galéria megtekintése

Élet a halál után

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 10. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

A Hajnali láz nem holokauszt mozi lesz: ezt mindenképpen szeretném hangsúlyozni, mert nem szeretném, ha előre „bedobozolnák” a filmet – mondja Gárdos Péter. Az író-rendező szerint ma a holokausztról érintőlegesen érdemes beszélni, a túlélők el akarják felejteni a múltat, ahogy ma a magyar társadalom is teszi. Gárdos szerint viszont muszáj emlékezni, csak érzékletesen kell megjeleníteni, hogy átélhesse a néző. Erre alkalmas a szerelmi történet.

A szemüveges Miklóst Schruff Milán alakítja Seregi László operatőr kamerája előtt
A szemüveges Miklóst Schruff Milán alakítja Seregi László operatőr kamerája előtt
Horgas Péter

A Hajnali láz főhősével, a koncentrációs tábort túlélő, huszonhét kilóra lesoványodott, súlyos tüdőbeteg Miklóssal az orvosa közli, hogy maximum hat hónapja van hátra. (Ez a tüdőgyógyászat akkori állapota szerint akkurátus diagnózis volt, csak évekkel később találták fel a a speciális gyógymódot.) Az újabb halálos ítélet hatására különös döntést hoz: megszerzi a svéd menekültügyi hivataltól a háború után ugyancsak Svédországba ápolásra vitt magyar lányok nevét, címét, és levelet ír mind a száztizenhétnek, mintha ismerné őket.

Transzcendens gesztus: fittyet hány a múltnak, a holokausztnak, a halálnak. A 19 éves Lili minden mindegy alapon válaszol, és – mert Miklós mégsem pusztul bele a betegségbe –hét hónap alatt több mint száz levelet váltanak, majd személyesen is találkoznak, végzetesen egymásba szeretnek, végül 1946 márciusában Stockholmban örök hűséget fogadnak egymásnak. Nem mellékesen a történet igaz: Gárdos Péter saját szüleiről van szó (a filmes 1948-ban született meg). A film tehát azt mutatja meg, a szörnyűségek átélése után új világ kezdődhet: van élet a halál után.

 

Gárdos szerint talán a magyar társadalom is szembe tud nézni majd egyszer a múlttal. Arra a kérdésünkre, hogy üzen-e a filmmel a holokauszttagadóknak, azt válaszolta, reméli, áldoznak majd másfél órát a filmre, és megérinti őket. Megértik, hogy élni jó és szeretni jó. És hogy van szabadulás a legreménytelenebb helyzetből is. Gárdos Péter apja 1998-ban elhunyt, anyja akkor adta oda a levelezést a fiának azzal, „hátha érdekli”. Kellett egy kis idő, hogy fel tudja dolgozni: 2010-re lett kész a Hajnali láz című könyv – és később forgatókönyv –, amely Gárdos szavaival „egy földi poklon túl kibontakozó diadalmas szerelem története”.

Gárdos Péter azt meséli, a legnagyobb feladata az volt, hogy távolságot tartson az alapanyagtól a személyes érintettség ellenére. A film szereplőinek kiválasztásakor például nem lehetett célja, hogy hasonmásokat keressen még a gesztusok szintjén sem. Csupán egy szempontot vett figyelembe: olyan színészeket keresett, akik a saját életükben már átéltek olyan drámai helyzetet, amelyben valamilyen szintű azonosulásra volt szükségük. Gárdos szavai szerint tiszta és derűs emberek nem jöhettek szóba, bármennyire tehetségesek is.

A fiatal Lilit Piti Emőke, a kaposvári Csiky Gergely Színház művésze, Miklóst pedig Schruff Milán alakítja majd, akit a Kalandorok című filmből ismerhet már a magyar közönség. A további szerepeket Földes Eszter, Gyabronka József, Kovács Lehel, Máté Gábor, Petrik Andrea, Páll Zsolt, Scherer Péter, Seres Zoltán, Sztárek Andrea, Tóth Anita, Váta Lóránt, valamint három svéd színész, Anna Ascarate, Maya Rung és Roger Strom játssza majd. Az idős édesanyaként Izrael egyik vezető színészét, Gila Almagort (Spielberg: München) láthatjuk majd.

A rendező nyolcvannyolc éves édesanyja egyébként nagyon izgatott a film kapcsán, de a direktor vele is megértette, hogy önálló történetről van szó, igaz, az ő sorsuk most kap egy emlékművet. A Hajnali láz mindazonáltal az identitáskeresésről is szól. Van egy jelenete a történetnek, mely kihat a film egész második felére, amikor Lili azt mondja Miklósnak: – Intézd el, hogy ne kelljen tovább zsidónak lenni. Meg kell szabadulniuk a stigmától, mely a sorsukat determinálta. Ennek kapcsán Gárdos apja történetét idézi fel: amikor keresztülhajtották őket a belvároson, a Rákóczi úton az arra járók köpködték őket, a polgári Magyarország ablakain lehúzták a rolót vagy becsukták a zsalugátert.

A „néma ablakok” azt jelentették neki, hogy az ország lemondott róluk. Ennek ellenére amikor 1945 végén jelentkezni lehetett, ki tér vissza Magyarországra, az elsők között voltak. – Ez a két dolog együtt igaz – emeli ki a rendező. A magyar–svéd–izraeli koprodukcióban, 560 millió forintos büdzsével készülő Hajnali láz forgatása 2014 februárjában kezdődött négy magyarországi téli nappal, melyet három nap jeruzsálemi és négy svédországi követett az északi sarkkörön túl. Az összesen 45 napig tartó hazai munka május 27-től július végéig zajlik majd elsősorban Budapesten.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.