Lávadarabok helyett érzelmek röpködtek szerteszét

Mintha az őrültek házában lett volna. Na jó, ez talán túlzás – mondja némi gondolkodás után Florian Zeller, a Belvárosi Színházban bemutatott Apa című „abszurd bohózat” szerzője, és azzal folytatja: olyan volt, mintha vulkánkitörést élt volna át közvetlen közelről.

Csak éppen lávadarabok helyett az érzelmek és rémálmok röpködtek szerteszét.

 

Lukáts Andor és Hámori Gabriella az Apában
Lukáts Andor és Hámori Gabriella az Apában
Szigetváry Zsolt / MTI

– Minden színpadi változat mögött ott van az adott ország, az adott nemzet temperamentuma. Míg Budapesten egy végletekig expresszionista értelmezést, Londonban teljesen visszafogott, lefojtott előadást láttam. Ott már-már az volt az érzésem, hogy nem történik semmi – mesélte a lapunknak adott interjújában a Budapesten járt szerző.

A 35 éves Zeller a kortárs francia színpadi szerzők feltörekvő tagja, lubickol a sikerekben. A színház mindazonáltal véletlenül, egészen pontosan Háry Jánossal lépett be az életébe. 2004-ben felkérték, hogy adaptálja francia viszonyokra Kodály Zoltán operájának szövegkönyvét. A nagyotmondó obsitossal és kalandjaival való találkozás megváltoztatta az addig regényekben gondolkodó szerző életét. – Háry lőtt fel a deszkákra, azaz vitt be a színházba, s ma már ott töltöm az időm jelentős részét – tette hozzá.

Az Apa arról szól, hogy az Alzheimer-kór hogyan furakszik be André életébe, s az „agyevő” betegség miként morzsolja fel az idős férfi kapcsolatát a lányával és a külvilággal. Egészen addig, amíg a néző Andréval együtt elveszik abban, hogy mi a valóság, és hol kezdődnek a rémálmok.

– Beviszem a nézőt André fejébe, egyre kuszább gondolataiba, de ezzel szándékosan tévútra is terelem, összezavarom. Lehet, hogy egyszer majd nekem is ez lesz a sorsom – töprengett el a szerző. Az öregedést, a szenilitást közös emberi történetnek tartja. Miután befejezte a darabot, akkor jött rá, hogy a nagypapájának – akit nem ismert – szintén Alzheimere volt.

Regényei közül a legnagyobb port a három évvel ezelőtt megjelent La Jouissance (Élvezet) kavarta. Két látszólag egymástól idegen történetet, egy szerelem születését és válságát, valamint az Európai Uniót sem kímélő globális gazdasági-pénzügyi krízist írta meg. Zeller azt mondja, hogy az ő generációja, így a La Joussiance főhőseiként felvonuló harmincas pár a történelmen kívül él. Sem a berlini fal, sem a New York-i ikertornyok leomlása nem hozott gyökeres változást e generáció mindennapjaiban, s ezért ez a korosztály hajlamos a történelem relativizálására.

Florian Zeller
Florian Zeller
A szerző felvétele

Az író arra jutott, hogy az igazán nagy horderejű változások a háttérben meghúzódó változásokban keresendők. Szerinte igaza van Emil Cioran román-francia filozófusnak és írónak, aki a XX. század második fele legfontosabb változásának a járdák fokozatos összeszűkülését nevezte. Jobban belegondolva, a motorizáció terjedése, a járművek helyigénye teljesen átalakította az emberek viszonyát a sétához, a városhoz, a szépséghez. Úgy általában az élethez.

Névjegy

Florian Zeller sikeres francia színpadi szerző. A 35 éves drámaíró 2012-ben az Apáért megkapta a legjobb színpadi műért járó Moliere-díjat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.