galéria megtekintése

Karinthyék és a zombik

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 19. számában
jelent meg.


Csider István Zoltán
Népszabadság

Egy hónap alatt csaknem huszonnyolcezer dollárt, vagyis kis híján hétmillió forintot dobott össze az internet népe Csepella Olivérnek az Indiegogo oldalon.Ez több mint kétszerese a „kért” összegnek, a Nyugat + Zombik című képregény tehát egy éven belül biztosan elkészül, sőt a tervezettnél könnyebben, gyorsabban folyik majd a munka, és az önálló kiadásra is jut pénz.

– A 70-es évek zombihorrorjai az agyatlanul romboló tömegről szólnak, és a velük szemben álló egyénekről, akik az életükért harcolnak. Az államalapítás idején egy ellenálló pogány törzset pont ott mészároltak le, ahol most az Erzsébet körút és a Dob utca sarka van.Micsoda véletlen! Ők támadnak fel a századfordulón, hogy bosszút álljanak. És ha már egyszer a nyugat igázta le őket, kikkel kerüljenek összetűzésbe, ha nem a Nyugattal? – kérdez vissza Csepella Olivér, amikor arról kérdezzük, miért éppen az élőhalottakat választotta a magyar irodalom legtöbbet hivatkozott lapja meghatározó szerzőinek ellenfeléül.

A Nyugat + Zombik című képregény egyetlen kalandos este történetét meséli el: a New York kávéházban rekedt Ady Endre, Babits Mihály, Csáth Géza, Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Móricz Zsigmond és Tóth Árpád, valamint Kata, a pincérnő harcát a pogány sámánnal és rengeteg zombival. S hogy miért éppen őket választotta? Hol van például nőíró? Csepella azt mondja, a legkarakteresebb szerzőket igyekezett szerepeltetni, a személyes irodalmi rokonszenvek nem szóltak bele a választásba, különben ott lenne kedvenc szerzője, Füst Milán is.

– Én is feminista vagyok, de Kaffka Margitot is kihagytam. Pont azért, mert a Nyugatban az volt a szerepe, hogy ő a nő. Akkor már inkább egy fiktív pincérnő, aki nem a Nyugatot képviseli, és így sokoldalúbb karakter – így a rajzoló, aki az életrajzokat és az életművek egy részét is felhasználta.

 

Élőhalottak és klasszikus írók találkozása a huszadik század elején? Néhány kiadó meglátta a tervben a potenciált, a szerző azonban előre eldöntötte, csak azzal egyezik meg, aki fedezi a kétszáz oldal végigrajzolására szánt egy évet. Ezt viszont egyik kiadó sem tudta vállalni. Csepella ezután úgy gondolta, hogy fut még egy kört.

– Esélytelennek tűnt, de a közösségi finanszírozás volt a legutolsó lehetőség, amit magam előtt láttam. Nagyon meglepődtem, hogy ilyen gyorsan ennyi pénz összejött – mondja a grafikus, aki első körben 12 ezer dollárt kért, ami az indiegogós leírás szerint egyévi ebédjére, lakbérére, BKV-bérletére, valamint a képregény és az ahhoz kapcsolódó ajándékok előállítására éppen elég. A magyar netezőknek hála, ez a pénz egyetlen nap alatt összejött.

Aztán egy hónap alatt jócskán meg is duplázódott: a december eleji kampányzárlatkor 27 864 dollárt mutatott a számláló, 1102-en utaltak pénzt a projektre. Ami nem jelenti, hogy Csepella Olivérnek akkor most van körülbelül négymillió „talált” forintja: a pénzt a Nyugat + Zombikra fordítja. A nagyobb költségvetés lehetővé teszi a jobb kivitelezést, és jut pénz az önálló kiadásra, sőt az angol fordítás elkészítésére is.

Csepella egy évének finanszírozását kérte, 2015-ben tehát csak a Nyugat + Zombikkal foglalkozhat. – Ehhez sehol nem kell felmondanom, mert szabadúszó grafikus vagyok, négy grafikus barátommal dolgozunk együtt – mondja. – A duplázással őket is be tudom vonni a színezésbe és más fázismunkákba, vagyis több időm lesz rajzolni.

Benne leszek a képregényben!

Számos olyan projekt van, amelyben a szakmai vagy stratégiai befektetők először nem látnak fantáziát, ezeknek mégsem kell okvetlenül elsüllyedniük a „meg nem valósult ötletek” feneketlen kútjában. A Kickstarter vagy a Nyugat + Zombik által használt Indiegogo-oldalakon keresztül ugyanis ezek az ötletek is megtalálhatják a rokonszenvezőket, akiktől apránként szépen összegyűlhet a kívánt összeg vagy legalább egy része. A közösségi finanszírozásban gyakorlat, hogy a projektgazda egy bizonyos összegért ellenszolgáltatást is felajánl az adakozóknak. Ez lehet maga termék, vagy mint Csepella Olivér esetében, egy kompletten kitalált csomag. A szokásos merchandise-termékek (póló, poszter stb.) mellett az alkotó azt is vállalta, hogy 350 dollárért cserébe konkrétan belerajzolja a támogatót a képregénybe. Mindhárom kiadó hely elkelt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.