galéria megtekintése

Egy gyilkost vett el Mátyás király?

2 komment


Borbély Zsuzsa

Falussy Lilla dramaturggal és Rajkai Zoltán színésszel a szavaikhoz ragaszkodó írókról, az előadások érési idejéről és Mátyás király házassági problémáiról is esett szó a Katona József Színház kantinjában.

FALUSSY LILLA: Azt hiszem, decemberben voltam itt utoljára. A Sirályt néztem.

RAJKAI ZOLTÁN: Jó előadás, csak decemberben még nem ért össze. Olyan, mint a friss töltött káposzta, kell neki jó pár nap. Ascher Tamás rendezései egy év alatt szoktak összeérni.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

MAGAZIN: Például?

RAJKAI ZOLTÁN: Az Ivanovval meghívtak a POSZT-ra. Fanyalogtak. Egyetlen egy ember jött oda, mikor az előadás után a folyosón lógattuk az orrunkat. Egy nyolcvan fölötti bácsika botra támaszkodva: Sipos úr, aki régen a Szabad Európa Rádiónál dolgozott. Azt mondta, hogy „Világhírű lesz.” Mi meg csak néztünk: miről beszél ez?

 

FALUSSY LILLA: Ez az, amiben Máté Gábor…?

RAJKAI ZOLTÁN: Sabelszkijt játszotta. Igen. Beutaztuk vele az egész világot. Sydney-től Moszkván át New Yorkig. Mindenhol hatalmas sikerrel.

MAGAZIN: Már a középiskolában sokat foglalkoztak a színházzal. Évfolyamtársa, Urbanovics Kriszta is színész lett.

RAJKAI ZOLTÁN: Sőt, miatta lettem színész. Másodikosok voltunk, amikor Krisztina megnyerte az iskolában a Berzsenyi Dániel versmondó versenyt, de a pesti döntő előtt beteg lett. Én mentem a pesti válogatóra mint második. Onnan bejutottam az országosra. Az országos versmondó verseny volt az a három nap Celldömölkön, ami után hazafelé jövet már tudtam, hogy színész akarok lenni.

MAGAZIN: Hamar belecsöppent a szakmába az Angyalbőrben-nel. Közvetlenül a főiskola után?

RAJKAI ZOLTÁN: Az még a főiskola előtt volt. Abban az időben elvitték a fiúkat katonának rögtön az egyetem vagy főiskola előtt. Már felvettek minket, de még nem kezdhettük meg a tanulmányainkat a katonaság miatt, ezért adott volt, hogy mi forgatjuk a filmet.

FALUSSY LILLA: Ezt nem is tudtam!

RAJKAI ZOLTÁN: Ott egy évet végigforgattunk kvázi katonaként.

MAGAZIN: Tényleg katonaként szolgáltak?

RAJKAI ZOLTÁN: Állományban voltunk, de az egész év a filmezéssel telt el. Volt tízezredik csapó. Megtanultuk a filmforgatás csínját-bínját, mielőtt bekerültünk volna a főiskolára.

FALUSSY LILLA: Ez jó iskola lehetett.

RAJKAI ZOLTÁN: Érdekes, akkor azt gondoltuk ifjú művészpalántaként, hogy az Angyalbőrben nem színvonal, ha majd színészek leszünk, ilyet nem fogunk vállalni. Eltelt azóta huszonsok év, és azt kell mondjam, lassan klasszikusnak számít.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

FALUSSY LILLA: Az egy jól megírt sorozat volt.

RAJKAI ZOLTÁN: Helyzetbe hozott minket. Híresek lettünk. A színházi világ, a színészet szempontjából az aranykor volt.

FALUSSY LILLA: A kilencvenes évek?

RAJKAI ZOLTÁN: Inkább a nyolcvanasok. A rendszerváltozás után jelentősen megváltozott a társadalmi szerepe a színháznak, filmnek, a színészeknek is. Korábban kiemelt státusz volt színésznek lenni. De talán most került a helyére.

FALUSSY LILLA: Azt látom, hogy európai viszonylatban itthon még mindig sok színház van. Öt évig éltem Rómában, ott sokkal kevesebb az állami finanszírozású színház, és rengeteg pici magánszínház van, vállalkozásként működnek. Ott alig vannak társulatok, itthon viszont rengeteg működik.

MAGAZIN: Ön szerint a társulat előnyt jelent?

FALUSSY LILLA: Én pozitívumnak érzem. Lehet társulatban dolgozni, gondolkodni, ami nem mindegy egy szereposztásnál. Van rá lehetőség, hogy összecsiszolódjanak a színészek, és valóban lehessen csapatmunkát végezni.

RAJKAI ZOLTÁN: Azt bátran állíthatjuk, hogy a színházi munka csúcsa a társulati lét.

FALUSSY LILLA: Bár sok kompromisszummal jár, de nem találtak még ki jobbat.

RAJKAI ZOLTÁN: A nagy költőt az különbözteti meg a kevésbé jó költőtől, hogy több jó verse van. Lehet kiváló előadásokat létrehozni alkalmilag összeverbuvált társulattal, de igazán kiemelkedő, különleges minőségű előadásokat csak társulatban lehet létrehozni.

FALUSSY LILLA: Érdekes, hogy inkább a volt kommunista országokban vannak igazán jó társulatok. Olaszországban sok kulturális egyesület van, a magánszínházakban befogadnak produkciókat. Sokaknak adnak lehetőséget, változatosabb a műsor, de nem játsszanak évekig egy darabot.

RAJKAI ZOLTÁN: Te könnyen elengeded a darabjaidat? Ragaszkodsz ahhoz, amit írtál?

