galéria megtekintése

Keleten kell megverni a Fideszt

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 08. számában
jelent meg.

Győri Gábor
Népszabadság

Fantasy műfajba illőnek tűnhet, de arról lesz szó, hogy az áprilisi eredmények alapján milyen stratégiát érdemes követnie a győzelemhez a baloldalnak. Két forgatókönyv létezik, és korántsem egyértelmű, hogy a demokratikus akarat a legutóbbi két, kormányváltó választáshoz hasonlóan elegendő lesz-e a kormány megbuktatásához. A mozgástér szűk.

A Jobbik a Fidesz védőhálója.2012-es tüntetés az MSZP székháza előtt
A Jobbik a Fidesz védőhálója.2012-es tüntetés az MSZP székháza előtt
Birtalan Zsolt

Az országgyűlési választások után olyan gyors egymásutánban következtek az európai parlamenti választások, az MSZP elnökcseréje és az előkészületek az önkormányzati választásokra, hogy elmaradt az áprilisi választás eredményének mélyelemzése. Ennek oka a Fidesz elsöprő győzelme is, ugyanakkor a részletes elemzés hozzájárulhat ahhoz, hogy a baloldal meghatározza a következő négy évének stratégiáját.

2010-ben a baloldal még megkönnyebbült a 20 százalékot alulról közelítő eredményen. Az elvárások a pincében voltak, lehetett volna rosszabb is – a Jobbik a harmadik helyre került, a hasonlóan sikertelenül kormányzó lengyel testvérpárttal ellentétben az MSZP nem esett 10 százalék alá és nem szűnt meg politikai tényező lenni. A váltópárti státusz csak ideiglenesen tűnt elveszettnek. 2014-ben azonban a 26 százalék és a Jobbik egyértelműbb megelőzése is kudarcnak tűnik. Joggal. Most nem az MSZP kormányzott rosszul, hanem a Fidesz.

 

A normál forgatókönyv szerint a baloldalnak vissza kellett volna találnia a váltópárti szerephez, minimálisan megközelítve a kormánypártot és messze lehagyva a Jobbikot. A 2010-es eredményt még sok baloldali szavazó is méltó büntetésként értékelte. Ám figyelembe véve a Fidesz-kormány viselt dolgait, 2014-re az ingának elvileg vissza kellett volna lendülnie. Ennek elmaradásából sokan a baloldal válságának mélységére következtetnek. Megint csak joggal. Négy éve a 20 százalék egy konkrét időszakra vonatkozó ítéletnek tűnt. Most a 26 százalék általában szól a baloldalról.

A közelmúlt fejleményeinek fényében az alábbi elemzés talán a fantasy műfajba illőnek tűnhet. Arról lesz ugyanis szó, hogy az áprilisi eredmények alapján milyen stratégiát érdemes követnie a győzelemhez a baloldalnak.

Konkrétan arra voltunk kíváncsiak, hogy elméletileg hogyan jöhetne össze egy baloldali többség. Ami a realitást illeti, nem tudjuk, hogy a baloldal belátható időn belül fog-e tudni győzni. De ha igen, akkor néhány alapkövetkeztetést le kell vonnia a választási rendszer és az egyéni választókerületi eredményeinek sajátosságából. A választási rendszer és a demokratikus keretek folyamatos manipulációja miatt ez a kérdés nem feltétlenül arra vonatkozik csak, hogy képes lesz-e a baloldal visszaszerezni a választók bizalmát. Az ugyanis előbb-utóbb sikerülne, ha másért nem, azért, mert egyszer eléri a frusztráció (és a felejtés) azt a szintet, hogy az alternatíva még erőfeszítés nélkül is vonzóbb lesz.

Mindazonáltal korántsem egyértelmű, hogy a demokratikus akarat a legutóbbi két, kormányváltó választáshoz (2002 és 2010) hasonlóan elegendő lesz-e a kormány megbuktatásához. Az alábbi elemzés erejéig mindazonáltal vélelmezzük ezt – ha a vélelmezés a gyakorlatban megdől, akkor úgyis másfajta szakértői elemzésre lesz szükség.

