galéria megtekintése

Képzelt szervek bujasága

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 09. számában
jelent meg.


Horváth András Dezső
Népszabadság

Barcelona a kortárs képzőművészet legfontosabb európai központjainak egyike, és egyre inkább kezdi átvenni a vezető szerepet a kétezres évek második felében taroló Berlintől.

„La Platában, Argentínában születtem. Az egyik nagyapám katalán volt, még gyerekként került Dél-Amerikába. Én voltam a kedvenc unokája, nagyon bírtuk egymást. Rengeteget sztorizott a barcelonai gyerekkoráról, a kajákról, az iskolai verekedésekről meg Miróról. Miután leérettségiztem, egy-két évig nem igazán tudtam, hogy mit akarok kezdeni az életemmel. Festettem már akkor is, de valami hiányzott. Aztán egy reggel eszembe jutott a nagyfaterom meg Barcelona. Volt egy kis félretett pénzem, abból vettem meg a repülőjegyet. Ez hét éve volt. Azóta ott élek, és nagyon jól érzem magamat” – meséli Agustín Eyssartier, akinek képei május közepéig láthatók a Latarkában, azaz a budapesti Lengyel Intézet pincegalériájában.

Veronica Cantero Yenez és a Stanislaw Lem Solarisa ihlette fantáziaprotézisok
Veronica Cantero Yenez és a Stanislaw Lem Solarisa ihlette fantáziaprotézisok
Batka Annamária

A Buda-lona című kiállítás ötlete Bánki Ákos festőművész fejéből pattant ki, miután két hónapot a katalán városban töltött. Barcelona a kortárs képzőművészet legfontosabb európai központjainak egyike, és egyre inkább kezdi átvenni a vezető szerepet a kétezres évek második felében taroló Berlintől.

 

Az ok az lehet, hogy Berlinből hivatalosan is kultúrváros lett, amely a számos előny mellett hátrányokkal is jár. Például azzal, hogy az ember két méterenként egy tehetséges szobrászba, lelkes színházrendezőbe, esetleg egzisztencialista költőbe botlik. A sok művész nem mindig inspirálja, esetenként ki is oltja egymást.

A képzelt szervek leginkább vaginákra hasonlítanak, amelyek egy holdbéli táj fölött, kissé elhagyatottan lebegnek a félhomályban.

– Barcelonában vannak érdekes pékek, lángoló lelkű postások és szerelmi bánattól szenvedő cipőkereskedők, akikkel le lehet ülni bármikor egy sörre. Az ő történeteik pedig feltöltik az embert – meséli Yvapurü Samaniego Bonnin, akinek zsírkrétarajzain a város jellegzetes karakterei tűnnek fel. Samaniego Eyssartierhez hasonlóan Dél-Amerikából költözött Barcelonába.

Paraguayban tanult festőnek, húszéves korában azonban rájött, ha meg akar élni, Európába kell költöznie. Barcelona akkoriban már híres volt art factory (művésztelep-) hálózatáról, úgyhogy Samaniego, aki spanyol dédapja miatt könnyen kapott vízumot, Katalóniába költözött.

– Azt hittem, tudok pénzt keresni a festészettel. Tévedtem. Barcelona hiába művészeti központ, az alkotók nagy része pont úgy éhezik, mint a bárhol máshol. Én is csináltam mindent, voltam kertész, szobafestő és pincér is –teszi hozzá, majd elmeséli kedvenc képe történetét.

A rajzon két szem és két mell látható nagy méretben. A kép ihletője egy barcelonai pincérnő, aki rengeteget panaszkodott Samaniegónak arról, hogy az emberek csupán ennyit látnak belőle a bárpult másik oldaláról.

Szintén a nőiséggel, ám annak egy egészen más aspektusával foglalkozik Veronica Cantero Yanez, aki a kiállítók nagy részével ellentétben Barcelonában született. Később Olaszországban és Franciaországban élt, a legnagyobb hatást Stanislaw Lem Solarisa, valamint Samuel Beckett abszurd művei gyakorolták rá.

Protesi (protézis) című sorozatában a sci-fit és az abszurditást keveri. Úgy véli, az orvostudomány fejlődésének köszönhetően csupán idő kérdése, hogy a műfogsorokhoz és csípőprotézisekhez hasonlóan új belső szervek: szívek, tüdők és májak kerüljenek a régiek helyére.

Festményei elképzelt szerveket ábrázolnak, amelyek kimérákként, azaz több ivarsejtből összeállt genetikai mozaikként saját intelligenciával rendelkeznek. A képzelt szervek leginkább vaginákra hasonlítanak, amelyek egy holdbéli táj fölött, kissé elhagyatottan lebegnek a félhomályban.

Yanez festményeit nézegetve Eyssartier megjegyzi, hogy Barcelonára nagyon jellemző ez a buja elhagyatottság. Samaniego egyetértően bólogat, aztán sztorizgatni kezd. Pékekről, pincérnőkről és spanyol dédpapákról.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.