Lenin magyar páncélszamara

Fura járgányról találtunk képet az archívumban. Borítékjára azt írták: Lenin páncélautó, 1970/I.

Hogy mi is lehetett ez, arra ma már kevesen emlékeznek. Persze az internet kidobott néhány képtalálatot, amelyen éppen ez a páncélcsoda látható, a Hadtörténetiben és a Közlekedési Múzeumban is tudtak egy-két adalékot, no meg persze beszéltek a Népszabadság régi évfolyamai is. Így hát végül kikerekedett a páncélautó rövid története.

Kezdhetnénk mindjárt azzal, hogy úgy kötődött Leninhez ez a kocsi a nagy októberi legendáriumban, mint a keresztény ikonográfiában Krisztushoz a szamár. Ez a kocsi ugyanis a nagy forradalmi történet része volt. Erről, mármint az eredetiről, hirdette ki ugyanis a forradalom atyja az áprilisi téziseket, a forradalom továbbfejlesztésének gondolatait, s ez a jelenet az egyik legtöbbet ábrázolt pillanata lett Lenin életének. Festményen, metszeten, fotón népszerűsítették. Sőt, kollégám 1977-ben Leningrádban még színpadon is láthatta az Október című forradalmi operát, amelynek első felvonása a tézisek ismertetése volt, s persze hogy ott volt akkor is a kötelező díszlet, a páncélautó. Elhagyhatatlan mesei elem, szimbólum. Persze, hogy Szovjetunió-szerte készültek a másolatok, melyek közül sokról állították aztán, hogy az volna az eredeti. A páncélautónak kultusza volt. Ezt tudva érthető csak meg annak a lelki jelentősége, jelképi ereje, hogy 1991 augusztusában Borisz Jelcin is éppen egy páncélos tetejéről szónokolt az Oroszország demokratikus átalakulását fenyegető kommunista puccsisták ellen. Némi túlzással elmondhatjuk: a Szovjetunió történetének kezdetét és végét is egy páncélosról hirdették ki.

A képen látható autó annak a régi, 1917-es Lenin-páncélosnak egyik másolata. A magyar másolat. Mert hát itthon is készült replika, nemcsak a Szovjetunióban. Ezt például a Magyar Úttörők Szövetsége és a Magyar Honvédelmi Szövetség kérésére készítették a Budapesti Jármű KTSZ és a Csepel Autógyár dolgozói, társadalmi munkában. Az apropó Lenin születésének századik évfordulója volt. A kocsit a lapunkban megjelent hírkép szerint 1970. február 13-án szerették volna átadni, de valamilyen ok miatt végül is március 22-én került sor az ünnepélyes átadóra Csepelen, a tanácsháza előtti téren. 1919-ben ezen a napon üdvözölte táviratban a szovjet népvezér az újdonsült magyar Tanácsköztársaságot. A ceremónián még Uljanovszkot, az ünnepelt szülővárosát is felhívták a páncélautóból, mégpedig az a 81 éves bácsi, Tilkovszki Ervin, aki 1919-ben a szikratávírón kapcsolatot létesített Kun Béla és Lenin között.

Viszont Lenin születésnapja igazából egy hónappal később, április 22-én volt. No, akkor aztán még nagyobb ünnepséget rendeztek Budapesten, immár a Felvonulási téren, s a másolat ott is szerepelt. „A Lenin-szobornál több mint négyezer úttörő vette körül Lenin egykori páncélautójának mását” – írja a korabeli tudósítás. Majd a kocsi korhű ruhába öltözött személyzete ekkor is felhívta Uljanovszkot, ahonnan (ha hinni lehet) üdvözölték a pesti ünneplőket.

A nagy nap után nyilván sokfelé elvitték még a csepeliek ajándékát, 1970 őszén például Leninvárosban állították ki. Ezután már nem találtam róla hírt, semmi nyomot. Viszont az kiderült, hogy nem veszett el a páncélos az utóbbi évtizedek történelmi viharaiban. Ma is megvan, meg is nézhető. A keceli hadtörténeti park egyik megbecsült darabja.

06.23. Lenin páncélautója
06.23. Lenin páncélautója; zu Csordás Lajos, Fotó: Mikó László. 1970. január
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.