galéria megtekintése

I, mint irodalom

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 09. számában
jelent meg.

Nyerges Gábor Ádám
Népszabadság

Sajó László: A futball ábécéje, Osiris, 276 oldal, 2480 forint

A futball legjobb előfordulási formája az, ha játsszák. Nézni sem rossz, stadionban vagy fotelből, de még megidézni is jó egy másik játékban, gombfoci-, esetleg csocsóasztalon, számítógépen. A futballal kapcsolatban szinte minden jó. A legkevésbé azonban: olvasni róla.

Elolvasni, milyen egy gól, csel vagy kapufa. Olyasmi ez, mint elképzelni egy még sosem kóstolt ízt. Bizonyára lehet, de minek. Így legalább négyévente, világbajnokságok idején ebbe szokott beletörni még a kiváló írók bicskája is. Afféle kanyarószerű betegségnek tetszik, miszerint hovatovább mindenkiben, pályája valamely pontján elmaradhatatlanul megképződik a kényszer: mégiscsak írni kéne a fociról, ha érdekli az olvasót, ha nem.

 

Ilyenkor aztán vakarhatja okos fejét az egyszeri kritikus, hogy egy ilyen könyvet mégis honnan olvasson, merről értelmezzen? Mit olvas egyáltalán, szépirodalmat (az esetek többségében, ahogy reméli: nem), esszét, netán szakmailag valamennyire helytálló sportcikket, magánérdekű anekdotázást vagy üres bölcselkedést a futball metaforikájába göngyölve?

Mindebből is kitetszik, hogy Sajó László kötetének hasonló (nem kis) tétje van, s hasonló veszélyekkel kell szembenéznie, mint a 2008-as kvázi előzménynek, az Öt és felesnek. És (hasonlóan ahhoz, de elődjét bizonyos tekintetben még le is körözve) e szembenézésből A futball ábécéje diadalmasan és emelt fővel jön ki, mintha csak 7-0-ra tarolt volna egy hétvégi rangadón.

Sajó ugyanis nem az önelégült és (meggyőződése szerint) bármilyen tárgykörben szellemesen adomázó író gőgjével piszkálgatja meg témáját. Egyáltalán: nem is feltétlenül ugyanaz írásai tárgya, mint az adomázgatóké. Ugyanis végtelen érzékenységgel (és finom, állandóan jelenlévő, de sosem gúnyba hajló iróniával) szemléli fő témáját: az emberi sorsokat, azok közül is jellemzően a specifikusan Kárpát-medenceieket. Mindehhez a foci (valamint a kocsmák és vasútállomások világa) egyszerre körítés és díszlet, valamint közben mégis maga a lényeg.

A könyv főszereplői ugyanis (Messi vagy Maradona epizódszereplései mellett) azok a játékosok és szurkolók, edzők, gyúrók, bírók, akik mind egyazon nagy sorsközösség tagjai. A legtöbbünk által inkább sejtett (bár általunk is nap mint nap látott, érzékelt) városi és vidéki szegények (ne finomkodjunk: prolik) közössége ez, a legtöbbször szürkének, arctalannak ábrázolt tömeg, mely talán a legnépesebb, mégsem foglalkozunk vele. Nem törődünk életpályáikkal, sorsukkal, érzelmeikkel, fájdalmaikkal és örömeik kel. Fő szórakozásukkal, például kis, sokadosztályú focijaikkal. Röhögünk megyekettes, -hármas futballjukon (az öregfiúkról nem is szólva), lepukkant pályáikon, meccs előtti, utáni (vagy ahogy a könyvben is olvashatjuk: néha alatti) alkoholizálásukon.

Sajó kívülálló,mégis sorsukat végtelen megértéssel, empátiával kezelve ír róluk. Könyvében számtalan példát találunk egy letűnőben lévő, süllyedő világ szemlélésének méltóságteljes, bármiféle gúnytól mentes melankóliájára: „Mennénk, mendegélnénk, de lassan elfogynak alólunk a pályák. Mert elmúlnak, megszűnnek egyszer, most.

Elburjánzanak a műfüvesek, ami igazi még maradt (s nem épült helyén autópálya, benzinkút, áruházláncszem, lakópark), gazosul, durván gazul. Marad utána gödör (mint a Bogdánfy utcában). Veszprémben félmunkát végeztek: a félpályánál kerítést húztak fel, betonvédelem. Mi lesz ott? Mi lesz itt? A falu elköltözik, kihal, de a temető és a gazzal benőtt pálya, a futballtemető ott marad.”

S legalább ugyanennyiszer rázhat a röhögés is a Régi idők focijára is méltán emlékeztető, édesbús, tündéri humor okán. A könyv külön szépsége – Burger Barna szinte életre kelő (élet)képei mellett – , hogy bár hajszálpontos mélyfúrásokat végez lélektájon, közben a fociról (és a prosztatától a világvégéig megannyi más dologról is – tárcában, netnaplóban, cédulákban, bárhogy) azért magabiztos hozzáértéssel beszél. Mégis nyugodtan ajánlható nem drukkereknek is.

A sors fonák poénja – azaz, frászt, inkább Sajó írói remeklésének eredménye, hogy míg A futball ábécéje szemmel láthatóan nem törekszik különösebb szépirodalmi babérokra, mégis az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb irodalmi élményét nyújtja: I, mint irodalom.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.