galéria megtekintése

Andy Vajna, a szerencsés hajóskapitány a magyar tengeren

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 22. számában
jelent meg.

Csákvári Géza – Ábrahám Ambrus
Népszabadság

„Az első filmünket Kertész Mihály kamerájával forgattuk” – mesélte Andrew G. Vajna a feltehetően boldog amerikai középiskolás éveinek egyik meghatározó élményéről nemrég a Tolonc müpás premierjén. Ám mielőtt valóban profi filmesként, majd nyugdíjas korában magyar kormánybiztosként tekintett volna rá a világ, tett egy-két kitérőt.

Az 1956-ban, tizenkét éves korában „disszidáló” Vajna András György sosem tudott sokáig egy helyben maradni. Felsőfokú tanulmányait két év után otthagyta, mert nem látta értelmét. Fényképészkedett a hatvanas évek közepén, majd Hongkongba költözött, ahol leginkább a paróka, később a farmergyáráról vált ismertté.

Habony Árpád, Andy Vajna, Havasi Bertalan – kéz a zsebben
Habony Árpád, Andy Vajna, Havasi Bertalan – kéz a zsebben
Varga György / MTI

1972-ben megalapította a Panasia Filmset és két filmszínházat irányított. (Később itthon is üzemeltetett mozikat és forgalmazott filmet: az InterComban és a Hollywood Multiplexben volt érdekelt.)

 

Persze Vajna mindig is filmet akart csinálni, méghozzá „hajóskapitányként”. Kezdettől üzleti szempontok vezérelték, talán ezért nem is kacérkodott soha a rendezéssel, eleve a producerkedést választotta. 1973-ban jött ki első „terméke”, a The Opium Trail, egy B kategóriás akciófilm, mely nagy siker lett (visszahozta a gyártási költségeit a hazai piacon), sőt, még Amerikában is bemutatták. Innentől kezdve beszállhatott volna az ázsiai filmiparba, de Vajna mindig is Amerikában akart producer lenni. Ez azonban nem sikerülhetett egyedül.

A hetvenes évek közepén ismerkedett meg Cannes-ban későbbi cégtársával, a libanoni Mario Kassarral, akivel 1976-ban közösen megalapították a Carolco nevű stúdiót, mely fénykorában több száz embert foglalkoztatott. A Carolco és a Kassarral való együttműködés Vajna aranykora.

A Carolco első két filmje Kanadában készült, mivel ott adókedvezmény járt a filmes befektetések után. Az 1978-as Csendestárs, mely a később a Szigorúan bizalmasért Oscarral jutalmazott forgatókönyvíró, Curtis Hanson első munkája, a rendezője pedig a több Columbo-epizódot jegyző Daryl Duke, igazi gyöngyszem, suspense-szel teli csavaros thriller, noha nem lett igazán kultikus mű belőle. A Carolco másik kanadai mozija, az 1979-es Az elcserélt gyermek is hasonló kategóriába sorolható, remekmű –persze a pszichologizáló horrorok között.

Arnold Schwarzenegger, Andy Vajna, Orbán Viktor – Terminátor-találkozó
Arnold Schwarzenegger, Andy Vajna, Orbán Viktor – Terminátor-találkozó
Varga György / MTI

A következő nagy lépés Hollywood felé a Budapesten forgatott, John Huston rendezte Menekülés a győzelembe (1981), mely nem mellékesen a Két félidő a pokolban című Fábri Zoltán-klasszikus remake-je volt Sylvester Stallonéval, Michael Caine-nel és Pelével felrázva. Az igazi berobbanás azonban az egy évvel később készült Rambo lett, melyet Vajna és körei is sokszor emlegetnek példaként: a filmkészítés csodájaként. (A Magyar Nemzeti Filmalap igazgatója, Havas Ágnes is szeret példálózni vele.) Számos sztori kering arról, hogy a főszereplő Stallone utálta, hülyeségnek tartotta az egészet, a forgatás elhúzódott, a büdzsével elszálltak, és az első tesztvetítések katasztrófát prognosztizáltak. Aztán nagy siker lett, sőt a Rambo franchise-zá dagadt.

A Carolco független cég volt, Kassar gazdag családja és egy tucatnyi befektetői csoport dobta össze a filmre a pénzt. A befektetők egyfajta vegyes projektcéget hoztak létre és a bevételekből részesültek. Azt, hogy mennyit, senki sem tudja pontosan. Számos befektető és Ted Kotcheff rendező később pert is indítottak Vajnáék ellen, mivel szerintük eltűnt a profit nagy része (főleg az őket illető), melyet az akkoriban gigantikusnak számító 125 millió dollár bevételből reméltek. Mindenesetre a Carolco nagyon gyorsan kinőtte magát, fénykorában még a nagy hollywoodi stúdióknak is komoly konkurenciája volt.

