galéria megtekintése

Hisztéria tömegben, családban

0 komment


Zappe László

Istenítélet címmel Mohácsi János harmadszor rendezi meg Arthur Miller A salemi boszorkányok című darabjának saját változatát. Különös okát nem kell keresni. A tömeghisztéria örök történelemformáló erő, a hisztéria gerjesztése, manipulálása és kihasználása mindenkori politikai eszköz. Az 1995-ös kaposvári és a 2008-as pécsi előadáshoz képest mégis nagyon más ez a mostani. Még ha Khell Zsolt lépcsődíszlete hasonló is, bár a régi mintha sokkal puritánabb lett volna.

Stohl András Proctora színészi remeklés Fotó: Szalontai Ábel
Stohl András Proctora színészi remeklés
Fotó: Szalontai Ábel

A játékot is a tömegjelenetek lazasága mellett a túlcifrázott színészkedés lazítja fel. Hegedűs D. Géza a tiszteletes stréberségét, Lukács Sándor az orvos alkoholizmusát látványos karikatúrává formálja, ami a történet komolyan vehetőségét fenyegeti. A tömegesség sorsdöntő fontosságát hangsúlyozó zajok a történéseket fölöslegesen megakasztó betéteknek hatnak, erejük nem éri el az intim, drámai jelenetekét. Stohl András Proctora színészi remeklés, minden indulata, kitörése és megtörése, durvasága és gyöngédsége, konoksága és józansága a helyén van. Elizabeth Proctort Herczeg Adrienn ugyanazzal a sallangmentes, szinte láthatatlan belső tartással, ugyanakkor gyöngédséggel hozza, mint a pécsi előadásban. Hevér Gábor mély portrét ad a bajokért erősen felelős Hale tiszteletes buzgalmáról és megrendüléséről, Kútvölgyi Erzsébet Rebecca Nurs rendíthetetlenül egyszerű tisztességéről, Péter Kata Mary Warren önmagával folytatott belső küzdelméről. Karácsonyi Zoltán döntő fontosságú magánszámmal világít rá a boszorkányüldözés következményei­re, a közösség teljes széthullására, az élet ellehetetlenülésére. Szilágyi Csenge mértéktartással megformált Abigailje nem oka, csak kihasználója a kollektív hisztériának.

A Glembay ház a Radnóti Színházban ugyancsak a hisztériáról, de a családi hisztériáról szól. A rendező Valló Péter ugyan okos társadalmi-történelmi indoklással szolgál a bemutatóhoz: „ez a harmincas években írt horvát darab egy olyan történelmi helyzetben játszódik, amelyben a felső középosztály léte csupán fikció – és ezt a fikciót dédelgetjük mi is Magyarországon már több mint száz éve.” Mindez azonban nem látszik a Nagymező utcában. Az viszont igen, hogy a nagypolgári család művésszé elfajzott fia szerepében Pál András színészileg nagyszerű küzdelmet folytat saját hisztériájával, aminek okát az apja anyai, ő maga apai örökségnek vél. A vitában alaposan le is szedik a keresztvizet a horvát kapitalizmus főképviselőiről, és az apa kurválkodó feleségéről, aki annyi pasast fogyaszt, hogy az már inkább orvosi, mintsem erkölcsi kérdés.

 

A múlt század harmincas éveinek elején mindennek valóban lehetett súlya. Most, a Radnótiban legszívesebben bohózatnak nézném. Sajnos Valló Péter nem annak rendezte, legföljebb néhány jelenet véletlenül sikerülhetett olyanra. Különösen az apa-vezér Glembay halála Bálint András előadásában vagy Adorjáni Bálint megalázkodása a gyóntató szerepében, miután lelepleződött viszonya a ház úrnőjével. Ehhez képest viszont Szávai Viktória nagy monológja, vallomása a bárónő sötét múltjáról igazán szép, mély és őszinte, holott lehet, csak azért mondja az asszony mindezt, mert azt hiszi, hogy nagy vagyon örökösét környékezheti meg vele.

Szóval nem könnyű eligazodni az előadáson. De talán nem is kell.

Arthur Miller: Istenítélet (A salemi boszorkányok)

Vígszínház

Miroslav Krleza: A Glembay ház
Radnóti Színház

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.