galéria megtekintése

Inkább a sport, mint a kultúra

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 09. számában
jelent meg.


Szemere Katalin
Népszabadság

Eszenyi Enikő szilveszter előtt jelezte a sajtónak: nem érkezett meg időben a beígért a társaságiadó-jóváírással járó mecenatúra egy része, veszélybe sodorva a Vígszínházat. A probléma részben megoldódott, mi viszont megnéztük, mit is jelent a tao az előadó-művészeti műhelyeknek, és ez hogyan változott január elsejétől.

2009-ben tette lehetővé a kormány, hogy a kultúra finanszírozásának kiegészítő forrásaként a cégek adókedvezmény fejében a fizetendő adójuk egy részét kulturális intézményeknek ajánlják fel. A felajánlott társasági és osztalékadót (tao) az intézmények a jegybevételük legfeljebb nettó nyolcvan százalékáig vehetik igénybe. A cégeknek az egyik lehetőség, hogy befizetik az adójukat vagy annak egy részét előadó-művészeti műhelyeknek adják, támogatva azokat – tehát nem vállalnak áldozatot.

A Budapesti Operettszínház sikerelőadása a Rómeó és Júlia, Szinetár Dórával és Dolhai Attilával a főszerepben
A Budapesti Operettszínház sikerelőadása a Rómeó és Júlia, Szinetár Dórával és Dolhai Attilával a főszerepben
Németh György / MTI

Ez a konstrukció kiegészítő támogatásnak indult, azt ígérve, hogy az állam ezzel párhuzamosan nem csökkenti az állami finanszírozást. Az ígéret nem valósult meg, a Fidesz-kormány 2011-ben a nagyobb taobevételre számító intézményektől többet, a kisebbektől kevesebbet vont el, arra hivatkozva, hogy végső soron ez is állami támogatás. A kulturális intézmények finanszírozását jelentősen befolyásolja az is, hogy az Orbán-kormány kiterjesztette a tao rendszerét a sportra is, és az elmúlt időszak azt bizonyítja, hogy a sport vonzóbb taocélpont, mint a kultúra, vagyis kevesebb pénz érkezik kulturális területre.

 

Az adókedvezmény jócskán változott. Az alacsonyabb adósávba tartozó cégeknél a kezdeti tíz százalék adócsökkentő-kedvezmény tavaly 2,5 százalékra apadt, de most újra emelik. Idén kétféle metódus mellett dönthetnek a cégek. Választható a régi, azaz 2,5 százalékos, de létezik kedvezőbb megoldás is. Ebben nem év végén, egy összegben utalják a műhelyeknek a taopénzt, hanem folyamatosan, egész évben. Az új konstrukció az adakozónak is motiválóbb, mivel a támogatás fejében 7,5 százalék adójóváírást kap.

Az Erkel Színház nézőtere tavaly. A rendszer több visszaélésre ad lehetőséget
Az Erkel Színház nézőtere tavaly. A rendszer több visszaélésre ad lehetőséget
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Többen panaszolták, hogy a rendszer visszaélésre ad lehetőséget. Volt olyan társulat, amely egzotikus országból ellenőrizhetetlen nézőszámot mutatott fel, éppen ezért az alapként szolgáló jegybevételt nemrég az Európai Gazdasági Térségre korlátozták. Az a kérdés is felvetődött, hogy vajon kereskedelmi alapon létrejött külföldi turnékat miért támogat az állam. 2015 végén lejár a tao európai uniós engedélye, mert csak hat évre kaptunk lehetőséget. Kérdés, hogy az intézmények milyen forrásokkal számolhatnak jövő január elsejétől.

Milliárdok és milliók

Az Előadó-művészeti Iroda 2013-as adatai szerint a legtöbb taót, 1,156 milliárd forintot az Operettszínház kapta, körülbelül a felét a Madách Színház, 492 milliót a Vígszínház. Az Örkény 117 milliót, a Katona 142,8 milliót vehetett át. A kecskeméti színház 71, Szolnok 102, Tatabánya 41 millió forinttal kalkulálhatott. A független produkciókkal dolgozó Füge 170, a Manna Kulturális Egyesület 190 millió forintot vehetett át.

A főként ernyőszervezetként működő nonprofit kft.-knek is jutott tao-pénz, ahol fesztiválok és könnyűzenei koncertek is szerepelnek. Így kapott 610 millió forintot a Műhely Produkció és 428 milliót a hasonló profillal működő Maszka Színház. A Műhely Produkció saját projekteket is létrehoz, de produkciós színházként együttműködik más szervezetekkel, részt vesz – többek között – arénakoncertekben,zenei fesztiválokban, kereskedelmi színházi előadások létrehozásában. Szerettük volna megtudni, hogy az Újszínház körüli politikai felhangok hogyan befolyásolták a támogatói kör összetételét és a támogatás mértékét, de az igazgató az előbbi kérdésre nem tudott válaszolni, mondván, nem ezzel, hanem az érdemi színházi munkával foglalkoznak, munkájuk objektív mércéjének a növekvő jegybevétel minősül.

2013-ban a teátrum a jegybevételei alapján 57 millió forintnyi támogatásra szerződhetett, ebből 50,6 millió forintra sikeresen le is szerződött partnereivel. Valamilyen fokú személyes kötődés, legalább egy jó előadás élménye kell ahhoz, hogy egy cég tulajdonosai vagy döntéshozói aláírják a taóhoz kapcsolódó támogatásról szóló szerződést – tapasztalja Dörner György színházigazgató, aki azt nem árulta el, hogy kiktől, de azt igen, hogy egyre több cégtől érkezik hozzájuk ez a fajta támogatás. Minden egyes forintért meg kell dolgozniuk, de nem csak nekik – tette hozzá –, mivel még mindig nem elég közismert ez a típusú mecenatúra a cégek körében, ráadásul nem a vállalkozásoknak, hanem a kulturális intézményeknek fontosabb, hogy közvetlenül hozzájuk kerüljön. (S. T.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.