galéria megtekintése

Holdkórosok a lét peremén

A hold foglyai. Gyulai Várszínház

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 29. számában
jelent meg.


Zappe László
Népszabadság

Szerb Antal regénycíme egyszerű és tárgyszerű: Utas és holdvilág. Forgách András színpadi változatáé szorosabbra fűzi a kapcsolatot, birtokviszonyt és szürrealitást sugall: Holdvilág és utasa.

Sopsits Árpád ezt még fokozza, és kiterjeszti a történet többi szereplőjére is: A hold foglyai. De a címváltozatokból mélyebb tartalmi következtetéseket levonni rabulisztika volna. Valódi céljuk aligha több, mint az új megközelítés jelzése.

"A jelenetek becsalogatnak egy furcsa, idegen világba, amelyben egyszer csak otthon érezzük magunkat."


Bár kétségtelen, hogy az újabb verziókban egyre csökken az utas és az író tudósi világa. Gyulán a fura professzor, Waldheim már végképp kimarad a történetből. Sopsits Árpád a maga változatához fölhasználta a Forgách Andrásét.

 

Az utóbbit eddig három rendezésben láttam, Kecskeméten, Zalaegerszegen és a Pesti Színházban. Azzal aligha mondok sokat, hogy Sopsits Árpád gyulai rendezését mindháromnál sikerültebbnek érzem. És nem azért, mintha sokkal közelebb jutott volna Szerb Antal sokrétegűen titokzatos regényének lényegéhez.

Magában áll meg jobban. Ehhez bizonyára nagymértékben hozzájárul a Ladics-ház udvara, és főképp a vén és hatalmas gesztenyefa – pedig most csak hátteret, hangulatot ad. Nem másznak föl rá, nem is fuvoláznak rajta. Mindössze esernyők függnek rajta, melyek néha neonfénnyel világítanak.

A játék központja egy kerek porond, rajta forgóval, amelyet a színészek maguk hajtanak. Ők forgatják az időt előre-hátra, később meg a képzelt térképet Párizs és Olaszország között.

A teret három különböző méretű, padnak magas, asztalnak alacsony deszkaalkotmánnyal variálják, a színészekre és a nézőkre hárul a feladat, hogy eligazítsanak, illetve eligazodjanak Velence, Ravenna, Foligno, Róma és Párizs, no meg a híres Ulpius-padlás között.

A rendezés sokat bíz a néző képzeletére. Lényegében mindent, ami színpadon amúgy sem valósítható meg. A játszók nagy része a Maladype Társulatban, Balázs Zoltánnál megszokhatta ezt a játékmódot, ami elsősorban a nézői fantázia beindítására alkalmas.

"Karcsú meztelensége a kellő pillanatban úgyis többet mond minden színészkedésnél."


A jelenetek becsalogatnak egy furcsa, idegen világba, amelyben egyszer csak otthon érezzük magunkat. Ezúttal az nem annyira fontos, hogy ez a világ a múlt századi Európa első három és fél évtizede, hogy hősei az I. világháborúban felnövő kamaszokként vesztik el hitüket a világban, és keresnek valami szebbet, értékesebbet, értelmesebbet, s nemigen találnak mást, mint a halál keresését.

Sokkal lényegesebb, hogy ezek a helyüket a világban nem lelő fiatal emberek az e világ és a túlvilág határvonalán bolyonganak, holdkórosokként a lét és nemlét peremén egyensúlyoznak, amíg le nem billennek – erre vagy arra.

Orosz Ákos az elbitangolt utas szerepében riadtan fürkészve keresi útját a polgári középszerűségből a magasabb vagy az alantasabb szférák, a züllés vagy a tisztább, eszményibb lét felé.

Zsigmond Emőke nem próbál titokzatoskodni Ulpius Éva rejtélyes alakjában, a titkokat a szövegre hagyja. Karcsú meztelensége a kellő pillanatban úgyis többet mond minden színészkedésnél.

Jászberényi Gábor Ulpius Tamása átszellemülten készül az önpusztításra. Lendváczky Zoltán egyik szerepében hitelesen megnyerő, színesen hajlékony szélhámos, a másikban korrekten szürke volt férj és üzletember. Hajdú László tűnődő angol orvos és elszánt hívő, aki aligha tudja, miben hisz. Molnár Mariann érzésekkel telten lebeg a józan polgárfeleség szerepe fölött, talán neki van a legtöbb titka az előadásban.

Tankó Erika amerikai művészettörténet-tanoncként teljesen betölti az édes butuska szerepét, Ligeti Kovács Judit, aki Zalaegerszegen a feleséget játszotta, nem eléggé csúf, de nem is eléggé érdekes a praktikusan amorális barátnő szerepében. Páll Zsolttól mi sem áll távolabb, mint a lehengerlőn szenvedélyes perzsa üzletember, ám kifogástalan megtörten megbocsátó, tárgyilagosan szerető atyaként.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.