A Rambo sikere nyomán új üzleti modellt alakítottak ki, melyet a mai napig követnek a (nem csak amerikai) független filmek esetében: a leendő forgalmazók előre fizetnek a készülő filmért, legtöbbször csak a forgatókönyv ismeretében.

Az üzlet ment: olyan nagy sikereket gyártott a Carolco, mint a Music Box (állítólag Andy Vajna személyes kedvence), az Emlékmás, a Jákob lajtorjája, az Elemi ösztön vagy a Terminator 2. Igaz, az utóbbi kettőben már nem kapott produceri kreditet Vajna, mivel 1989-ben eladta a részesedését Kassarnak és távozott a cégtől.

Csak találgatásokat ismerünk arról, hogy mi volt ennek a hátterében, de az biztos, hogy az amerikai adóhatóság évekig húzódó vizsgálatot folytatott a cégnél annak számos offshore vonatkozása miatt. 1995-ben csődbe is mentek, amit A kincses sziget kalózai és a Showgirls bukása is magyaráz. A fordulatnak sokan örültek, de legalább annyian csalódottak is voltak, Vajnáék ugyanis egy életre megváltoztatták a szakmát. Sokan a mai napig rájuk mutogatnak, mint akik felverték az árakat: például egymillió dollárt fizettek Joe Eszterhasnak a Music Box forgatókönyvéért, ami akkor példátlan összegnek számított, de így szokták emlegetni Arnold Schwarzenegger 10, mások szerint 14 millió dolláros gázsiját is Az emlékmásért.

Vajna, miután kiszállt a Carolcóból, megalapította a Cinergit, mely kilenc éven keresztül működött. Ebben a korszakában – vagy, ha úgy tetszik, a kifinomultabb ízléssel megáldott Kassar nélkül – már nem igazán tudott Vajna egyenletesen jó színvonalú műveket létrehozni. Igaz, a Cinergi címek közül a Die Hard harmadik része gigantikus siker, a (szintén Budapesten forgatott) Evita, a Tombstone és a Dredd bíró szép bevételt hoztak, ám sok volt az irdatlan nagy bukta is: a Medicine Man, a Nixon vagy Az árnyék-összeesküvés csak szimpla bukás, de Az éj színe és A skarlát betű kínos kudarc. Ezek már-már nevetség tárgyaivá váltak, és Arany Málna-díjakat is kaptak.

A Cinergi 1998-as bezárását követően Vajna ismét összeállt Kassarral, és megalapították a C2 Picturest. Első akciójuk az volt, hogy Budapestre csábították a Columbiát, hogy itt forgassák le az Én, a kémet, ám a produkció nagyot hasalt a pénztáraknál. Nagyon sokat kerestek viszont a Terminator 3-mal és gigantikusat buknak ismét az Elemi ösztön 2-vel, mely csak kis jóindulattal nevezhető filmnek. 2008-ban eladták a Terminator-jogokat és bezárták a céget. Andrew G. Vajna Hollywoodban immár nyugdíjasnak számít, de a karrierjét tovább tudta építeni Magyarországon. Az Orbán-kormány jóvoltából kormánybiztos lett. Kulturális tevékenységét nem igazán lehet sikeresnek elkönyvelni.

– Elsősorban azért vagyunk itt, hogy a reputációnkat helyreállítsuk, és mindenkit megnyugtassunk, hogy igenis lesz magyar filmipar. Ehhez azonban időre van szükség – summázta mondandóját Vajna még 2011-ben Berlinben.

Robert de Niróval a Nobu Budapest megnyitóján
Robert de Niróval a Nobu Budapest megnyitóján
Kováts Dániel / Népszabadság

2013-ra viszont a magyar film piaci részesedése a „piaci statisztika alá” zuhant. Ellehetetlenültek a kisebb műfajok, csődbe mentek az artmozik, megszűntek a filmes szakfolyóiratok – röviden így foglalható össze a kormánybiztos nevével fémjelzett mozgóképes reform eredménye. Persze vannak a folyamatnak előnyei is: például a Vajna által létrehozott állami pénzosztó szerv, a Magyar Nemzeti Filmalap a filmtörvényi változások eredményeképpen függetlenné vált a mindenkori költségvetéstől, mivel éves büdzséjüket a hatos lottó adójának mintegy nyolcvan százaléka garantálja, ez pedig évente körülbelül hatmilliárd forintos tétel. A filmalaphoz eddig mintegy 15 milliárd forint folyt be és kb. nyolcmilliárd sorsáról döntöttek. A többit „fialtatják”.

