galéria megtekintése

Ezt hallgasd meg!

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 07. számában
jelent meg.


Horváth Gábor
Népszabadság

Az a baj, hogy az emberek ma már nem olvasnak könyveket. Ezt szerencsére nem is kell. Egyszerre legfeljebb fejezeteit, rövid részeit érdemes fellapozni, inkább hallgassunk bele! Minden szónál többet mondanak A jazz évszázadához az interneten mellékelt zenei illusztrációk.

Torgyán József örökbecsű mondása szerint ügyvédet perrel, menyasszonyt nagy szerszámmal nem lehet megijeszteni. Tegyük hozzá, hogy zenebarátot se lehet zenével, de még zenéről szóló könyvvel sem. Lehet bármilyen vastag, bármilyen száraz, bármilyen „szakmai”, aki tényleg és végzetesen szereti a zenét, nem ismer lehetetlent. A könyv, amelyről itt szó lesz, szerencsére nem igényel sem ilyen súlyos eltökéltséget, sem semmilyen előképzettséget. Mindenkinek tetszeni fog, akinek valaha megtetszett egy ritmus, egy szaxofonszóló vagy egy jó kis blues, aki kíváncsi a dzsessz alapjaira, stílusaira és nagy alakjaira. Ráadásul a könyvkiadás új korszakának egyik érdekes vállalkozása: lapozható, nyomtatott, képekkel és rajzokkal gazdagon illusztrált kötet, amelynek szerves része az internetre feltett zenei példák hosszú sora.

A hagyományokat őrző Baby Boyz Brass Band tavaly a New Orleans-i dzsesszfesztiválon
A hagyományokat őrző Baby Boyz Brass Band tavaly a New Orleans-i dzsesszfesztiválon
cahlsjukejoint.com

Aki például a premodern szólisták fejezethez érve hirtelen kíváncsi lesz, hogyan hangzott a Carolina Shout James P. Johnson zongoráján 1921-ben, pár kattintással megtalálja A jazz évszázada YouTube-csatornáján. Higgyék el, a számítógépen a dolog egyszerűbb, mint leírni ezt a mondatot! James P. Johnson meg hát, mit is mondhatnánk, zseniális. A Fidelio kiadó gondozásában megjelent kötet abban is különleges, hogy borítóján két szerző szerepel, noha hárman írták. Az alapmű a BBC-nél régebben pop- és dzsesszműsorokat is szerkesztő Pallai Péter és Kerekes György volt budapesti főépítész, a meghatározás szerint amatőr, valójában meglehetősen profi zongorista munkája. A végéhez ellenben csatlakozik egy fejezet a műfaj európai történetéről, amelyet a bécsi Collegium Hungaricum volt művészeti titkára, az újságíró Zipernovszky Kornél jegyez. Ha valaki a polcon mellé teszi a korábbi népszabadságos Jávorszky Béla Szilárd e hasábokon már méltatott magyar dzsessztörténetét, garantáltan melegség tölti el a szívét: ha nem is hirdetik utcai graffitik, mint a punk esetében, de a dzsessz sem halott, sőt.

 

Persze ma már nem az, ami volt, nem tölti be egyszerre a pop-, a tánc- és a modern zene szerepét, mint hatvan-nyolcvan évvel ezelőtt. Nincs körülötte az a vibráló, a zenei és emberi szenzációt kereső, a közönséget lázban tartó médiafigyelem sem. Mások a celebek, a show-t elviszi a tömegesen termelt és profi marketinggel támogatott mai muzsika. Másrészt viszont a dzsessz hivatalosan is művészet rangjára emelkedett, legkiválóbb alakjaira állami érdemrendeket aggatnak, köz- és alapítványi pénzekből fenntartott egyetemi katedrákon oktatják, múzeumokat szentelnek múltjának – miközben a világ bármelyik nagyobb településén elég elsétálni a belvárosba, és valamelyik előkelő szálloda vagy éppen egy leromlott kocsma biztosan szolgál kellemes meglepetéssel. Nem baj, ha a dzsessz intellektuális rétegzenévé vált, feltéve, hogy elég széles az a bizonyos érdeklődő, intellektuális réteg.

Ha zenészt kérdezünk, persze soha nem lesz elégedett. A könyv Pallai és Kerekes által írt törzse például a szaxofonos Jerry Bergonzi sommás véleményével zárul: „Az amerikaiak nem szeretik a dzsesszt.” Ez persze nem igaz, mint ahogyan az sem, hogy ne szeretnék a francia vörösborokat, csak mert több sört isznak. Gyakorlatilag nincs amerikai középiskola saját bigband nélkül, bár nálunk zenélnének olyan buzgalommal a tinédzserek! Olyannal pedig nem is találkoztunk, aki ellen tudott volna állni egy jó kis boogie-woogie-nak. Zeneszerető ember otthonában azért van szükség A jazz évszázadának egy példányára és internetkapcsolatra, hogy egyrészt fel tudja lapozni a 70. oldalt, ahol kiderül, a stílushoz köze lehet a bantu „Mbuki mvuki!” felszólításnak. (Egyrészt azt jelenti, hogy kapd el a legyet, másrészt azt, hogy táncolj vadul.) Másrészt a könyv 4. fejezetéhez rendelt 24. YouTube-videón egy 1944-es felvételen ott zongorázik a boogie-woogie két nagy mestere, Albert Ammons és Pete Johnson – parádés páros, ráadásul a műsorvezető maga a legendás Lena Horn.

Használati utasításként annyit: ne akarjunk egy nap alatt túl lenni rajta! Inkább kis olvasás, kis internetezés az ajánlott módszer. Apró dózisokban sok-sok tudás és remek szórakozás vár. Csak a családtagoknak megyünk majd az idegeire, mert ötpercenként fel fogunk kiáltani: Gyere ide, ezt hallgasd meg!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.