galéria megtekintése

Gerillák adnák kezünkbe a könyveket

0 komment

U. Cs.

Gerillák, igazi harcosok. A legváratlanabb helyeken bukkannak fel, állítják magukról. Senki ne tartson azonban utcai ellenállók meglepetésszerű támadásától, a NOW Books & Music „gerilla kiadó" célja ugyanis, hogy a legjobb könyveket és lemezeket adják a kezünkbe.

- A gerilla kiadás név az én ötletem volt, ez a kifejezés fedi le a legjobban azt, amit csinálni szeretnénk - mondja Décsy Eszter, a nagy bolthálózatoktól független, underground zenei-irodalmi kiadó kitalálója. A fiatal tehetségek támogatása mellett a másik ambiciózus tervük, hogy megújítsák a hazai kiadói tendenciákat, mind zenei, mind irodalmi vonalon. - A gerilla kifejezés annyit jelent, hogy szeretnénk a jelenlegi kiadói és terjesztési modellekkel szembemenni, egy alulról építkező modellt képzeltünk el. Nem szállunk be a nagy kiadók versenyébe, nagy terjesztői hálózatokba sem szeretnénk bekerülni – meséli az ötletgazda, aki számára nem ismeretlen a kiadók világa.

- A NOW Magazin alapításával közel egy időben jelent meg az első regényem, illetve az egyetemen kiadói ismereteket tanultam és dolgoztam is kiadóknál. Az elmúlt években rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem, ezek vezettek a kiadó ötlethez. Nem tetszik az a futószalagszerű termelés, ahogyan a könyvek és a hanganyagok kiadásra kerülnek. Ez nem csak itthon van így. Látszik ugyan valamiféle változás, ennek szeretnénk elébe menni, kicsit utat törni – fejtette ki, és hozzátette, egyedi, pop-up események, illetve flashmobok formájában szeretnék majd népszerűsíteni kiadványaikat. Véleménye szerint ugyanis így emberibb kapcsolatot lehet kiépíteni a jövendőbeli vásárlókkal és a terjesztőkkel is. Utóbbiak - a saját webshop mellett - csak kis könyves- és zeneműboltok lennének,

ahol az eladók egy regény tartalmát nemcsak a fülszövegről ismerik.

 

A NOW Books & Music ötlete egyébként közel egy éves, rengeteg kutakodás, tervezgetés áll mögötte, és kitalálója állítja, ilyen irodalmi és zenei kiadóval nem találkozott. És olyannal sem, ami hivatásos magyar pankrátorbajnokokkal forgatta volna kampányvideóját.

A függetlenségnek ára van, így az első kérdés, ami felvetődhet a projekttel kapcsolatban, hogy honnan lesz minderre pénz? A NOW Books & Music közösségi finanszírozással próbálja megteremteni az első pár kiadványhoz a tőkét. Az utóbbi években egyre népszerűbb crowdfunding lényege, hogy a projekteket (ami lehet bármilyen innovatív ötlet, koncertturné, de egészen használhatatlan „találmányok" is) a köz pénzeli, a kampányok során nem ritkán dollármilliókat sikerül összekalapozni. A két legnagyobb ilyen portál a Kickstarter és az IndieGogo, pár éve pedig itthon is próbálkoztak hasonló modellel (kezdheted.hu, Creative Selector), ezek azonban kudarcba fulladtak.

A közösségi finanszírozás lehetővé teszi, hogy a vállalkozók felmérjék a fogyasztók igényeit, a gerilla kiadó esetében pedig arra is alkalmas, hogy leteszteljétek, mennyire népszerű a kiadásnak ez az alternatív ötlete. - A közösségi finanszírozással kapcsolatban egyelőre vegyes tapasztalataim vannak. Kész termékekre alkalmasabb, mint arra, amit mi csinálunk. De ezt már az elején is tudtam. A NOW Books & Music lényegében egy ötlet, egy kevésbé megfogható dolog. Egyelőre a pozitív visszajelzésekből többet kapunk, mint számosítható támogatásból, de működőképes a dolog – mondja Décsy Eszter, aki úgy véli, a kiadás jövője ez a modell.

Független kis kiadók azonban már eddig felbukkantak. Saját ötletét azért tartja egyedinek, mert egyesíti benne az irodalmat és a zenét. És ami még különlegesebbé teszi a kezdeményezést, hogy mindenből három változat készül majd:

egy digitális, egy hagyományos és egy a gyűjtőknek ajánlott különleges kiadás.

Alapvetően csak néhány könyvet és lemezt szeretnének kiadni évente, de különlegességekre vágyóknak szánt kiadás még limitáltabb lesz. Egyedi, számozott, kézzel kötött könyvek és igényes borítóba bújtatott bakelitlemezek. Szkeptikusan is fordulhatunk ehhez az elképzeléshez. A zenehallgatók többsége inkább ingyen letölti a zenét, az egyedi kiadványok ráadásul drágábbak is, mint a hagyományosak. Décsy Eszter szerint igen is van erre igény Magyarországon, ugyan nem tömegesen. Ami nem is baj, hiszen nem tömeggyártásról van szó, az egyedi kiadványok öt-tíz számozott darabot jelentenek.

- Annyi pénzt szeretnénk összegyűjteni, ami fedezi az ötlet előreklámozását, két könyv és legalább egy lemez, vagy egy könyv és két lemez elkészítését, illetve ezek megjelenés utáni menedzselését. Egyik tervük az Ördöggerinc Projekt, amely egy novellatrilógiából nőtt ki: nemcsak egy zenés hangoskönyvet takar, az alkotók a zene és az irodalom teljes audiovizuális fúzióját szeretnék megteremteni. Egyébként az idén jelent meg a kiadó gondozásában a The Royal Freakout rockbanda Full Circle című lemeze is.

A kiadó stílustól, műfajtól függetlenül bármire nyitott, olyan alkotásokat várnak, amelyek lázba hoznak, lehet értük rajongani. Az ötletgazdák tisztában vannak azzal, hogy nem fognak tömegeket elérni, de a cél nem is ez. Elsősorban az értő, igényes olvasó és zenehallgató embereket keresik, és

azt szeretnék, ha presztízst jelentene náluk megjelenni.

Tegyük fel, minderre összegyűlik a pénz. Hogyan tartható fenn azonban egy közösségi finanszírozással indult projekt, miután elfogy a kampány során összegyűlt pénz? - Az indulás után a bevételt a további megjelenésekre szeretnénk fordítani, de más forrásokat is bevonnánk, adott esetben pályázunk is majd támogatásra. Évente csak néhány megjelenéssel számolunk. Ennek az az oka, hogy minden kiadvánnyal alaposan akarunk foglalkozni, és szeretnénk, ha kellő kifutási ideje is lenne a kampányoknak. Így azzal számolok, hogy lesz idő előteremteni az újabb forrásokat is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.