galéria megtekintése

Bezár a Vörösmarty

11 komment


Csákvári Géza

Hétfőn vetített utoljára a budapesti Vörösmarty mozi, ezzel ismét egy nagy múltú – 1935-ben nyílt meg –, patinás filmszínház csukja be a kapuit. Ez újabb állomás a pesti mozik leépülésében: az elmúlt négy évben bezárt a Bem, az Európa, a Hunnia, a Kino és a Odeon-Lloyd.

Vörösmarty mozi
Marjai János / MTI

Ez az eseménysor és a mögötte felsejlő totális káosz a magyar filmipar „megújításáért” folytatott harc eredménye: a régi, működő támogatási rendszert az Orbán-kormány rekordgyorsasággal bedarálta, az újban csak a nagyjátékfilmgyártást próbálták megoldani Andy Vajna kormánybiztos dirigálásával. A bezárásra szánt és csődbe vitt Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) nemzeti kulturális feladatait – mint például művészfilmek és művészmozik támogatását –, „szétdobták” a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Nemzeti Kulturális Alap között. Ezeken a helyeken azonban lényegében semmit sem tettek a filmtörvény módosítása óta.

 

A szakmabeliek szerint a legnagyobb probléma, hogy a MMKA kiszállásával megszűnt az artmozik normatív, azaz folyamatos és teljesítményalapú támogatása, a minisztérium pedig csak esetlegesen ír ki pályázatokat. A digitalizációs fejlesztési tender mellett működési költségekre utoljára tavaly decemberben ötvenmillió forintot osztottak szét a forgalmazók és az artmozisok között (előtte az évben semmi nem volt). Ez az összeg nagyon kicsi. A döntésmechanizmusról részleteket nem lehet tudni, a Vörösmarty mozi üzemeltetői sem értik, miért kaptak ők csak 400 ezer forintot, szemben a szolnoki Tisza pArt Mozi kétmillió forintos támogatásával. Pedig a Vörösmarty fontos szerepet tölt be a struktúrában: úgynevezett utánjátszó intézményként hosszú ideig műsoron tartotta az értékesebb műveket. Magyar filmeket is: a Szász János rendezte A nagy füzetet tavaly október óta folyamatosan játszották, és még mindig volt nézője.

Ez a tény akkor értékelődik fel, ha megnézzük a vezető artmozik műsorpolitikáját. Bodzsár Márk filmalapos pénzből készült Isteni műszak című filmje hiába próbált eljutni a nézőkhöz, ha bemutatása idején a Puskin „artmozi” a Last Vegas című komédiát és a Philips kapitány című kalandfilmet vetítette. A legjobb osztással jelenleg a Grand Budapest Hotel fut, amely ugyan jó film, de az összes multiplex is vetíti, a nézettségi listát is megnyerte a múlt héten, így terjesztése nem nevezhető művészeti missziónak. (Mint mondjuk Császi Ádám Viharsarok című filmjének műsoron tartása lenne.)

A helyzet vidéken még ennél is cifrább: januárban a minisztérium lazított az artteremmé nyilvánítás feltételein – most már elég, ha a műsor ötven százaléka art kategóriába sorolt film –, így a mozisok megtehetik, hogy a művészfilmet kora délutánra teszik,az értékesebb, esti  műsorsávban pedig kommersz, nem ritkán 3D-s, amerikai kasszarobbantókat játszanak.

Vörösmarty mozi
Marjai János / MTI

Ezekre a trükközésekre azért is szükség van, mert a kiszámítható és állandó támogatási rendszer hiányában kénytelenek profitorientáltan működni, azaz olyan filmeket vetíteni, amelyekre több jegyet tudnak eladni.

A budapesti mozibezárások lebonyolítója a fővárosi tulajdonban lévő Budapest Film Zrt.: az üzemeltetők tőlük bérelték a fővárosi tulajdonban lévő ingatlanokat. A Vörösmarty esetében is felmondták a bérleti szerződést, még 2010-ben, most pedig pert nyert a főváros a levonulni nem kívánó üzemeltetők ellen. A részvénytársaság igazgatóságának elnöke, Körösvölgyi Zoltán elmondta: A Vörösmarty mozi soha nem volt a Budapest Film Zrt. tulajdonában, hanem a fővárosi önkormányzat tulajdonát képezi, csupán a Budapest Film Zrt.-n keresztül közvetített szerződés formájában üzemeltette a Kinoplan. A szerződés szerint – szemben az összes többi bérbe adott art mozival (például a Cirkóval, a Kinóval, a Hunniával, az Európával, a Bemmel, a Tabánnal és az Odeon-Lloyddal) – a Kinoplannak nem kellett fix bérleti díjat fizetnie, csak a nyeresége meghatározott százalékát, de az (art)film-terjesztés köztudottan nem nyereséges. A Budapest Film Zrt. anno ezt a szerződést mondta fel mindkét féllel. A megszűnt kontraktus és az azt vitató, másodfokon is a Ki­noplan keresetét elutasító ítélet ellenére az üzemeltető nem hagyta el az ingatlant. A Vörösmarty kapcsán a tulajdonos fővárosi önkormányzat azóta pereskedik az ingatlanáért, ennek is köszönhető a jogszerű helyzet mostani helyreállítása.

Az sem világos, hogy a Vörösmarty végleg bezár-e, vagy esetleg újranyithat majd, mint a tavaly év végén bezárt Tabán mozi. Ehhez arra volt szükség, hogy a Budavári Önkormányzat erre az évre célirányosan ötmillió forinttal támogassa a Budapest Filmet. Megkerestük a józsefvárosi önkormányzatot, hogy tennének-e ilyen gáláns felajánlást a fővárosi cégnek, de feleletet nem kaptunk.

Vörösmarty mozi
Marjai János / MTI

Nem adtuk fel: a Szent István körúti Kino moziban a mozitermek még megvannak (a Budapest Film vetítéseket is szokott oda szervezni), és kávézóként a város egyik legkedveltebb találkozóhelye. Felvetettük az angyalföldi önkormányzatnak, hogy áldozna-e arra, hogy ismét legyen a kerületben artmozi. Azt felelték, hogy nem tervezik anyagilag támogatni a fővárosi tulajdonú Budapest Filmet, de több filmklubot is működtetnek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.