Baljós forgatókönyvek

Két forgatókönyv létezik a baloldal győzelmére. Az egyik, amelyre a baloldal elmúlt évekbeli stratégiája alapulni látszott, a Fidesz összeomlását és egy elsöprő baloldali fölényt feltételezett. Erre elvileg mindig van esély – a Fidesz is így győzött 2010-ben – de a baloldalnak nem lesz sok köze a bekövetkeztéhez. Ez nem stratégia, hanem fatalizmus. A másik szcenárió szerint a baloldal felismeri, hogy az új választási rendszerben sokkal többet ér a szavazat egy olyan helyen, ahol azzal egyéni mandátumot tud nyerni, mint ott, ahol erre nincs esélye. Az új választási rendszer zsenialitása ugyanis éppen abban rejlik, hogy azt sugallja, van jelentősége a listás szavazatnak, miközben ez a jelentőség viszonylag csekély. A baloldalnak nemcsak listán kell népszerűbbnek lennie a Fidesznél, hanem több választókerületet kell megnyernie – és ez lényeges stratégiai váltást kíván.

Nem lehet parlamenti többségre szert tenni az egyéni választókerületek többségének megnyerése nélkül. Korábban egyszer, 2002-ben ugyan előfordult, hogy a baloldal választást nyert annak ellenére, hogy elvesztette a választókerületek többségét, de azóta a Fidesz módosításai révén jelentősen nőtt az egyéni körzetek szerepe. A 2002-es helyzetre nem kerülhet még egyszer sor, ami azt jelenti, hogy a baloldalnak a választási győzelemhez nem elegendő a Fideszt a listán legyőzni. A baloldalnak tehát elsősorban a megfelelő választókerületekre kell koncentrálnia a következő négy évben.

A „keret”

A baloldal stratégiai helyzetét a Fidesz pozíciója is keretezi. Az áprilisi eredmény körzetekre történő lebontásában a legfeltűnőbb nem a Fidesz ereje – bár az a 9 százalékpontos (országhatáron belüli) visszaesés után is imponáló – hanem a stabilitása. Szembetűnő, hogy a Fidesz 2014-es listás eredményei az egyéni választókerületek szintjén mennyire egyeznek a 2006-osakkal. Az egyéni választókerületek több mint kétharmadában (73-ban a 106-ból) 3 százalékpont alatt van a különbség a Fidesz 2006-os és 2014-es listás eredményei között, 95-ben öt százalékpont alatt, és mindössze háromban éri el a 6-7 százalékpontot. Megyei szinten nemcsak a 2006-os, hanem a 2002-es eredmény tekintetében is jelentős folytonosság észlelhető. Amióta a Fidesz 1998 és 2002 között konszolidálta pozícióját, mint a domináns jobboldali erő – a választásra jogosultak, illetve a résztvevők körében bekövetkezett változások ellenére – stabilan tartja pozí cióit az ország nagyobb részében.

A Fidesz ereje ennek köszönhetően túlmutat azon, hogy jelenleg messze a legnagyobb párt: azt is okkal feltételezhetjük, hogy ha országosan el is veszti egyszer ezt a státuszt, valószínűleg akkor is képes lesz többtucatnyi választókerületet megtartani, amelyeket legalább 2002 óta egyszer sem vesztett el. A baloldal mozgástere viszont szűk: a saját biztos 2006-os körzetei megszerzése nélkül nem tud labdába rúgni. Ez a minimálprogram a szükséges szint. Az elégséges szinthez a 2006-os billegő választókerületeinek nagy részét is hozni kell.

A Fidesz támogatottságának kiemelkedő regionális stabilitásában rejlik egyúttal egyik gyengéje is: ahol 2002-ben és 2006-ban jelentősen alulmaradt, ott elvileg többnyire még mindig verhető. A baloldal fő problémája viszont éppen az, hogy a saját „biztos” körzeteiben felemásan erősödik. Nem pusztán arról van szó, hogy a baloldal sok helyütt gyenge, hanem arról is, hogy még a saját, korábban kiemelkedően erős választókerületeiben is jelentős regionális eltérésekkel kezdett el visszaerősödni.

Feltűnő, hogy annak a 40 egyéni választókerületnek, amelyben a baloldal eredménye 2014-ben leginkább megközelíti a 2006-os eredményét, majdnem a fele fideszes kerület volt 2006-ban, és alig több mint egyharmada volt csak akkor baloldali. Annak a kilenc valóban vidéki választókerületnek, amelyben a baloldal leginkább visszaerősödött a 2006-os szinthez képest, van egy politikailag igencsak releváns közös nevezője: kivétel nélkül mindegyik „csontfideszes”. Azaz a 2006 és 2010 közötti összeomlás óta vidéken főleg a régi fideszes kerületekben erősödött a baloldal, a régi „szoci fellegvárakban” nemigen.

