fel, hogy az az a nóta, amire az emberek fel szoknak állni.

 

Hőseinket elöntötte a jó öreg epe. Nem hagyták annyiban az inszinuációt, szereztek egy műhelyt meg pár farostlemezt, felgyűrték az ingujjukat, és önkezükkel kivágták belőle a húsz mérethű nagylemezt. Borítót is terveztek hozzá, amelyen egyebek mellett jelezték, hogy a produkciót a Kenyai Hanglemezgyártó Vállalat jegyzi, hogy az LP nem magán-, hanem „szegény” kiadás, valamint hogy a korong kézigyaluval és Skil fűrésszel egyaránt lejátszható. A kartonon – micsoda dafkeség – a számok címét is feltüntették, pl. Feküdj alám, Tipord meg a lelkemet, Rózsadombi asszonykórus. A lemez 1989. április elsején jelent meg, pontosabban nem. Létrejöttéről a Magyar Rádió egyik könnyűzenei műsorában tájékoztatták a közönséget, a jelenlevőket bizonyos Indri Gyula riporter moderálta.

Hogy a színi performanszokkal elegyített rockkoncertjeivel annak idején meglehetős érdeklődést keltő Topó Neurock Társulat miért nem hagyott mélyebb barázdákat a kollektív memórián, annak okát már nem fogjuk megfejteni. Talán Erdős miatt: a zenekarnak életében nem jelent meg lemeze, a Hungaroton kegyelmébe ajánlott dalműveket csak a 90-es években adták ki, természetesen CD-n. Az 1996-ban elhunyt, Jászai Mari-díjas Ivánka Csaba neve azonban fennmaradt. 2000-ben színházi díjat alapítottak a tiszteletére, az elismerést más kiválóságok mellett eddig Szakácsi Sándor, Bubik István, Kováts Adél, Őze Áron, Bán János és Hirtling István kapta meg.

Lemezjátszóval nem, de kézigyaluval lejátszható a farostlemez Fotó: földi imre

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.