Andy Vajna 2012-re négy, tavalyra pedig nyolc egész estés nagyjátékfilm bemutatását ígérte. Ezeket a számokat persze nem sikerült tartani, csaknem három évnek kellett eltelnie, hogy ismét legyenek magyar filmek a magyar mozikban. (Az első fecskének ígért Liza, a rókatündér például csak 2015-ben kerül majd a mozikba.) Ez pedig akkora „rés”, hogy nem igazán lehet az ezzel járó károkat helyrehozni, mint ahogy a támogatás nélkül elsorvadt artmozihálózat, illetve a megszűnt szakkiadványok sem pótolhatók már.

Ami pedig biztos: Vajna ismét hadilábon áll a számokkal. Noha korábban azt ígérte, hogy rentábilis filmeket készítenek majd, ez nem igazán sikerült a két „nézőknek szánt” művel, a Coming outtal és a Megdönteni Hajnal Tímeával sem. Az előbbi 285 millió forintba került és 187 millió forint bevételt termelt, az utóbbi 334 millió befektetésével 137,5 milliót.

A kormánybiztos és csapata egy dologban tökéletesen konzekvens: ahol nem látják őket szívesen, ott nem erőltetnek semmit. Mivel a Magyar Filmművészek Szövetsége nem akart korábban együttműködni velük, a Magyar Filmszemle helyett alapított egy Magyar Filmhetet. A filmművész szövetség helyett meg létrehozta a Magyar Filmakadémiát. Azok az elméletek sem teljesen légből kapottak, melyek szerint Vajna egyfajta szuperproducerként tekint magára. Erre a legjobb példa az éveken át húzott Toldi-ügy volt. Miután a filmalap egyszer már támogatta Pálfi György produkcióját, ám a rendező szakmai (?) konfliktusba került Vajnával, nem volt kérdés, hogy ejteni fogják a Toldit, csak az volt a kérdés, hogy mikor. Szakmai körökben az a szóbeszéd járja, hogy Andy Vajna csalódott. A magyar piacon a lehetőségek ellenére nem lettek olyan szereplők, akik az új, magyar Rambót szállították volna. Ettől a ponttól kezdve itt már csak egy kérdés van: Andrew G. Vajna vajon mikor lépi majd meg, amit titokban mindenki vár tőle. Belevág egy újabb filmbe. Hogy megmutassa végre, hogy kell ezt csinálni.

A szerencse kovácsa

– Nézz rá a térképre, ember! Öt kaszinó működtetési lehetőségét kapta meg a kormánytól, s már a rendszerváltáskori újraosztásakor is ott volt. Azóta végig a placcon volt, hol egy, hol több terem üzemeltetésében. Mi az ügyes, ha nem ez? – fakadt ki lapunknak korábban a hazai szerencsejátékpiac egyik volt szereplője, amikor Andy Vajnáról kérdeztük. Vajnának az elmúlt évtizedekben voltak más típusú befektetései is, ám sokkal kevésbé jelentősek, s nem is feltétlenül olyan sikeresek. A főváros látott már Andy Vajnától divatcikkeket forgalmazó üzletet vagy éttermet, ám azoknak idővel vagy leáldozott, vagy szerény eredményt hoztak. Ezek persze a szabad piaci versenyben indultak, a szerencsejátékok esetében viszont egészen más volt a helyzet. Ezeket állami vállalatok és kormányzati döntések tolták szerencsés csillagzat alá.

Szeret a Fidesszel ünnepelni
Szeret a Fidesszel ünnepelni
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Ráadásul az ilyen Vajna-barát döntések az utóbbi időben szembetűnően megszaporodtak. Már érdekelt volt Vajna a honi kaszinóüzletben, amikor az ezredforduló környékén új koncessziós szabályozást készítettek elő, ami egyes termekre nagy veszélyt jelentett. A cél az volt ugyanis, hogy csökkentsék a koncessziók számát. Soknak találták azt a közel 20 kaszinót, ami akkor működött az országban. Budapestre csupán két tendert írtak ki. Az első Orbán-kormány alatt a Szerencsejáték Zrt. mellett éppen az a Las Vegas Casino (LVC) nyert, amely Vajna érdekeltségébe tartozott.

