galéria megtekintése

Félrenézni tilos

0 komment


Fáy Miklós

Mindenki ismeri a helyzetet a moziban: az ember már nyöszörög, ne, ne tovább, fáj, velük szenvedek. Mondjuk, azokkal a hősökkel, akiknek a lábát fűrészelik, kést vágnak az arcába, szemgolyóját vágják ketté. Az a dolga a kamerának, hogy kíméljen minket, ne mutassa, amit nem akarunk látni, az a dolga a jószívű rendezőnek, hogy ott vágjon, amikor már köszönjük, nem akarunk beljebb kerülni a történetbe.

Az ukrán Miroszlav ­Szlabospickij, mily sajnálatos, nem jószívű rendező. Hozzánk nem jó a szíve, a hőseihez nagyon is. A kamera nem és nem néz félre, nem vág az olló, ott maradunk a fürdőszobában, ahol épp házilag végzik el a művi vetélést. Abszolút házilag, a lány lábára madzagot kötnek, a műtő a fürdőszoba, az orvosnő a klozeton ül, miközben a beavatkozást végzi. Érzéstelenítésről nincs szó, csak a hideg műszerekről. A beteg vinnyog a fájdalomtól, pedig egy hangot sem ad ki a film során: süketnéma. Extrém szenvedésre van szükség, hogy a szörnyű nyöszörgések előtörjenek belőle.

Az ukrán filmben nincs szöveg, sem felirat, sem beszéd
Az ukrán filmben nincs szöveg, sem felirat, sem beszéd
IMDB

Ez talán a legijesztőbb A törzs című filmben. A némaság, a csönd, hiszen a szereplők nem beszélnek, nem is tudnak, és nincs sem felirat, sem narráció, sem bármiféle magyarázat. Megértjük anélkül is, hogy mi történik az intézetben, ahová bekerül Szergej, és kiverekedik magának valami helyet a közösségben. Aztán mindent elveszít, mert jön a szerelem, és a szerelem rontja az üzletet. Szörnyű film, mert nem engedi, hogy félrenézzünk, mert szép, hosszú snittekben mutatja meg a világot, mert az artisztikum és a borzalom kézen fogva járnak benne. Csak kézjelekkel érintkeznek a szereplők, ettől az egész film mintha táncjátékká válna, mozdulatokká, intenzív közléssé, amit néha értünk, néha meg nem, se így nem jó, se úgy.

 

Közben szörnyen ismerős a világ, a buszok, a falak, az utcák. Ukrajna talán rozsdásabb, mint Magyarország, de csak hajszálnyi a különbség. A romok nálunk is romok, a kamionosparkolókban is körülbelül ugyanaz történik, a reménytelenségben is rokonok vagyunk. A lányok Olaszországban reménykednek, talán ha eljutnának odáig, nem kellene annyit fázni. A fiúk fekete kabátokban vonulnak, ökölbe szorított kézzel.

Élet ez is, és csak reménykedünk, hogy nem a mi életünk. Éppen ezért kellene kötelezővé tenni A törzset, mert ezt a reményt fújja el. Bizony, a mi életünk, a tiéd, enyém, övé, hiába nem veszünk tudomást róla, amikor a kalácsot vajazzuk vagy a lábvizet melengetjük. Hiába fordítjuk el a fejünk, hogy ez csak egy film, hangosfilm néma szereplőkkel, mindjárt felgyújtják a villanyt és mehetünk haza. A villanyt tényleg felgyújtják, de a megalázottak és megszomorítottak velünk jönnek.

Nincs jobb ötletem: mindenki kerülje el A törzset, aki pihentető, szép álmokra vágyik.

A törzs. Forgalmazza a Riot Film

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.