galéria megtekintése

Korrupt revizor, szeszélyes zsarnok, robusztus hajdúvezér a színpadon

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 24. számában
jelent meg.


Zappe László
Népszabadság

Mondhatnám azt is, hogy Bagó Bertalan orcátlan hatásvadászattal tette színpadra Győrben Gogol remekét. De mondanom kell azt is, hogy le is vadássza a sikert. Végig gurul a röhögéstől a középiskolás korú délutáni közönség. A revizor humorának mélysége nemigen látszik, de a felszín hullámverése elsöprő erejű.

Úgy kezdődik az előadás, mintha lenne benne eredeti gondolat. A színlapon feltüntetik a valódi revizort, és ő elsőként érkezik a nézőtérre. Aztán hangerősítőből halljuk a szereplők pedigréjét, mintha valamely titkosszolgálati személyi kartont olvasnának föl. Az igazi revizor azonnal kenőpénzt követel, a nekikeseredett kisvárosi vezetők agyonrugdossák. Nem egészen értem, hogy mindez mivel gazdagítja Gogol társadalomrajzát, mivel hozza közelebb a mi világunkhoz.

A fiatalokat és oktatóikat az elrajzolásra törekvő ötletsorozat mulattatja, azokból is az ocsmányabbja. Vereckei Rita szokásos mobil dobozos, oroszos díszletéhez és népviseletszerű ruháihoz, az oroszul daloló férfikarhoz poénosan illeszkedik a precízen közhelyes színészi játék. Gáspár Sándor és Maszlay István bizonyos ízléshatárokat betartanak. A remekül maszkírozott Járai Máté Hlesztakov szerepét elegánsan végigkukorékolja, Szina Kinga bizonyos bájjal nyávogja a megfiatalított polgármesternét.

 
Máhr Ági, Harsányi Attila, Gáspár Sándor. Ha a győri produkció a könnyű kézzel elért siker példája, akkor a miskolci a nagy vállalással és kemény munkával kivívott kudarcé
Máhr Ági, Harsányi Attila, Gáspár Sándor. Ha a győri produkció a könnyű kézzel elért siker példája, akkor a miskolci a nagy vállalással és kemény munkával kivívott kudarcé
Vajda János / MTI

A második rész elején, az újra érkező igazi revizort játszó Bródy Norbert odaszól az ifjú nézőknek: Szeretnétek ezt húzni az érettségin, mi? Bizonyára szeretnék, talán azért is, mert azt hiszik, ennyi Gogol.

Az új miskolci bemutatót a kemény munkával kivívott kudarcnak is nevezhetném. Bár igazságtalanság volna. Vannak igazi értékei az előadásnak, és vannak nézői is, akiket szíven talál. Móricz Zsigmond hatalmas művének, az Erdélynek első részét, a Tündérkertet alkalmazta színre Ari-Nagy Barbara dramaturg – kicsit nagyobbat markolva, mint amit manapság egy színházi este elbír. Nekem életem egyik legkínosabb olvasmánya volt ez a szörnyű történelmi sztori. Hősében, Báthory Gáborban képtelen voltam a csíráját is meglátni annak a nagyságnak, amit az író el akar hitetni róla. Az előadásnak komoly erénye a szememben, hogy Harsányi Attila sem mutat semmiféle nagyságot a szerepben.

Egy izgága idiótát, megalomániás pitiánert, politikai dilettánst és főképp szeszélyes, hisztérikus zsarnokot alakít.

Csak éppen az átirat nem igazodik ehhez, megpróbál hű lenni a szerzőhöz is. Ezzel megkerülhetetlen kelepcét állít a Bethlent játszó kitűnő Zayzon Zsoltnak. Neki hinnie kellene Báthory elhivatottságában, ábrándjai nagyszerűségében. Holott ennek a Báthorynak a szeszélyeit csakis egy okosan számító, ravaszul lapuló, formátumosan sunyi alak tűrhetné. Az a tiszta arcú, becsületes reálpolitikus, akinek Zayzon Zsolt kénytelen látszani, ebben a világban hamar elpusztulna.

Krizsán Csaba / MTI

Mellettük a Bethlen feleségét jégkemény asszonyisággal megjelenítő Györgyi Anna és a több szerepben is kitűnő Görög László tett rám nagy benyomást. Máhr Ági Thurzó nádorát és Märcz Fruzsina két ellentétes nőalakját, Salat Lehel robusztus hajdúvezérét is jó volt nézni. Árvai György mozgékony lépcsőkből épülő, a magasból le-leereszkedő láncokkal is érdekessé tett, elvont díszlete, Szűcs Edit mai ruhái kiemelték a játékot a történelemből. Szesztay Dávid zenéje nem egyszer pótolta a drámai hatást. Keszég László rendezésén látszik a gondosság, de nem érezni az elnyomhatatlan közlési vágyat. Amikor az utolsó jelenethez a színészek hanyag civilben jönnek ki, mintha azt mondanák: megpróbáltunk behatolni a múltba – ennyire jutottunk.

GOGOL: A REVIZOR Győri Nemzeti Színház; MÓRICZ ZSIGMOND: ERDÉLY TÜNDÉRKERT Miskolci Nemzeti Színház

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.