Egyre kevesebben írnak kézzel, így végszükség esetén ott a jó öreg szövegellenőrző program. Abban a korban, amikor néhány kattintással minden tisztázható, nem kell feltétlenül fejben tartani, amire amúgy nincs szükség – vallja a nyelvtanár. Úgy látja: a helyesírás kicsit olyan, mint a készségtárgyak: vannak, akiket hiába gyötörnek velük, akkor sem fog menni nekik a Már minálunk babám, a lólengés vagy a csendéletfestés.
|
Az ly helyesírásunk neuralgikus pontja, eltörlésének ötlete hitvitát okozna. Képünk a Magyar Nyelv Múzeumában készült, Széphalmon Kuczogi Szilvia |
Évtizedekig (ha nem évszázadig) büntettek az osztályzással egészen kiváló képességű gyerekeket is, mert egyszerűen nem állt rá az agyuk a központozásra, az egybeírás-különírásra vagy az igekötők helyes használatára. A magyartanár szerint
elegendő, ha a gyerek helyesírása mindenki számára érthető, értelmezhető, nem kell tűpontosnak lennie. A tartalom az, ami igazán fontos.
Sík Eszter szerint az Akadémiának végre vennie kéne egy nagy levegőt, és a csiszolgatás helyett neki kellene ugrania egy nagy reformnak, amelynek köszönhetően a szabályrendszer egyszerűbbé és követhetőbbé válna – túl sok és túl bonyolult a regula. Itt a földrajzi nevek írását, az egybeírás-különírást említette.
Fontos viszont a helyesírást tanítani, sokat gyakoroltatni – persze érdekesen, vonzóan; fontos, hogy a hibákat a tanító/tanár folyton jelezze, javítsa, hiszen a rosszul rögzült írásmód később nagyon nehezen korrigálható. A gyakoroltatás – ahogy a zenetanulásban vagy a sportban –bejáratja a megfelelő idegpályákat, automatikussá tesz alapvető mechanizmusokat; ha nincs türelmes és lehetőleg motiváló gyakoroltatás, marad az állandó bizonytalanságérzés, idegenkedés az írásos formáktól.
|
Az érthetőség nem sérülhet Garisa H. Zsolt, Varga „Zerge” Zoltán |
A számonkérés elmaradása pedig egy olyan világban, amely állandóan mér és számon kér, nagyon rossz üzenetet hordozna a diák számára: érdektelen és értéktelen területté minősítené a helyesírást, olyasmivé, amivel nem kell foglalkoznia. Természetesen nem az osztályzással büntetésről van szó, nem a nádpálca-suhogtató szigorkodásról – reagált a felvetésekre Tamás Ferenc, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke, gyakorló magyartanár.
Felhívta a figyelmet: a helyesírási reformot a nyelvészszakmából is sokan sürgetik, előkészítő munkák is zajlottak, zajlanak. Valóban igaz, hogy számos szabály túlbonyolított, az értelmes egyszerűsítésre megérett az idő. Nyilván komoly szakmai vitákban kiforrott konszenzus kellene – mondta, hozzátéve: az ly/j dilemma a magyar helyesírás egyik legneuralgikusabb pontja. Bizonyos, hogy az ly kiiktatásának esetleges terve élesen megosztaná a társadalmat, és a csatazaj ártana az értelmes, érvelő dialógusnak.
Egyébként a szövegellenőrző programok jól hasznosíthatók a helyesírás fejlesztésére. Ezt érdemes lenne az iskoláknak (és a szülőknek) tudatosan és módszeresen kihasználniuk – mutatott rá az alelnök.
Kodálynak köszönhetjük az ly-t
A Magyar Nyelvi Bizottság már 1954-ben állást foglalt arról, hogy az ly-nak ugyan az égvilágon semmi értelme sincs, de ragaszkodni kell a tradíciókhoz, tehát marad, punktum. Megjegyzendő: a ly-ként ismert nyelvi kincs mellett az akkori grémiumban igen aktívan működő Kodály Zoltán állt ki a legteljesebb mellszélességgel. Három évtizeddel később mindenesetre kiderült, hogy bölcs döntés született: egy felmérés szerint a megkérdezetteknek mindössze 10 százaléka dobta volna ki az ábécéből a ly-t.