galéria megtekintése

„Fekve írom, hősugarak alatt”

3 komment

Balogh Ernő

A könyvhétre jelent meg Esterházy Péter új könyve, a Hasnyálmirigynapló. Most is teszi a dolgát: naplószerűen meséli el munkaidejének rövidülését. Kritikánk az utolsó könyvről.

„Az emberiség leginkább két betegséget terhelt meg a metafora díszei­vel, méghozzá egymáshoz igen hasonló módon és látványosan: a tuberkulózist és a rákot" – írja Susan Sontag.

Esterházy Péter ezt a Sontag-­esszét olvassa, miközben az első kemoterápiájára várakozik. Erről a jellegzetes értelmiségi attitűdről (hozzáolvasunk a „témához") maga a szerző számol be új köny­vében, mely hasnyálmirigyrákjának diagnosztizálásával kezdődik, s naplószerűen rögzíti mindazt, amit a betegség tudatosulása elindított. Mindazt, ami ezzel fokozatosan megváltozott. Mert itt új időszámítás kezdődött: szinte semmi sem maradt úgy, ahogyan korábban volt.

A napló mélyebb szerkezete engem leginkább klasszikus dzsessz­művekre emlékeztet: monoton, súlyos alapritmus (vizsgálatok, kezelések, gyógyszerezések – a beteglét periodikusan ismétlődő rituáléi), melyre aztán ráépülhetnek a szólisták változatos dallamai (reflexiók, gondolatok, változó hangulatok). Mintha a mindig remek Miles Da­viest hallanám.

 

Most is kacagtató poénjai, nyelvjátékai ellenére a mű súlyos olvasmány, hiszen valami vissza nem fordítható folyamat állomásait rögzíti: miképp alakul ki a magát egészségesnek gondoló naplóíróban a betegség tudata, a még és a már konfliktusainak sorozata.

Új könyve hasnyálmirigyrákjának diagnosztizálásával kezdődik
Új könyve hasnyálmirigyrákjának diagnosztizálásával kezdődik
Koncz György / Népszabadság

S hogyan erősödik föl egyszersmind a dacos tiltakozás a biológiai kiszolgáltatottság, a fátum ellen.

Számomra éppen ez a mű lényege. Az, ahogyan a brutálisan megváltozott körülmények ellenére megpróbálja visszaállítani az alkotó élet normális kereteit. Leginkább munkaidejének rövidülése, rapszodikussága nyugtalanítja, vállalásainak teljesítése nyomasztja. A munkaerkölcs sérülése. Meggyőződése, hogy a nagy bajban az tartja távol tőlünk a rosszat, ha tesszük a dolgunkat: az író tehát ír, ez a feladata. S miközben ezt teszi, a személyiségének magja – a sorscsapás ellenére is – érintetlen marad.

„...az íróasztalnál a helyemen vagyok".

A rák Esterházy naplójában is egyszersmind metafora: Hasnyálka (170 cm-es fiatal hölgy) – vagy valamelyik kacér hasonmása – mindannyiunkban ott rejtőzik. Ma talán még nem veszünk tudomást róla, de holnap vagy holnapután biztos, hogy bejelenti igényét ránk. Esterházy Péter, miközben vénájába csöpög a kemoterápiás oldat, ceruzájával egy füzetbe írja a tudósítását egy számára is vadonatúj élethelyzetről. – Feltétlenül rögzítendő kép. Annál is inkább, mivel nemzedékem számára Esterházy élete és műve egyre inkább mintaadó lett. Mostantól akkor a cudar nyavalyáink elviselésében is.

Esterházy Péter:
Hasnyálmirigy­napló
(Magvető, 2016)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.