Csak annyira hígítják fel a szakmát, hogy a függetlenek megfulladjanak

A Krétakör Bázisának és a Szputnyik társulatának megszűnése volt a kiindulópontja a Még mit nem? című színházi műhelybeszélgetés-sorozat új részének, amely a független színházak életesélyeit latolgatta. A Darida Veronika és Tompa Andrea szervezte eszmecserére befogadók és társulatok, pályakezdők és a legelismertebb együttesek képviselőit hívták meg az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetébe.

A társulatok megszűnésének oka a sorozatos pénzmegvonás, a támogatás kiszámíthatatlansága, a szakmai munka ellehetetlenítése, de politikai indokok is lehetnek. Több sebből vérzik a működési és a produkciós pályáztatás is. Az előbbinél felhígultak a kategóriák: az előadó-művészeti törvény által besorolt, minősítéssel nem rendelkező színházak és táncművészeti szervezetek csoportjába nemcsak a függetlenek kerültek, hanem a szabadtéri és a nemzetiségi színházak, valamint az önkormányzati fenntartású művelődési intézmények teátrumai is.

Fotó: Kurucz Árpád / Népszabadság

A produkciós pénzekre pedig az állami támogatással ellátott színházakkal együtt versengenek a Nemzeti Kulturális Alapnál. A helyzetet rontja, hogy az elbírálásban az elmúlt években nagyrészt olyan kurátorok vettek részt, akik nem ismerik a terület működését. Döntéseiket a miniszter által kinevezett előadó-művészeti bizottság indok nélkül megváltoztathatja – nem művészi szempontokat mérlegelve (lásd Krétakör, amelynek elapasztott támogatását nem vette át Schilling Árpád, és közölte, nem is pályázik többé).

A működési pénz körülbelül 180 jelentkezőre 12,6 százalékkal kevesebb idén, mint tavaly: 1,067 milliárd forint. Aki tud, alternatív forrásokat keres. A nagy szponzorokat nem hozza lázba a terület, de egyre több az olyan mecénás, akinek fontos a progresszív produkciók megjelenése. EU-s pályázatokból vagy a Norvég Civil Alapból lehet extra támogatáshoz jutni, ha az előbbinél nem lehetetleníti el a próbálkozást az önrészhez segítő NKA-fesztiválkuratórium, utóbbit meg az állam. A táncosoknál és néhány prózai társulatnál is bevételt hoznak a külföldi turnék, de ez az itthoni munkát lehetetleníti el, ahogy a Szputnyik példája mutatja. A befogadó színházak profilbővítéssel – közösségi funkcióval, színházi nevelési programok befogadásával – élnek.

A Független Előadó-művészek Szövetsége (FESZ) ígéretet kapott az önrendelkezés lehetőségére: újra kuratóriumi tagokat jelölhetnek. Ahogy arra is, hogy döntésüket nem bírálja felül senki. Aztán kiderült, a minisztérium mégis beültetne a kurátorok közé tagokat az előadó-művészeti bizottságból. A színházi területet kétfelé osztották, a másodikba a szórakoztató előadások kerülnének. Így a FESZ csak a színház 1.-be jelölt kurátort: Barda Beátát, a Trafó művészeti vezetőjét és Jászay Tamás kritikust. A táncnak négytagú önálló kuratóriuma lesz, ide Lőrincz Katalin táncművész-újságírót javasolták. Majd húsz nap múlva le jár a működési pályázat, de a kurátorok még nem kaptak felkérést a minisztériumtól.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.