– Nem annyira nehéz, mint amennyire látszik. Nagyon logikus nyelv. A rajzokban minden benne van. Másfél év után középfokú vizsgát tettem belőle. Második lettem egy középiskolai versenyen, így képviselhettem Magyarországot Kínában egy kéthetes jutalomúton. Erre vagyok a legbüszkébb – meséli. Nos, nem csak kínai tudása miatt különleges Horváth Dani, aki az egyetemen egy öntevékeny kör, a Mechatronika Szakosztály tagja. – Fejlesztünk, háromdimenziós nyomtatót, kijelzőket készítünk, robotokat építünk – mondja Dani, aki önszorgalomból korrepetálja az egyetem hallgatóit matematikából. Zárthelyik, vizsgák előtt gyűlnek össze, van, amikor hetvenen tolonganak a teremben. Több olyan visszajelzést is kapott, hogy ötheti matematikaanyagot tudott egy pár órás konzultáció keretében tisztába tenni, ami a zárthelyi előtt használható eredmény Dani „diákjainak”.
A fiatalemberben valójában egy igazi tanár szelleme lakozik. A „pedagógust” örömmel tölti el, ha mások használhatónak tartják a tőle kapott tudást. A konzultációk után megkéri diáktársait, hogy névtelenül töltsenek ki egy kérdőívet. A visszajelzések ugyanis segítik őt abban, hogy még jobb órákat tartson. A legtöbb bírálat valójában a teremválasztást illeti: olyan sokan jönnek a konzultációra, hogy túlságosan zsúfolt a helyiség.
– Van valamiféle művészet abban, hogy fenntartod a teremben hetven ember figyelmét. Rá kell hangolódni a közönségre. Ki kell találni, hogy nekik ott és akkor milyen képeket, analógiákat használjak a magyarázatban. S arra is rá kell érezni, hogy a hallgatóim miben vannak otthon – mondja, hozzátéve, ez valójában valamiféle adottság. Egy-egy problémát több nézőpontból is megvilágít, „valamelyik csak hat a nézőre”.
Dani órájára egy ideje már bárki „beülhet”. Tavaly novemberben két diáktársával – Takács Mártonnal és Hives Áronnal – megalapították az Edubase.hu oldalt, ami elsősorban műszaki és közgazdász szakos egyetemistáknak nyújt videós korrepetálási lehetőséget. Lehet az differenciál- vagy integrálszámítás, lehetnek mátrixok, vektorok, számsorozatok – mindenre választ kaphatnak az érdeklődők. Az ország valamennyi pontjáról bejelentkeznek fiatalok, és átlagosan 20–25 percet töltenek rajta. Újabban külföldön tanuló magyar diákok is használják, akiknek könnyebb megérteni a matematikát anyanyelvükön.
Az Edubase.hu alkalmas arra, hogy az egyre növekvő egyetemi tananyaggal a hallgatók otthon is tudjanak foglalkozni. A gólyáknak is segítenek, és Daniék most a középiskolások felé is nyitnak: az oldalon elérhetők az érettségi anyagai, 10–12 perces videoleckékre bontva a középiskolás tananyagot.
Persze mindez nem előzmények nélküli, Dani az érettségije előtti nyáron hobbiból elkezdte megtanulni az egyetemi matekanyagot. A tanulási folyamatot dokumentálta: amikor megértette a fejezetet, leült a számítógép elé, és felvette, amint elmagyarázza az egy órával korábban megtanultakat. Mindezt feltette a YouTube videomegosztóra. Hetente volt is pár száz nézője.
Ami felettébb szokatlan a mai Magyarországon: a három fiatal nem azért készítette el ezt az oldalt, hogy vastagra keresse magát. Pedig ötletüket jövedelmező üzleti modellbe lehetne ágyazni. Az e-learning alkalmazások ugyanis egyre kelendőbbek a világban, a tanulni vágyó felhasználók szívesen fizetnek a tartalomért.
Csakhogy a „három muskétás” mindezt passzióból csinálja. Azért hozták létre a weboldalt, hogy a matematikát minél többen megszeressék, és aki tanulja, segítséget kapjon. A szervert, ahol az oldal működik, saját pénzükből bérlik. Az ösztöndíjukból fizetik az eszközöket is, így a videoleckék felvételéhez használatos fejhallgatót és a kézírást digitalizáló táblát. Dani azt akarja, hogy az oldal maradjon ingyenes. Ahogy ő mondja, legyen csak „egyetemista zsebre kalibrálva”.