galéria megtekintése

Galilei: Törőcsik Mari

0 komment


Zappe László

Törőcsik Mari az idős Galilei szerepében
Törőcsik Mari az idős Galilei szerepében


Kallos Bea / MTI

Zsótér Sándor remek rendezői ötlete, hogy a szellem emberét, Galileo Galileit, a csillagászt, a tudomány forradalmárát egy tornászcsapat vezéregyéniségeként, oktatójaként, idősebb mestereként mutatja be. Atlétatrikóban, klottgatyában gyakorlatoznak vidáman, felszabadultan, tele önbizalommal, hittel. Meggyőződéssel abban, hogy az értelem, a józan ész, no meg a nyilvánvaló tapasztalat áll mögöttük, nincs hát félnivalójuk, hiszen látják a Jupiter holdjait, márpedig a szemének csak hinni fog mindenki.

Bertolt Brecht ezt a naiv tévedést és következményeit viszi végig a tudós sorsán, közben mérlegre téve a tudósi magatartás veszélyeit és erkölcsi követelményeit. Galilei csaló, becsapja a velencei elöljárókat, hogy pénzhez jusson, Galilei élveteg hedonista, a szellemi teljesítményhez elengedhetetlennek véli a minőségi életmódot. Márpedig az élveteg Galilei természetesen gyáva is, már a kínzóeszközök látványa is megrémiszti, és megalkuvó is, tanait visszavonja.

Mindamellett magatartása kétértelmű, hiszen mindezzel további munkájának előfeltételeit teremti meg. Nem megy máglyára, mint Giordano Bruno, hanem alkot: bizonyítja, érvekkel, tapasztalati tényekkel támasztja alá a régi világkép képtelenségét. És társadalmi forradalmár is: nemcsak az egyház által elfogadott világkép, de a nyomorúság világrendje ellen is lázad. Pontos logikával fordítja visszájára a materialista tanai ellen a földtúró nyomorultakra hivatkozó érvelést. Brecht szerint őket is föl akarja lázítani. Brecht marxista forradalmár volt.

 

Ambrus Mária ravaszul egyszerűnek látszó, kétszintes, fekete és jól betornászható díszlete – bérház erősen stilizált, kétszintes belső udvara – szűk keretek közt is tágas teret ad a gondolatnak, Benedek ­Mari a közönséges tornadresszeken és fekete ballonkabátokon kívül szolgál néhány szellemes jelmezzel: a Barberini bíborost ravasz rókácskaként testre tapadó vörös trikóban megjelenítő Trokán Nóra egyházi díszöltözékként űrhajósszkafandert ölt. Házvezetőnőként fehér blúzt és rakott szoknyát visel, akárcsak a tudós butuska lányaként Kiss Andrea e. h.

Trill Zsolt az „ép testben ép szellem" elve jegyében játssza-tornászsza el a földhözragadt csillagászt, a szellemi realistát. Gondolati bravúrjait tanítványai révén játékos mutatványokkal illusztrálja, a szellem derűssé, a derű szellemessé teszi. Lelki egészsége rendíthetetlen. Megöregedve Törőcsik Marivá változik, aki alighanem ugyanabban a bundában lép föl, mint – ugyanitt, a Nemzeti Kaszás Attila-termében – Ibsen Brandjában, amelyet ugyancsak Zsótér rendezett. Huncut, ravasz molyba burkolja a vén megalkuvó jó magaviseletre valló szövegeit, miközben a látogató tanítvánnyal egy CD-n kicsempészteti titokban írt művét.

Alakítása egy remek előadást koronáz meg.

Bertolt Brecht: Galilei élete

Nemzeti Színház

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.