galéria megtekintése

Mateklecke ingyen

E-oktatás

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 21. számában
jelent meg.


Ónody Molnár Dóra
Népszabadság

Horváth Dániel és társai ingyenes matematikakonzultációt kínálnak egyetemistáknak, már akár az interneten is. A tárhelyet saját zsebből fizetik - nem akarnak rajta meggazdagodni, pedig az e-learningben van pénz. 

Akik az online konzultációt ingyen szolgáltatják (balról jobbra): Takács Márton, Horváth Dániel és Hives Áron
Akik az online konzultációt ingyen szolgáltatják (balról jobbra): Takács Márton, Horváth Dániel és Hives Áron
Kurucz Árpád / Népszabadság

Mindenki átlagos diáknak nézné a szerény húszéves fiatalembert, s valójában ő maga is annak tartja magát. Horváth Dániel a Budapesti Műszaki Egyetemen tanul, másodéves a mechatronika szakon.

Az egyre növekvő népszerűségnek örvendő Edubase.hu oldal társalapítóját gyerekkora óta érdeklik az autonóm rendszerek, a robotok, a gépek – meséli, de ha választania kellene, mely középiskolai eredményére a legbüszkébb, nem a matematika vagy fizika országos tanulmányi versenyeken elért helyezéseit említi, hanem azt, hogy tizedikben elkezdett kínaiul tanulni a Keleti Nyelvek Iskolájában. Valójában az érdekelte, miként lehet rajzocskákkal kommunikálni.

 

– Nem annyira nehéz, mint amennyire látszik. Nagyon logikus nyelv. A rajzokban minden benne van. Másfél év után középfokú vizsgát tettem belőle. Második lettem egy középiskolai versenyen, így képviselhettem Magyarországot Kínában egy kéthetes jutalomúton. Erre vagyok a legbüszkébb – meséli. Nos, nem csak kínai tudása miatt különleges Horváth Dani, aki az egyetemen egy öntevékeny kör, a Mechatronika Szakosztály tagja. – Fejlesztünk, háromdimenziós nyomtatót, kijelzőket készítünk, robotokat építünk – mondja Dani, aki önszorgalomból korrepetálja az egyetem hallgatóit matematikából. Zárthelyik, vizsgák előtt gyűlnek össze, van, amikor hetvenen tolonganak a teremben. Több olyan visszajelzést is kapott, hogy ötheti matematikaanyagot tudott egy pár órás konzultáció keretében tisztába tenni, ami a zárthelyi előtt használható eredmény Dani „diákjainak”.

A fiatalemberben valójában egy igazi tanár szelleme lakozik. A „pedagógust” örömmel tölti el, ha mások használhatónak tartják a tőle kapott tudást. A konzultációk után megkéri diáktársait, hogy névtelenül töltsenek ki egy kérdőívet. A visszajelzések ugyanis segítik őt abban, hogy még jobb órákat tartson. A legtöbb bírálat valójában a teremválasztást illeti: olyan sokan jönnek a konzultációra, hogy túlságosan zsúfolt a helyiség.

– Van valamiféle művészet abban, hogy fenntartod a teremben hetven ember figyelmét. Rá kell hangolódni a közönségre. Ki kell találni, hogy nekik ott és akkor milyen képeket, analógiákat használjak a magyarázatban. S arra is rá kell érezni, hogy a hallgatóim miben vannak otthon – mondja, hozzátéve, ez valójában valamiféle adottság. Egy-egy problémát több nézőpontból is megvilágít, „valamelyik csak hat a nézőre”.

Dani órájára egy ideje már bárki „beülhet”. Tavaly novemberben két diáktársával – Takács Mártonnal és Hives Áronnal – megalapították az Edubase.hu oldalt, ami elsősorban műszaki és közgazdász szakos egyetemistáknak nyújt videós korrepetálási lehetőséget. Lehet az differenciál- vagy integrálszámítás, lehetnek mátrixok, vektorok, számsorozatok – mindenre választ kaphatnak az érdeklődők. Az ország valamennyi pontjáról bejelentkeznek fiatalok, és átlagosan 20–25 percet töltenek rajta. Újabban külföldön tanuló magyar diákok is használják, akiknek könnyebb megérteni a matematikát anyanyelvükön.

Az Edubase.hu alkalmas arra, hogy az egyre növekvő egyetemi tananyaggal a hallgatók otthon is tudjanak foglalkozni. A gólyáknak is segítenek, és Daniék most a középiskolások felé is nyitnak: az oldalon elérhetők az érettségi anyagai, 10–12 perces videoleckékre bontva a középiskolás tananyagot.

Persze mindez nem előzmények nélküli, Dani az érettségije előtti nyáron hobbiból elkezdte megtanulni az egyetemi matekanyagot. A tanulási folyamatot dokumentálta: amikor megértette a fejezetet, leült a számítógép elé, és felvette, amint elmagyarázza az egy órával korábban megtanultakat. Mindezt feltette a YouTube videomegosztóra. Hetente volt is pár száz nézője.

Ami felettébb szokatlan a mai Magyarországon: a három fiatal nem azért készítette el ezt az oldalt, hogy vastagra keresse magát. Pedig ötletüket jövedelmező üzleti modellbe lehetne ágyazni. Az e-learning alkalmazások ugyanis egyre kelendőbbek a világban, a tanulni vágyó felhasználók szívesen fizetnek a tartalomért.

Csakhogy a „három muskétás” mindezt passzióból csinálja. Azért hozták létre a weboldalt, hogy a matematikát minél többen megszeressék, és aki tanulja, segítséget kapjon. A szervert, ahol az oldal működik, saját pénzükből bérlik. Az ösztöndíjukból fizetik az eszközöket is, így a videoleckék felvételéhez használatos fejhallgatót és a kézírást digitalizáló táblát. Dani azt akarja, hogy az oldal maradjon ingyenes. Ahogy ő mondja, legyen csak „egyetemista zsebre kalibrálva”.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.