Eötvös és az énekes akrobata

Két érdekes lemezzel kezdte az évet a napokban a BMC kiadó. Lényegében mind a kettő kortárs anyag tartalmaz, Eötvös Péter: Concertos című anyaga kizárólag, a másik, Andreas Schaerer és az Arte Quartett közös produkciója azonban a dzsessz kategóriájába is befér.

Eötvös Péter: Concertos (Versenyművek)

A lemezen hallható 3 concerto három egymást követő évben született. A 2006-ban keletkezett Seven című hegedűverseny a Columbia űrhajó 2003. február 1-jén bekövetkezett tragikus balesetében elhunyt 7 űrhajósának állít emléket. Eötvöst mélyen megrázta a katasztrófa. Mivel a 7 asztronautát úgy válogatták össze, hogy reprezentálták a világ kulturális sokszínűségét, halálukban Eötvös egy eszme tragédiáját is látta.

A 2 klarinétra, vonósokra és harmonikára írt Levitation Eötvös egy visszatérő gyerekkori álmára reflektál: a repülésre. Eötvös meggyőződése szerint a zene természetes módon alkalmas absztrakt szituációk szemléletes megjelenítésére, így a lebegés, vagy akár a súlytalanság érzetét is képes kelteni.

A CAP-KO alapötletét Bartók egyik kedvelt, a zongorás versenyműveiben gyakran alkalmazott faktúrája adta, amelyben a zongorista két keze gyors tempóban, párhuzamosan mozog, de változó hangközökkel. Az 5 tételes műben nincsenek konkrét Bartók-idézetek, mégis szinte minden hangzás valamilyen módon Bartók zenéjére reflektál.

 

Andreas Schaerer meets Arte Quartett & Wolfgang Zwiauer: Perpetual Delirium

 

1995-ös megalakulása óta az Arte Quartett különleges helyet vívott ki magának a kortárs klasszikus zene, a szabad improvizáció és a dzsessz világai közti sajátos kalandos utazásai révén. Ezeken a négy fúvós olyan zeneszerző-előadókkal működött szorosan együtt, mint Tim Berne, Fred Frith vagy Pierre Favre. Őket követi most a 37 éves énekes, zeneszerző, zenekarvezető Andreas Schaerer, aki több mint énekes, inkább egyfajta „énekes akrobata", aki hajmeresztő hangmutatványokkal gazdagítja a nemzetközi vokális dzsesszpalettát. Koloratúrszoprán, sanzonéneklés, vad scat és rap, hangfestés is hallható a lemezen.

A Perpetual Delirium projektben Andreas majdnem egy évig tanulmányozta a négy zenész egyéni játékstílusát és szaxofonjaik hangzását, s ennek eredményeként sikerült utánozhatatlan éneklésmódját integrálnia a szaxofonok hasonlóan színes spektrumával. Schaerer számtalan zenei utalás révén a teljes zenetörténetet bevonja új hangzáskozmoszának megteremtésébe, melyben gregorián énektől drámai opera-gesztusokon és a bluesos scaténeklés, a karibi ritmusokkal kombinált alpesi hangzások mellet sok minden felbukkan a palettán.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.