FALUSSY LILLA: Nem. Az Érzéki matematikában is eléggé sokat változtattak, és beletörődtem. Örültem volna, ha ott lehetek a próbákon, de kitiltottak róla.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

RAJKAI ZOLTÁN: Akadékoskodtál?

FALUSSY LILLA: Nem, egyáltalán nem akarták, hogy menjek. Nyilván rövid idő alatt kell megcsinálni az előadást. Ne legyen ott valaki, aki húzza az időt.

RAJKAI ZOLTÁN: Én is kétféle kortárs szerzőt ismertem meg. Az egyik típus, aki nagyon laza, nem ragaszkodik foggal-körömmel a leírt szövegeihez, instrukcióihoz. Hagyja, hogy a darabja a rendező és a színészek által úgy keljen életre, ahogy ők akarják. Parti Nagy Lajos vagy Kerékgyártó István nagyjából ilyen.

FALUSSY LILLA: Vagy Egressy Zoltán.

RAJKAI ZOLTÁN: Igen. Ott ülnek a próbán, csendben a háttérben, és ha „rendelünk” tőlük egy új mondatot, megírják. A másik szerzőtípus semmiből nem akar engedni, és állandóan akadékoskodik. Németh Ákos például hazaszaladt a próbáról, és átírta a szöveget, mert megrémült a saját darabjától a Müller táncosainál. Kukorelly­ is ragaszkodik a szöveghez. Volt, hogy Máté Gábor rendezővel veszekedtek a Pisztráng­ötös próbáin.

FALUSSY LILLA: Megértem, hogy Németh Ákos vagy Kukorelly­ elszaladt. Nekem is volt már, hogy ki kellett mennem sétálni egyet, miután először láttam a főpróbát. Az viszont nagyon jó, amikor már az előadáson hallom, hogy a közönség nevet és folyamatosan reagál.

MAGAZIN: Van olyan a szakmájában, amit még ki szeretne próbálni?

FALUSSY LILLA: Szeretnék mozifilmet írni, mert tévéfilmet már írtam, meg sorozatot is, a Tűzvonalban-t. Van egy forgatókönyv, szeretném megvalósítani.

FALUSSY LILLA

SZÜLETETT: 1974. május 14-én, Kaposváron.

FOGLALKOZÁSA: író, műfordító, dramaturg. Az ELTE-n végzett, a Színművészetin doktorált. Metadolce című drámáját Debrecenben mutatták be. A Sopsits Árpáddal közösen írt Bűn és bűnhődés a rácsok mögött a POSZT legjobb előadása volt. Tanított magyar és olasz egyetemeken. Jelenleg az Újszínház dramaturgja. Érzéki matematika című színdarabját februárban mutatták be az R.S.9 Színházban.

AJÁNLJA

Könyv
Ruggero Cappuccio: Tűz Nápoly felett

Kiállítás
Érmezei Zoltán életmű-kiállítás, Ludwig Múzeum

Zene
Akt koncert-színház

MAGAZIN: Miről szól?

FALUSSY LILLA: Történelmi téma Mátyás és Beatrice házasságáról. Kapcsolati dráma egy szenvedélyes olasz nő és a magyar katona férfi között. Fontos pontja érzelmileg és a dinasztia szempontjából is, hogy nem születik gyerekük. Ez szétzilálja a házasságukat. Szenvedélyes filmet írtam ebből, ami megmutatja a két embert életközelben. Mennyire nehéz volt a középkorban is a házasság.

RAJKAI ZOLTÁN: Hány évesen házasodtak össze?

FALUSSY LILLA: Mátyás harminchárom volt, Beatrice tizenkilenc. Nem voltak már fiatalok. Beatrice 16 évesen megölte a szeretőjét. Ezzel kezdődik a darab. Mátyás tudta, hogy gyilkos, ennek ellenére elvette feleségül.

MAGAZIN: Erős felütés.

FALUSSY LILLA: Végig kérdésként lebeg a darabban, hogy Mátyást is ő öli-e meg.

Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság

RAJKAI ZOLTÁN: Ez legenda vagy valóság?

FALUSSY LILLA: Ezt nem lehet tudni 500 év távlatából. Garamvölgyi László írt egy könyvet Hunyadi Mátyás – Meggyilkolták a királyt címmel, amelyben mint rendőrnyomozó azt bizonyítja, hogy Beatrice tette. Nagyon logikusan érvel, de százszázalékos biztonsággal nem lehet kideríteni, mert nincsenek meg Mátyás csontjai.

RAJKAI ZOLTÁN: Tök jó téma! Mi a címe?

FALUSSY LILLA: Corvinok. Mint a Borgiák.

RAJKAI ZOLTÁN: Mi történt Beatricével?

RAJKAI ZOLTÁN

SZÜLETETT: 1969. december 27-én, Budapesten.

FOGLALKOZÁSA: színész, a Katona József Színház tagja. 1993-ban diplomázott a Színművészetin. Lvovot alakította a Katona híres Ivanov-előadásában. Sokat dolgozott táncjátékokban Bozsik Yvette-tel. Több tévésorozatban is feltűnt (Kisváros, Tűzvonal, Hacktio). Hat előadásban játszik a Katonában, köztük a Pintér Béla rendezte A bajnokban.

AJÁNLJA

Könyv
Donald Miller: Kék, mint a Jazz

Kiállítás
Fertődi Eszterházy-kastély

Zene
Magashegyi Underground

FALUSSY LILLA: Miután Mátyás meghalt, férjhez ment a cseh királyhoz, Ulászlóhoz. De Bakócz Tamás csapdába csalta. Megmondta Ulászlónak, hogy ne hálják el a házasságot, így biztosíthatják a magyar trónt, de a pápa felbontja majd a frigyet. Ez sikerült is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.