2000 májusában a másik nyertes, a „konkurens" Szerencsejáték Zrt. Tropicana kaszinójának megnyitásakor szakmai partnerként mutatták be Vajnát.

Jött a válság. Egyre kevesebb volt az eljátszható pénz. A Tropicana 2009-ben 176 millió forintos veszteséget könyvelt el. A producer részesedését jó pénzért, 245 millióért készségesen megvette az állami partner, a Szerencsejáték Zrt.

Lapunknak a szerencsejáték-ipar több szereplője is megjósolta, hogy a Fidesz győzelme esetén a budapesti „kaszinóélet" a volt producer közelébe kerülne. Jól jósoltak.

„Nézz rá a térképre, ember!”
Kurucz Árpád / Népszabadság

2012 őszén Lázár János bejelentette: vége a hazai nyerőgépüzletágnak, ilyen masinákat többé nem lehet Magyarországon működtetni. A kaszinók kivételével. Ez a lépés Vajnának bő két és fél milliárdot ért. Az ő Las Vegas Casinója 2012-ről 2013-ra 63 százalékkal, 6,8 milliárd forintra növelte forgalmát.

Fél évre rá nyilvánosságra került: a kormány a nyerőgépek miatt kiesett adóforintok pótlása végett újabb kaszinókat kívánt létesíteni. A koncessziókra a korábbi törvények szerint pályázni kellett a versenytársakkal együtt. Az új szabályozással viszont megszületett a megbízható szerencsejáték-szervező fogalma, aki közvetlenül a miniszternek nyújthatja be ajánlatát, az pedig saját hatáskörben, maga dönthet róla. Vajna vállalkozása minősült megbízhatónak, s a Budapestre és környékére kiírt öt koncesszió mindegyikét neki „adományozta" Varga Mihály. (A tárcát nem zavarta, hogy az LVC által leadott saját céghálója – amelyben luxemburgi vállalkozások is feltűntek – nem egyezett meg a lapunk által a luxemburgi cégbíróságtól lekért adatokkal.)

A megbízható szereplőnek az éves koncessziós díj dupláját kell megfizetnie. Sokáig nem fájt emiatt az LVC vezetőinek a feje. A kormánypárt ugyanis azt is törvénybe foglalta, hogy a koncessziós díj összege a játékadóból levonható. Így, ami az egyik oldalon bejön, a másikon ki is röppen az államkasszából. További több százmilliós nyereséget jelentett Vajna cégének, hogy egy huszárvágással a kormányoldal a koncessziós díj áfájának befizetésétől is mentesítette a játékbarlangok üzemeltetőit.

Meggízható szereplő
Meggízható szereplő
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Az MSZP-s Bangóné Borbély Ildikó képviselő írásban firtatta, miért segíti ilyen aktívan a kormány egy magáncég gyarapodását. Varga Mihály azt felelte: szeretnék, ha a hazai játékkaszinó-piac a lehető legrövidebb időn belül kiemelkedően magas jövedelemtermelő szintet érne el. A roppant cinikus válasz lényege, hogy ez azért fontos, mert így nagyobb tiszta játékbevételt érhetnek el a koncessziós díjat fizetők, ez pedig magasabb összegű játékadó befizetésére ösztönzi őket. Azt már nem tette hozzá, hogy ezt a játékadót a koncessziós díjjal folyamatosan lehet csökkenteni.

Ám hiába minden támogatás, ha egy vállalkozást nem tudnak működtetni. A kaszinók közül többnek már szeptemberben meg kellett volna nyílnia, hiszen a koncessziós szerződés kezdő dátuma az ősz elejére szólt, a koncessziós díjat be kellett volna fizetni – akkor is ha nem nyitott meg a terem. Az állam viszont lemondott a díj befizetéséről, s a LVC K . kérésére január 1-jére tolta ki a koncessziós időszak elejét. Ezzel mintegy félmilliárdos tehertől szabadította meg a filmügyi kormánybiztos érdekeltségét, s ennyitől fosztotta meg az államkincstárat. Eközben az Eurovegas, amely Bezenyén építene szálloda- és kaszinókomplexumot, szépen fizeti a kötbéreket.

A történetnek még itt sincs vége.

Már benyújtottak egy törvénymódosító javaslatot, amely lehetővé teszi, hogy a koncessziós terhet a koncessziós szerződés aláíróján vagy a koncessziós társaságon kívül egy „harmadik fél" fizesse ki. Semmi nem gátolja, hogy ez egy offshore jellegű cég legyen, vagyis kétes eredetű pénzeket mossanak így tisztára.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.