galéria megtekintése

Bill, a király

12 komment


Fáy Miklós
NOL

Lehet, hogy tényleg mindenbe bele kell látni valamit. Ha igen, akkor él a demokrácia, harminckét éve még István volt fent, a városligeti szánkózódombon, amit azóta és erről neveztek el Királydombnak, idén meg a nép, az állóhelyesek nézhettek fentről lefelé, a magyari urak, főpapok a domb alján harcoltak kegyeinkért.

Miért is ne lehetne így? Amióta bemutatták, az István, a király mindig több volt, mint színdarab, vagy, ha legalábbis más. Más szabályok voltak érvényesek rá, ahogy más szabályok érvényesek a János vitézre és a Csárdáskirálynőre, épp úgy nem lehet csak zeneként vagy csak valami furcsa, ősmagyar musicalként nézni, hallgatni, szeretni, ahogy a Himnusz vagy a Szózat sem megzenésített vers. Nemzeti kislétünk gitáron s népi hangszereken. A történet képlékenysége, a zene eklektikája, a változó történelmi helyzet kicsit mindig igazított a darabon.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A színházban szokatlan konfliktus, hogy mindkét félnek igaza van, és a közönség azzal van, aki éppen énekel, 1983-ban feloldható volt. Egyértelműnek tűnt, hogy miről van szó, a vonzó és romantikus barbársághoz és őserőhöz képest István jelenti a túlélést, az európai csatlakozást, a fényt, tisztaságot. Ahogy változott a politikai helyzet, úgy lett István egyre balosabb, Koppány pedig jobboldali, de egyre vállalhatóbb alternatíva, igen, ezek lennénk mi, a mohácsi győztesek, a Duna-menti Köztársaság polgárai, ha az idegen hatalmak nem akadályoznának meg újra és újra és újra.

 

Ha van valami egyedi jelentése az egyébként nagyon halovány és kevéssé tehetséges Novák Péter-rendezésnek, akkor ez az. Nézem Istvánt és nézem Koppányt, és ha nem volna kivetítő, össze is keverhetném őket: két ritkuló hajú, kicsit szakállas, bőrkabátos fazon. Nincs igazi választás. Hasonlítanak, csak éppen mást énekelnek. De hát énekelni könnyű.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Annyira azért mégsem könnyű, van, akinek annyira nehéz, mint Danics Dórának, akiről nem is tudnám megmondani, mit keres ebben az előadásban. A többiek a helyszín miatt kénytelenek versenyezni a bemutatóval, és nem egyenlők a pályák nem csupán a legendát nevelő évtizedek miatt, de fontos különbség, hogy most élőben szól a zene. A Koppányt éneklő Feke Pálra Vikidál Gyula sötét árnyéka borult, aki épp Szegeden van elfoglalva, A nyomorultakban emlékezik régi önmagára. Annak több realitása van, mint hogy itt énekelhetne Koppányt. Feke Pál meg igazán megteszi a tőle telőt, és kicsit sem az, aminek igazi hatása lehetne.

Bezzeg a régiek, kezdhetnénk, de itt vannak a régiek is, Nagy Feró a hangja maradékával, körülbelül annyira hitelesen, mint az általa elvállalt reklámokban. Varga Miklós, akit a látvány érdekében harminckét éve a királyfinak jobban beillő Pelsőczy Lászlóval duplikáltak, és aki néhány percig jól ráijesztett az emberre: tényleg ezen a fakó, testetlen orgánumon fog szólni a szent király? Aztán megszokja őt a néző, mert meg lehet, mert ebben az érettebb, töprengőbb figurában van tartalom, inkább Bánk bán, mint István király, de talán nincs közöttük akkora távolság, mint gondoltuk.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Ott van az újak között Keresztes Ildikó, aki úgy válik női főszereplővé, hogy alig van mit énekelnie, és ott van a régiekből Deák Bill Gyula. Áll a színpadi hídon, mankójára támaszkodva, mint valami óriási körző, kiterjesztett karral, kopottan, de nyomja, nyomja, és megszólal, megmozdul végre a tömeg, már akkor, amikor még csak annyit mond, „magyarok, férfiak és asszonyok”. Aztán visszajön vele a régi hangulat, átmenetileg nem a merengés a nézőtéri alapállapot. Ilyenek voltunk, ilyenek lettünk. Bill viszont maradt, amilyen volt.

Szörényi-Bródy-Boldizsár: István, a király - Városliget

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.