Ezzel szemben azon 40 egyéni választókerület közül, amelyben a baloldal a legkevesebbet erősödött 2006-hoz viszonyítva, 29 egyértelműen régi baloldali és 4 régi billegő. A baloldal 2014-es legnagyobb kudarca, hogy a „leggyengébb eredmények” kategóriában sokkal nagyobb a volt baloldali (és így okvetlenül megszerzendő) kerületek aránya, mint a 40 „legsikeresebb” választókerületben. Azaz, bár a baloldal joggal örülhet a budapesti és nagyvárosi megerősödésének, ha a regionálisan egyoldalú növekedés tendenciája folytatódik, akkor kilátástalan számára a parlamenti többség.

Azon túl, hogy többnyire baloldaliak és vidékiek, van még két lényeges közös jellemzőjük azoknak a választókerületeknek, ahol a baloldal a leginkább elmarad a korábbi erejétől: döntően kelet-magyarországiak és a Jobbik bástyái. Azaz a baloldal lemaradása a kelet-magyarországi vidéki körzetekben kevésbé a Fidesz térnyerésének, mint a Jobbik megjelenésének köszönhető. Keleti fellegvárai visszaszerzése nélkül a baloldal nem fog tudni parlamenti többséget szerezni. Ezekben a körzetekben a Jobbik a fő ellenfél, mind a tekintetben, hogy szavazókat kell tőle elvenni, mind pedig a tekintetben, hogy meg kell akadályozni a Fideszről leválók Jobbikhoz történő átállását.

Az utóbbi a probléma kulcsa, erről szól feltehetően a baloldal stratégiai irányváltása is az elmúlt hónapokban. A baloldal szempontjából ez nem pusztán annak a kérdése, hogy járható-e egy adott út, vagy mást kell keresni. Nem tudja azt mondani, hogy ha nem nyerünk Hatvanban vagy Ózdon, akkor legfeljebb ráerősítünk Mohácson vagy Sopronban. Ilyen opció nincs. A kötelezően hozandó egyéni választókerületek tekintetében minimális a mozgástér.

Az érzékenyebb lelkű balos stratégák (és ennek semmi pejoratív tartalma nincs) a Pásztor-affér kapcsán szembesülnek a probléma morális vetületével. Ha ez kell Miskolc megnyeréséhez, gondolhatják, akkor nem lenne-e jobb elmenni ehelyett békésebb, „polgáribb” régiókat elvarázsolni? Léteznek olyan részei az országnak, ahol a polgárok kevésbé fogékonyak a szélsőjobb lózungjaira, ám jóval inkább allergiásak a baloldalra. A baloldal tragédiája az, hogy olyan helyeken kell majd nyernie, ahol a helyi politikai élet meghatározó kérdése a romákkal való együttélés, és ahol a Jobbik „válasza” erre az egyik legnépszerűbb.

Dupla védőháló

A Fidesznek a Jobbik dupla védőhálót jelent. Legfontosabb funkciója, hogy megossza a kormánnyal elégedetlen szavazókat. A kormánypárt szempontjából ugyanis csak egy rosszabb van az ellenzékhez szivárgó szavazatoknál: ha azok egy formációnál kötnek ki. Ha az ellenzéki szavazók egységesen döntenek, azaz a Fidesz ellen szavazók túlnyomó többsége ugyanazt az ellenzéki pártot választja, akkor a Fidesz elveszti a 2014-ben még megnyert kerületeit. Ha viszont a kormánytól elforduló szavazók mintegy fele-fele arányban oszlanak meg két egymással is szembenálló ellenzéki erő (a baloldal és a Jobbik) között, akkor a Fidesz jelenlegi puffere az egyéni választókerületekben jóval többet ér.

Ha a Fidesz mondjuk 50:30 arányban vezet egy adott egyéni választókerületben a baloldal előtt, akkor 10 százalékpontnyi visszaesés elegendő az egyéni választókerület megfordításához – ha az mind a baloldalnál köt ki. Ha viszont egyenlő arányban osztozik a baloldal és a Jobbik a Fidesztől elpártoló szavazókból, akkor a Fidesznek minimum 13,4 százalékpontnyi szavazatcsökkenést kell elszenvednie a választókerület elvesztéséhez, tehát több mint egyharmaddal nőtt a puffer. Több egyéni választókerületben már 2014-ben is csak annak köszönhetően tudott nyerni a Fidesz, hogy egyik ellenzéki erő sem volt képes monopolizálni a Fidesz-ellen mozduló új szavazókat.

