galéria megtekintése

Csak a falnak van füle

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 11. számában
jelent meg.


Csepelyi Adrienn
Népszabadság

Hétfő reggel Keller András, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (Zeneakadémia) tanára, az intézmény rezidens zenekara, a Concerto Budapest (CB) vezetője felmondólevelet adott át Vigh Andrea rektornak. A nemzetközi hírű hegedűművész komoly problémákat lát az egyetem működésében.

Távozásának egyik okaként a tisztázatlan feladatköröket és az önökhöz el nem jutó támogatásokat jelölte meg. Mi történt pontosan?

Először is: a Concerto Budapest rezidensi feladatainak finanszírozására megszavazott 50 milliós állami támogatást a Zeneakadémiának utalták. Hogy miért? Jó kérdés. Az is, hogy miért kell a CB-t iskolai szolgáltató zenekarrá degradálni, amikor a kormány minket arra alapított, hogy külföldre vigyük a fiatal tehetségeink hírét. Ehhez képest –ki kell mondanom – tudomást sem vesznek a zenekarról. Újabb példa arra, hogyan lehet egy csodálatos lehetőséget Magyarországon elcseszni. Elfogadom, ha Vigh Andrea víziója más, mint Batta Andrásé volt, de a CB státuszát elvitatni, mondván, hogy a Zeneakadémián nincs erről szóló szerződés? Teljes bizonysággal állítani, hogy valamennyi koncertünket kifizette? Ilyesmiben akár még tévedni is szabad lenne, de ez így aggályos.

Személyes ellentétből fakad ez az elmérgesedett helyzet?

 

Nekem a világon semmi bajom nem volt Vigh Andreával, elismerem, hogy remekül átlátja az oktatás rendszerét, és kiváló művésznek tartom. Biztos vagyok abban is, hogy keményen küzd a Zeneakadémiáért. De Kodály tanár úr is megmondta: itt, kérem, csak a falnak van füle... Talán nem gondolta a rektor asszony, hogy bármit mond a zenekarról vagy rólam, az három perc múlva visszajut hozzám? Itt arra ment ki a játék, hogy ő kibillentse a CB-t a helyéről.

„A Zeneakadémiának lánglelkű vezetőre van szüksége”
„A Zeneakadémiának lánglelkű vezetőre van szüksége”
Reviczky Zsolt

Önről viszont azt mondták, nem tartotta meg az óráit. Van ennek valóságalapja? Mi lesz most a növendékeivel?

Ön is látta, miként lehet bejutni a Concerto Zeneházba, ahol a Batta rektor úrral kötött megállapodásom szerint az óráimat tartottam: ide senkit nem engednek be csak úgy. Ha bárki ide jött volna, és nem talál engem, annak írásos nyoma marad. Az ajtóm – ahogy eddig is – nyitva áll a tanítványaim előtt. Legfeljebb nem hivatalos keretek között foglalkozom majd velük, esetleg más intézmény égisze alatt, még nem tudom. De nekem nem is ez számít, a pedagógiai munka a fő.

Elmérte az ütést a zenekarvezető?

Tegnap a Magyar Narancs Online-on nyilatkozott először lemondásáról Keller András. Az ott és nálunk elmondottakról megkérdeztük Vigh Andreát. A Zeneakadémia rektora semmiféle elmérgesedett helyzetről nem tud. Az interjút itt olvashatják.

Ön szerint mi a legégetőbb probléma?

Sokfelé tanítok külföldön, van bizonyos rálátásom a világban tapasztalható tendenciákra. A személyre szóló felkészítés és életpályamodell megkerülhetetlen. Tudom, hogy remek az összes statisztika, de a valóságos minőséget az átlag nívója adja. Persze, kell a bevétel, de tényleg azért kell tökéletes favágókat felvenni, mert ki tudják fizetni a tandíjat? És itt nemcsak arról van szó, hogy ők elveszik a helyet más, kevésbé jó anyagi helyzetben lévő diákoktól, hanem arról is, hogy rongálják a Zeneakadémia hírnevét. Ebben megtalálni az egyensúlyt nagy felelősség, de megérteni a rossz dolgokat, és örökké békében élni velük: ez egyszerűen nem jó. Nem kéne nekik megmondani, hogy sosem lesz belőlük sikeres szólista? Csalódott embereket nevelünk erre az amúgy is frusztrált, tülekedős, nehéz pályára? Miért adjuk a nevünket ahhoz, hogy valaki tönkretegye az életét csak azért, mert megvan a pénze a tandíjra?

Mire volna szüksége a Zeneakadémiának?

Egy lánglelkű vezetőre. Nézze el a patetikus szavakat, de nekünk, zenészeknek ez a magyar zene trónja, az otthonunk, a mindenünk. Megérdemli, hogy olyan rektora legyen, akire mindannyian fel tudunk nézni. Emellett megfontolandónak tartom a koncertközpontnak a külön költségvetési intézményként való működtetését, hiszen rendkívüli súlya van, és döntő fontosságú az országimázs szempontjából. Jót tenne a magyar koncertéletnek, ha a Müpa mellett egy másik hangversenyterem is erős lábon állhatna. Szeretném, ha a Concerto Budapest és a Zeneakadémia erős szövetségesként működhetne és beteljesedhetne az a gyönyörű perspektíva, ami ebben rejlik. Sajnálom, hogy az elmúlt két évben erre kevés fogadókészség volt.

Kupper András kancellár távozása után rövid időn belül ez a második –mondjuk így – kínos ügy a Zeneakadémián. Kódolva van a rendszerben a feszültség?

A jó irányba változás mindig érdekekbe ütközik, én pedig nem szeretnék sem vagdalkozni, sem demagóg lenni. De még a kommunista időkben sem volt elképzelhető, hogy bármiféle pártpolitikai rendelet vagy szabály felülírja a zenei érdekeket ebben az intézményben. De a furmánykodás nem az akadémia, sokkal inkább a magyar zenei élet, sőt talán a társadalom problémája.

Ok és fokozat

Keller András felmondólevelében azt írta, Vigh Andrea két év óta eszközökben nem válogatva próbálja őt elüldözni a Zeneakadémiáról. A hegedűművész-karmester példákat is sorolt: nem engedték be a nézőket a kurzusára, azzal vádolták, hogy nem tartja meg óráit, s többen távoztak osztályából. A cikkben szerepel az is, hogy a hétfői szenátusi ülésen döntöttek arról, hogy az általa irányított kamarazenei műhelyt visszaminősítik tanszékké, aminek a vezetéséhez tudományos fokozat szükséges, ezzel viszont Keller nem rendelkezik.

A Concerto Budapest 2013-tól kormányhatározattal a Zeneakadémia rezidens zenekara. Ez – a Zeneakadémián adott koncertek mellett – azt jelenti, hogy évi öt-hat alkalommal közreműködik a vizsgahangversenyeken, az egyetem művészhallgatói az együttesnél töltik gyakorlati idejüket, külföldi fellépési lehetőséghez jutva. Ez nem egyedülálló státusz: a Nemzeti Filharmonikusok például 2005 óta a Művészetek Palotája rezidens zenekara. (Cs. A.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.