Gyűlölik a hallgatók a Petőfi új reggeli műsorát
Nagy indulatokat kavart a Petőfi Rádió reggeli műsorának, a Talpra, magyarnak az átalakítása: a kommentek tanúsága szerint nagy hiba volt lecserélni Buda Mártont és csapatát.
Az utóbbi években kultikus státuszát szép lassan elveszítő Petőfi Rádió emblematikus műsora volt a Talpra, magyar, e héttől azonban teljesen átalakították a reggeli produkciót.
Az eddigi műsorvezetők (Buda Márton, Hauschel Tamás és mindenki Banitája) helyett Peller Mariann, Harsányi Levente és Szakál Miki vette át a mikrofont, a hallgatói visszajelzések alapján azonban tragikus lett az eredmény. „Fejünket a párnába ütős, rádiót kikapcsolós, jobb reggelt mindenkinek” – indul a kommentcunami a Petőfi Facebook-oldalán, és ez még tényleg csak a kezdet. A hallgatók követelik vissza Buda Marcit, „a felkelés vezérét”, s az új műsorvezető-triót nem tartják kompatibilisnek a Petőfi Rádióval. „Kétszer megnéztem, hogy a Petőfire van-e kapcsolva a rádió... Húsz percet bírtam hallgatni ebből a borzalombólv És ezek nem kiragadott hozzászólások: a Facebook-oldalon tényleg özönlenek a panaszok. „Én is évekig erre keltem. Hiába kaptam félóránként agyvérzést, amíg leadták a szánalmas propagandista híradót, még így is mindig megérte, hogy cserébe Marcit, Tomit, Banitát és néha Timit hallgathassam.”
A legtöbben azt nehezményezik, hogy a Buda-féle Talpra, magyar üdítő színfolt volt a kereskedelmi rádiók egy kaptafára menő reggeli műsorai között, Harsányiék érkezésével azonban szemernyi különbség nincs már. „Le vagyok sújtva. Azt olvastam, hogy május 30. a Petőfi új szülinapja. Hát, szerintem meg a halálának a napja. (...) Kíváncsi vagyok, hány előadó jön a dalát bemutatni Harsányiékhoz.”
Sokan a zenei kínálat változását is nehezményezik, hiszen a Petőfi épp azért tudott kiemelkedően sikeres lenni, mert repertoárja eltért az összes többi rádióétól, és kiugrási lehetőséget biztosított a hazai előadóknak. Pedig a Petőfi zenei anyaga nem egy csapásra alakult át. Évek óta megfigyelhető az a folyamat, amely során épp azoktól az addig undergroundnak számító zenekaroktól távolítja el a rádiót, amelyeknek kultstátuszát köszönhette. „2007-2008-ban én – naivan – reménykedtem, hogy a kis magyar médiamocsárban feltűnt egy csiszolatlan gyémánt, hogy érdemes újra rádiózni, újra ZENÉKET hallgatni. Aztán ahogy múltak az évek, a közeg és a hatalom persze itt is munkálkodott, az árral szemben úszó, bátor és lelkes szerkesztői vonalat megtörve, az egész hangzást és koncepciót hozzásimította a mainstream-vonalhoz (ráadásul a gagyit is becsempészve” – rajzolódik ki a Petőfi utóbbi éveinek lejtmenete az egyik kommentben. Ez egyszersmind azt is jelzi: a hallgatók torkán nem lehet akármit lenyomni.
|
Horváth Gergely a stúdióban - azt a csapatot sokkal jobban kedvelték YouTube |
Horváth Gergely, a rádió felelős szerkesztője, egyben a Kultúrfitnesz műsorvezetője a múlt héten adta be felmondását, ahogyan Juhász Bálint is távozott. A Petőfi Rádió és Televízió közös honlapjáról pénteken (az iparági pletykák visszaigazolásaként) eltűnt a rádiós műsorvezetők névsora. Nemrég több hazai előadó és zenei újságíró is szarkasztikus kommentárral osztotta meg a Petőfi Zenei Díjról szóló híreket. Az elismerés sokak szerint még inkább eltávolítja a feltörekvő zenészeket a mainstream „elittől”: Ákos például négy kategóriában jelölt, a többi közt ő ad majd koncertet a díjátadón is.
Azt a látszatot kelteni, hogy a jelenlegi zenei kínálat azonos a Petőfi aranykorának repertoárjával, ámítás. Márpedig a díjat beharangozó sajtóközleményben pontosan az egykori MR2 tollaival ékeskedik a jelenlegi kommunikáció: „Szinte nincs olyan magyar kortárs együttes, akit ne a Petőfi fedezett volna fel” – hangzik az erősen megkérdőjelezhető állítás a legutóbbi sajtóközleményben. Ehhez képest az utóbbi időben több, korábban a Petőfi által is játszott, alternatívnak vagy kísérletinek nehezen nevezhető előadó panaszkodott már a különféle közösségi oldalakon, hogy az illetékesek egyértelműen tudtukra adták: új dalaik már nem Petőfi-kompatibilisek. Korábban épp a ma nagy indulatokat kavaró Talpra, magyar volt az egyik platformja ezeknek az előadóknak: számtalan esetben itt mutatták be új dalukat, lemezüket, itt leltek új rajongókra, s a rádió hallgatottsága miatt valóban karrierek tudtak beindulni egy-egy Petőfi által felkapott dal nyomán.
Kérdés, meddig lehet az évekkel ezelőtti dicsőségből élni. Meg persze mi lesz azokkal a feltörekvő zenekarokkal, amelyek így elestek a szélesebb hallgatóság előtti bemutatkozás lehetőségétől.