A magántanulói státusz jóváhagyása igazgatói hatáskör, ki kell azonban kérni a gyámhivatal és a Gyermekjóléti Szolgálat szakvéleményét. Ildikó a hét végén második helyezett lett a Danubia Nemzetközi Zenei Versenyen – mivel korosztályából kiemelkedik, egy kategóriával idősebbek között indult. A kislánynak a Nemzeti Tehetség Program segít a hangszervásárlásban, a költséges külföldi versenyek finanszírozására alapítványokhoz pályáztak.
Pálfalvi Tamás salgótarjáni trombitaművész a zeneművészeti szakközépiskola után az amerikai Bard College, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Boldoczki Gábor növendéke. Megnyerte az Országos Trombitaversenyt, az Amerikai Egyetemi Trombitaverseny döntőse, az International Chicago Brass különdíjasa. Négyszer játszott a Carnegie Hallban. Első, Agitato című szólólemezét a Fanny Mendelssohn-ösztöndíjnak köszönhetően készíthette el, a Zeneakadémia Karrierirodájának támogatottja.
|
Pálfalvi Tamás trombitaművész a karrierjét ösztöndíjak nélkül elképzelhetetlennek tartja |
Az Adams hangszergyártó cég szponzoráltja. „Egy átlagos család számára a karrierkezdet ösztöndíjak nélkül kivitelezhetetlen – mondja a művész. – Én már a konzervatóriumban pályáztam az Új Európa Alapítványnál, amelynek támogatása nélkül nem hiszem, hogy megvehettem volna a hangszert, amelyen tíz évig játszottam." Az alapítvány kérdésünkre elmondta: az utóbbi tíz évben 190 egyéni támogatottjuk volt, sokukat éveken át segítették. Pályázni hangszervásárlásra és utazási költségek térítésére lehet. Művészet-tudomány kategóriában évente 230–350-en pályáznak, 70-80-at tudnak támogatni. Pálfalvi kiemeli a Zeneakadémia Baráti Körét is, amelynek segítségével az egyetem hallgatói külföldi versenyekre járhatnak. Évente kétszer lehet pályázni támogatásra, amellett egyes bankok is különítenek el pénzt ilyen célokra. A külföldi ösztöndíjakat az egyes intézmények hirdetik meg.
„Utána kell járni, de megéri – mondja a trombitaművész. – Én úgy tanultam Amerikában, hogy minden költségemet térítették. Csak a tandíj mintegy 50 ezer dollár lett volna..."
A trombitaművész szerint a versenyek a kapcsolatépítés miatt is fontosak: ha nívós hangversenytermekben zenél, jó eséllyel figyel fel rá egy-egy menedzser vagy hangszergyártó cég. Ezzel ért egyet Kállai Ernő hegedűművész, akinek versenyeredményeit felsorolni egy oldal is kevés lenne. Világhírű „kollégája", Itzhak Perlman tanácsára felvételizett a világ legrangosabb zenei intézmények egyikébe, a New York-i Juilliardra. „Tizenhét évesen jelentkeztem a Perlman Music Program hathetes nyári kurzusára, s a videóm alapján kiválasztottak. A kurzuson nagyzenekarral muzsikáltunk, kamarazenéltünk és koncertlehetőséget is kaptunk."
|
Kállai Ernő hegedűművészt videofelvétele alapján választották a világhírű intézménybe |
Kállai játszott már a Carnegie Hallban, fellépett a New York-i Filharmonikusokkal és Perlman oldalán is. Négy évig játszhatott egy 1721-es Guarneri hegedűn a Juilliard Ritka Hangszerek Kollekciójának jóvoltából, most egy XVIII. századi Testore hangszeren muzsikál. Ilyesmit képtelenség volna magántőkéből megoldani: az effajta hegedűk dollármilliókba kerülnek. Általában bankok, alapítványok tulajdonában vannak, ők pedig kölcsönadják azokat a művészeknek. Jó hegedűt akár egy padláson lelt hagyaték is rejthet, vásárláskor azonban – akárcsak a karrier tekintetében – határ a csillagos ég.