galéria megtekintése

Gólöröm

2 komment


Kácsor Zsolt

Nem is egy helyen gyűltek össze vasárnap éjjel magyarok, hogy együtt nézzék az Oscar-gálát, ami sikert ígért nekünk. Egy pesti étteremben az írók asztalánál tanácstalanságot véltem fölfedezni az arcokon, ami nem is csoda, elvégre a Láng Téka szervezésében az ember ritkán szokott éjfél után, egy órától ötig terített asztalnál üldögélni.

A La Bodegitában ülnek a jeles magyar értelmiségiek, és azt lesik, a ­Saul fia mikor kapja meg végre az Oscart. Mert az nem is kérdés, hogy a Saul fia Oscar-díjas lesz. A kérdés az, hogy mit lehet addig csinálni.

Grecsó Krisztián és a párja például boroznak meg arról beszélnek, hogy a világ legjobb sorozata a Fargo. „Azok a tökéletes karakterek! Azok a tökéletes történetek!” El vannak ragadtatva. Grecsó amúgy nem kimondottan moziba járó ember, azt mondja, hogy évente négyszer-ötször ül be valamilyen filmre, leginkább „lelkesedésből”, ha valami olyasmit adnak, amit látni érdemes.

Kukorelly Endre megerősíti, hogy a világ legjobb sorozata a ­Fargo, moziba viszont Grecsóval ellentétben „kényszerből” jár – értsd: párkapcsolati kötelezettségekből kifolyólag –, de olyankor aztán megadja a módját: nagy pop-corn, nagy kóla. Amikor kérdezem, mit néztek legutóbb, csak a fejét rázza. A címére nem emlékszik, arról szólt, hogy egy amerikai faszi bolyongott az űrben. A kukorica viszont nagyon jó volt. Kukorelly napközben dolgozik, este már nem olvas, olyankor marad a mozi vagy a neten a Fargo, amelynek szerinte „minden egyes kockája lenyűgözően tökéletes”.

 
Cikkünk szerzője, Kácsor Zsolt és Darvasi László az ünneplők között
Cikkünk szerzője, Kácsor Zsolt és Darvasi László az ünneplők között
Veres Viktor / Népszabadság

Darvasi László viszont kifejezetten mozis ember, hetente jár a Művészbe. Ha alkalma van rá, összeszedi az ismerősök gyerkőceit, viszi őket gyerekfilmre, imádja. Azt mondja, a filmeket a történetekért nézi, nem a látványért, mert a látvány „fel van turbózva, minden az effekt, és az olyan, mint a drog, de néha látok olyan filmet is, amiben nem minden az effekt, na, az jó”.

Aztán a hatalmas tévéképernyőn, ahol az Oscar-gála megy élőben, feltűnik Sylvester Stallone, aki általános megrökönyödést okoz, uramisten, hogy néz ez ki?!, kérdezi Kukorelly, műhaja van és csúnyán öreg. Aztán megsajnálják, szurkolni kezdenek neki, hogy nyerjen Oscart. Az asztaltársaságból kérdezném ­Péterfy Gergelyt is a filmekről, de nem lehet, felesége oldalán most is dolgozik, percről percre tudósítja a 168 Órát a La Bodegitában történtekről, drukkolok neki, hogy tudjon miről írni, mert azonkívül, hogy újabb innivalókat rendelünk, más nem nagyon történik, az Oscar ugyanis meglesz. Az nem is kérdés, hogy a Saul fia Oscar-díjas lesz, de miről lehet addig tudósítani?

Aztán Péterfyt megmenti az a magyar műsorvezető, aki Rocky nevét „Stallónnak” ejti, na végre, megvan a motívum, a kicsi Stallón mennybe megy, ez jó lesz címnek, akár Oscart kap, akár nem. Nézzük a tévét s Kukorelly fölkiált, ott van az az amerikai faszi az űrből. Matt Damon az, aki szokás szerint jóllakott óvodásnak néz ki, akire egy fatális tévedés folytán szmokingot adtak, de ő inkább menne haza játszani.

Befut az asztalhoz Tamás Ervin, aki mindig mindent előre tud. Közli: ma nemcsak a Saul fia kap Oscart, hanem az újságírókról szóló Spotlight is. „Öreg, az micsoda film!”, mondja a nyugdíjas főszerkesztő-helyettes, „ilyennek kell lennie egy igazi szerkesztőségnek, öreg”. Létezik ilyen igazi szerkesztőség?, kérdezi tőle Péterfy, mire Tamás Ervin bólint: naná, ezen dolgozom negyven éve.

Pár perccel később kihirdetik a legjobb forgatókönyvnek járó díjat, naná, hogy a Spotlight kapja. Megint feltűnik a kicsi Stallón, s ennek mindenki örül, hátha Oscart kap a kicsi Stallón, aztán DiCapriót mutatja a kamera, Tamás Ervint már meg sem kérdezem, hogy meglesz-e a díja most, neki úgyis szóltak előre.

Aztán valahogy mindenki megérzi, hogy közeleg az idő, és Nemes Jeles László mindjárt átveszi a szobrát. A fotósok Darvasit kérik, üljön az első sorba, hogy össze tudják komponálni őt a Saul fiával, amint a film Oscart kap, de Darvasi jó érzékkel szabódik, sok lesz ez, nem kellek én ehhez. Aztán csak elhangzik, hogy „Oscar goes to Son of Saul”, és Darvasi magáról megfeledkezve kurjant egyet, az öklét a magasba löki, éppen úgy, mintha stadionban ülnénk és a centerünk lövése éppen most döntötte volna el a meccset.

Góóóóól!!!

Ha jól számoljuk, a Mephistóval együtt kétgólos győzelem.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.