A baloldal az elmúlt években a Fideszt tekintette az első számú politikai és stratégiai ellenfélnek. Az utóbbi indokoltsága minimálisan a baloldal volt keleti fellegváraiban kérdéses. Régi rejtély, hogy honnan jönnek a Jobbik szavazói, és erre részleteiben csak egy más jellegű kutatás tud választ adni. A rövid válasz az, hogy a Jobbik bázisa összetett, különösen Keleten messze túlnyúlik az ideológiailag elkötelezett szélsőjobboldaliakon, és vélhetően számos volt baloldali szavazót is tömörít. Máshogy nem is állhatna össze az eredménye olyan helyeken, ahol a baloldal korábban simán 50 százalék felett volt és most 20 százalék körül tengődik.

Hogy ismét esélye legyen, a baloldalnak regionálisan koncentráltan egyszerre kell megakadályoznia, hogy a Fideszről leváló szavazók a Jobbikhoz menjenek, és magához kell vonzania szavazókat a Jobbiktól, a szélsőjobbhoz legfeljebb lazán kötődő rétegből. Lehet, hogy különösen az utóbbi nehéznek tűnik, de érdemes figyelembe venni: nem biztos, hogy feltétlenül nehezebb a Jobbikhoz nemrég csatlakozott, pragmatikus szavazókat meghódítani, mint azokat a Fidesz-támogatókat, akik immár legalább 12 éve a „polgári” jobboldal hívei.

A Jobbik másik védőháló szerepe a vészforgatókönyv esetén lép életbe: ő a nemzetmentő partner a Fidesz parlamenti többségének elvesztése esetén. Bár egyiknek sem áll érdekében nyilatkozni erről a probléma felmerülését megelőzően, sokan abból indulnak ki, hogy „konstruktív ellenzéki” szerepfelfogásának megfelelően a Jobbik szükség esetén támogatna egy Fidesz kormányt, akár kívülről, akár koalícióban. A Fidesz nyilván nem akarja, hogy szakadjon az első háló, és ehhez még van eszköz a tarsolyában, de a baloldal előtt álló kihívás mértéke csak akkor teljesen belátható, ha a Jobbik jövőbeni parlamenti képviseletét a Fidesz tartalékaként tartja számon.

Ebben rejlik azonban lehetőség is.Ha sokan így gondolják, vagy legalább meggyőzhetők erről, akkor talán meggyőzhetők arról is, hogy a Jobbik nem alternatívája a Fidesznek. Ha abból indulunk ki, hogy a Jobbik felé tendáló szavazóknak egy része kritikus a Fidesszel szemben, akkor körükben egy ilyen keretezés nagy hatással járhat. Ha valaki kormányváltást akar és nem elkötelezett ideológiailag, akkor szempont, hogy a szavazata végeredményben a kormány helyben maradását segíti-e vagy sem.

Ennek a stratégiának löketet adhat, ha az önkormányzati választás után néhány megyei közgyűlésben a Fidesz csak a Jobbikkal tud többséget alkotni. Ez új szintre emelné az egyes önkormányzatokban már megjelenő együttműködést és sebezhetőbbé tenné a Jobbikot, amely eddig felelősség híján csalódást sem tudott nagyon okozni. Főleg a Jobbik miatt egyelőre a baloldal helyzete gyengébb, mint azt 26 százalékos országos listás eredménye sugallná. Bár nem tudni, hogy mennyire aktívan alakította ezt, vagy csak szerencsésen ölébe esett ez a helyzet, de a Fidesz számára rendkívül kedvező az ellenzék megosztott felállása, a bal- és a szélsőjobb patthelyzete.

A baloldal blokkolja az utat a Jobbik városi megerősödése elől, míg a Jobbik keleten és vidéken zárja el az utat a baloldal elől. Ezáltal kölcsönösen elzárják egymás útját a váltópárti státusztól. Bármennyire is pozitív lehet a szélsőjobb megerősödésének megakadályozásában betöltött funkció, a baloldal szerepe nem merülhet ki abban, hogy a Fidesz centrális erőterének egyensúlyozó eleme. Ha ezen túl akar jutni, akkor kénytelen lesz a választási földrajz követelmé nyeit előtérbe helyezni és erősebben ráhajtani a keleti vidékre.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.