Bujatest a Nuna mentén

Pintér Béla: Bárkibármikor, Átrium Film-Színház

Egy nap biztosan utoléri a végzet Pintér Béla Társulatát. Hogy melyik végzet, nem tudom, talán elmondanak már mindent, amit akarnak, vagy egyszerűen a siker megfosztja őket attól, hogy azt lássák, amit látniuk kell. Most a siker már ott leheli ártalmait az arcukba, nemcsak a telt ház, az elvárások és nézőtéri megelégedettség formájában.

Friedenthal Zoltán, Pintér Béla, Szamosi Zsófia
Friedenthal Zoltán, Pintér Béla, Szamosi Zsófia
Mészáros Csaba

De Pintér Béla most is kellemetlen. Meg nagyon kellemes is, könnyedén és természetesen beszéli a nyelvet, amely ma a leghatásosabb a színpadon, a humor és a kétségbeesés egyvelegét, ahogy a szellemileg leépült anya összetéveszti a fiát régenholt férjével, és mackómamásat játszana az előbbivel. Borzadjunk vagy nevessünk? Egyszerre csináljuk a kettőt, meg vagyunk rángatva kényelmes, színházba járó magabiztosságunkkal együtt. Bárkibármikor, ez a darab címe, rólunk szól.

Mi vagyunk a fiú, aki elkerülheti ezt vagy azt a helyzetet, de csak véletlenül. Vagy nem kerüli el, de azt is véletlenül. Hornok Árpád a nevünk, és Pintér Béla játszik minket, vígan megyünk az utcán, őszes hajjal, béna öltönyben, megszólít két hajléktalan. Az egyik mozgássérültnek tetteti magát, de átlátunk a szitán, a lány túlságosan kinyújtja a karját, miközben zsebreteszi a százast. Prédikálunk nekik, ostoba közhelyeket mondunk arról, hogy az élet mire való, nekik mi volna a helyes út, és mennénk tovább, észre sem véve a zsebünkből kilopott ötezrest, amiből a két nyomorult az Élet vagy a Remény nevű dizájnerdroggal elrepül a Holdba, a Hold helyett Bujatestre, a Nuna mellé, revüt adni a moziból lett színházban.

Egy ideig zavar a darab szétlazult szerkezete. Mintha nem volna valódi szükség a dalokra, a történet alternatív revüjére, a régen hallott, dühös dalokra. De nem kell mindent jobban tudni. A történet sötét tragédiával indul, Rita és Krisztián eljegyzésével, amire a férfi nem érkezik meg. Rita kerekes székes, Krisztián állni tud, meg lassan, imbolyogva, rázkódva menni. Friedenthal Zoltán megint elképesztően jó, és nem csak úgy a szó nemes, lelki színészeti értelmében, hanem pusztán technikailag is. Azzá változik, amivé kell.

Ez fontos a darab szempontjából, mert erről szól az egész, ha hihetünk a címnek, az emberek és sorsok behelyettesíthetők, a két női szereplő végig helyettesíti is a másikat, jelenet közben cserélnek, az előbb még Szamosi Zsófi volt a rejtélyes gyógytornásznő, most meg Roszik Hella. Ha ilyenkor beugrik Bunuel és A vágy titokzatos tárgya, az biztosan nem véletlen. A darab maga is filmesen szerkesztődik, félbemaradnak párbeszédek, hogy egy másik jelenet után folytatódjanak, zajlik az élet, a kisbetűs is, nem várja meg, hogy azok ketten mindent megbeszéljenek, hanem közben is történik valami.

Minden rólunk szól, minden, ami zavart, sötét, bizonytalan. A történet a darab végén lemegy egyenesben és boldog változatban is, ugyanazok a szereplők, de senkinek sincs semmi baja, mindenki időben érkezik, a csokor csodás a két lábon álló ara kezében, a mamáról kiderül, hogy nagy színésznő, Csákányi Eszterről ezt egyébként is sokan sejtették, éppen egy furcsa előadásból jön az Átriumból, amikor az ünnepi eseményre belibeg piros ruhában, nem, nem a gyógytornász, de a klarinéttanárnő. Csak gratulálni.

Nem vagyunk biztonságban. Minden külön értesítés helyett.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.