A budapesti belvárosi ferences templom padlásáról hozták le az elkoszolódott oltárképet, amelyről ma már tudják, elsőrangú itáliai barokk mester műve lehet.
A regényes módon fellelt képet restaurálása után hétfőn mutatták be az Olasz Kultúrintézetben. Olyan koszos volt, amikor a padlásról lekerült, hogy azt sem tudták megszámolni, hány alak látható rajta, mondta el Fehér Ildikó művészettörténész, a festmény történetének kutatója. Amint azonban letisztították az elszennyeződött lakkot, megmutatta kiváló kvalitásait a kép.
A restaurálást Görbe Katalin tanszékvezető irányításával végezték el a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. Nemcsak a régi lakkot, hanem az évszázadok során rákerült átfestések rétegeit is el kellett távolítani, hogy láthatóvá váljanak a festmény eredeti értékei. A kép Szűz Máriát ábrázolja a Szentháromsággal, szentekkel és a kép adományozójával, akit a jobb alsó sarokban láthatunk, s akinek a személyéről egyelőre nincs biztos ismeretünk. Az UV-vizsgálatokon kiderült, hogy ennek a személynek az alakját egyszer átfestették, de a festményen sem alkotói szignót, sem évszámot nem találtak.
Nagyon érdekes azonban az, amit a vele szemben látható figura, Szent Pantaleon kezében tartott könyv árulhat el a kép keletkezéséről. A nyitott kötet lapjain botanikai ábrák láthatók. Annyira jól kivehetően, hogy Ubrizsy-Savoia Andrea, a római La Sapienzia Egyetem tanára megállapította, ez Dioszkoridész ókori szerzőnek Pietro Antonio Mattioli által magyarázott és 1562-ben kiadott, illusztrált botanikuskönyve, mégpedig a 881. oldalon kinyitva. Ezen az oldalpáron éppen orchideákat ábrázol a kötet. Ikonográfiailag ez sem lehet véletlen, hiszen az orchideáknak ez a fajtája, nevezetesen a vitézkosbor afrodiziákumként volt ismert, szimbolikája így a gyermekáldás vágyával hozható összefüggésbe.