Csordultig volt velünk New York

Hétvégén világzenei rendezvényekkel zárult az Extremely Hungary - Csordultig magyar - elnevezésű New York-i és Washingtoni Magyar Kulturális Évad. A fesztiválsorozat 10 hónapja alatt 38 helyszínen 135 esemény zajlott 490 fellépő közreműködésével. A New York-i záróeseményeken Hiller István oktatási és kulturális miniszter is részt vett.

 „A New York-i és Washingtoni Magyar Évad a magyar kulturális diplomácia eddigi legátfogóbb és legjelentősebb vállalkozása. Orsós László Jakab, a New York-i Magyar Kulturális Intézet igazgatója az együttműködő partnerekre, a színvonalra helyezte a hangsúlyt, s így a koncepció egészét sikerült megvalósítania" - mondta Hiller István. Kiemelte, hogy az Extremely Hungary-nek nemcsak a kortárs magyar kultúra bemutatásában van jelentősége, hanem az évad időkeretén messze túlnyúló kapcsolatok kialakításában is. Az amerikai média az elmúlt évtizedekben soha nem foglalkozott annyit a magyar kultúrával, mint az elmúlt 10 hónapban, elismerően mutatva be azt.

A New York-i Magyar Kulturális Évad hétvégén roma és fekete világzenei programmal zárult a Peter Norton Symphony Space-ben. A „Fire+Fire" című koncert a két meghatározó kisebbség zenei kultúrájának azonosságait, illetve különbségeit mutatta be. A kifejezetten az Évad alkalmából megvalósuló projekt zenei igazgatója Melvin Gibbs, jól ismert amerikai zeneszerző, producer, zenekarvezető és előadóművész. A fellépők között volt David Pleasant dobos, Valerie June vokalista, Ayodele Martin Aubert gitáros. A roma világzene területéről Fatima Muhammad, Szalóki Ági és a Budapest Bár tagjai - köztük Farkas Róbert és Szakcsi Lakatos Béla - brillíroztak.

Az Évad azonban még nem búcsúzott végleg ezzel az eseménnyel. Jövő februárban a Lincoln Center egy kortárs magyar filmfesztiválnak ad otthont, Schiff András zongoraművész pedig a 92nd Street Y koncerttermében lép fel. Aztán 2010 tavaszán Esterházy Péter tart felolvasást a Harmonia Caelestis című művéből.

A New York-i és Washingtoni Magyar Kulturális Évad során az amerikai közönségnek egyedülálló lehetősége nyílt arra, hogy megismerje a kortárs magyar kultúrát a vizuális művészeti, irodalmi és előadó-művészeti programok széles spektrumán keresztül. Emellett a rendezvény az elmúlt évszázadban a magyarok nevéhez fűződő újításokat és művészi alkotásokat is ünnepelte, amelyek közül sok az amerikai kultúrára is jelentős hatással volt.

Az Évad dialógust kezdeményezett egy dinamikus közép-kelet-európai országról, Magyarországról alkotott eddigi amerikai elképzelésekkel.

A New York-i Magyar Kulturális Intézet által szervezett, 135 eseményből álló programsorozatnak a legnevesebb New York-i és washingtoni kulturális intézmények adtak helyet. Egyebek mellett a Carnegie Hall, a Lincoln Center, a MoMA, a BAM, a Jewish Museum, a 92nd Street Y New York-ban, illetve a National Gallery, a Kennedy Center és a Library of Congress Washingtonban.

A sokszínű, széles kínálatából kiemelkedik az a hét program, melyet kifejezetten az Évadra állítottak össze a szervezők. A Pán-Európai Piknik, Forgács Péter: Hunky Blues, Az amerikai álom című dokumentumfilmje, illetve a Bajuszverseny, a Cabaret Magyar, az Opera Unbound, a Rebel Waltz, valamint a „Fire+Fire" című évadzáró fesztivál kedvező fogadtatása bizonyítja a koncepció sikerességét.

Az Évadot a legjelentősebb amerikai médiumok is méltatták: rendszeresen jelentek meg beszámolók a Financial Times, a The Wall Street Journal, a The New York Times, a New York Post, a The Washington Times, valamint a The Village Voice hasábjain, az összes jelentős rádióban, és számos internetes oldalon és blogon:

ConcertoNet.com (január 24.)
„Maestro Fischer - kiváló karmester. (...) A közönség állva tapsolt és ünnepelt."
The New York Times (január 26.)
„Ha Brahms Magyar táncaira vagy Liszt Magyar rapszódiáira gondolunk, többé-kevésbé tudjuk, mi az, amit a cigányzenének köszönhettek. És mi az, amit nem. Mindez az elmúlt években gazdag alapanyagot szolgáltatott a koncertszervezőknek, amint a klasszikus zene kísérletet tett népszerű gyökereinek újrafelfedezésére, illetve új közönségrétegek meghódítására. A Budapesti Fesztiválzenekar Carnegie Hall-beli koncertje ennek kiváló és remekül élvezhető példája volt."
The Washington Post (február 9.)
Kurtágék, Magyarországról szeretettel
„Az általuk játszott zene szinte nem is evilági. (...) Egyszerre tömény, teli aforizmákkal, néhol triviális, olykor profán, gyakran nyers és alaktalan: inkább zenei gondolatok naplója, mint csiszolt elemek gyűjteménye. (...) A koncert egy gyönyörű módon személyes tisztelgés volt Bartók előtt, akit Kurtág egy interjúban »anyanyelvének« nevezett."
Washington Times (április 5.)
Művészet: A budapesti képek új értelmet adnak a modernizmus fogalmának
„A két kiállítás közül a Katzen Arts Center-beli Vajda Lajos-kiállítás a meglepőbb. Vajda, a rövid életű kollázs- és festőművész, aki 33 évesen halt meg, aki keleti és nyugati művészeti vonásokat hozott összhangba meglepő módon. (...) A magyar kultúra nem csupán Liszt Ferenc és művei. Valójában Magyarországnak köszönhetjük a huszadik század legelőremutatóbb művészi körének számos tagját."
The New York Times (május 4.)
Emlékezés a napra, amely felhasította a vasfüggönyt
„1989. augusztus 19-én kelet-németek százai vettek részt a Pán-Európai Piknikként elnevezett rendhagyó demonstráción, és Magyarországról Ausztriába szöktek egy, az egység szimbolikus kifejezéseként átmenetileg megnyitott kapun. (...) A vasárnapi rendezvény az Empire-Fulton Ferry State Parkban a szabadság jelentőségére próbálja meg felhívni a figyelmet."
The New York Times (július 10.)
„(...) A Katona József Színház egyedülálló Ivanov-előadása bizonyítja, hogy jó színészekkel és jó rendezővel Csehovban minden megtalálható: a nevetséges és a fennkölt, a lélekkel telt és a szexi, a diszkrét és olykor még a meztelen is."
Budapest - New York, 2009. november 22.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.