Alberto Barbera, a Velencei filmmustra igazgatója tud valamit, amit mások nem. 2012-es visszatérése óta – volt már periódus korábban, amikor ő irányította a rendezvényt, de Silvio Berlusconi idején nemkívánatos személy volt – mindig talál egy olyan amerikai filmet, mely néhány hónappal később arat az Oscar-gálán. Ilyen volt a Gravitáció, a Birdman vagy tavaly a Spotlight.
Most sincs ez másképp. Sőt! Damien Chazelle legújabb filmje, a Kaliforniai álom nem csak, hogy lenyűgöző film, hanem úgy tud tisztelegni Hollywood aranykora előtt, hogy közben elképesztően modern, de ami a legfontosabb: eredeti! Egyszerűen felrobbantotta a sajtót és a nyitóvetítés hivatalos publikumát, az emberek repkedve jönnek ki a teremből.
Damien Chazelle és Emma Stone szerdán a filmfesztiválon. Tökéletes musical Alessandro Bianchi / Reuters |
De mi is ez az új filmdrog? Az elejétől a végéig tökéletesen megkomponált, grandiózus, hollywoodi musical, amit hatvan éve hiába kerestünk a mozikban. Kicsi, fekete-fehér kockaképekkel indít a film, majd amikor megjelenik a rég látott Cinemascope felirat, minden kiszélesedik és kiszínesedik – ahogy kell. Aztán jön a főcím előtti felvezetés, egy kiadós dugót mutat a Los Angeles-i autópályán. A kocsik állnak, a sofőrök és utasaik kipattannak és énekelnek. Minden egyetlen snittben, ahogy Chazelle-nél már megszokhattuk. Lélegzetelállító öt perc ez, minden vetítésen tapsviharral honorálták.