Bádogon maradt

Minőségi színház Kecskeméten a Macska a forró bádogtetőn. Zsótér Sándor rendezése mégis csalódást keltett bennem. Pedig látszólag mindazt elköveti a szöveggel, amit akkor. Ambrus Máriával készített fordításuk tele van hazai utalással. A mondatok gáttalanul csaponganak az amerikai és a magyar délvidék között. Pollit papa gyapot­ültetvényei minden kétséget kizáróan Kecskemét és Szeged között terülnek el.

Ám hiányzik a darab tartalmi revíziója. Ambrus Mária praktikus és nagyvonalú díszletének bal oldalán ugyan rejtőzik néhány öreg magnó és rádió rajtuk két nippmacskával, de ez nem elég erős jelzés ahhoz, hogy kérdőjelet érezzünk a szerzői lélek- és erkölcsrajz mellé. Mintha a rendező is bemenne a mélylélektani moralizálás erdejébe. A párbeszédek folyásába hatásosan belecsörtet ugyan néhányszor a templomának kunyeráló papot is alakító Kertész Kata mint vén indián főnököt játszó komisz kölyök, a rákbeteg apa fájdalomüvöltése meg világkatasztrófát sejtető dörej, de mindettől sem változik meg a kissé kopott tartalom: a gazdag ember utolsó születésnapján az örökségvadászok kiborítják a családi bilit. Lehull a lepel a múlt álságairól. A rabiátus papa mindig is utálta a naivan ostoba mamát, mindenki utálja a sikeres nagyobbik fiút, viszont mindenki szereti az alkoholistává züllött kisebbiket, akinek egyetlen erénye, hogy valaha nagy reményű sportolónak látszott, az ő tiszta férfibarátságába meg felesége csöppentett a barát halálát okozó mérget.

Más kérdés viszont, hogy a legocsmányabb örökségvadász is ő, a címszereplő, aki csalástól, hazugságtól sem riad vissza, hogy megnyerje a halál küszöbére érkező apósa kegyét. A szerző ugyanis fordítva látja. Utálja a kispolgárokat és kedveli a lelki-erkölcsi gubancokban vergődőket. Így aztán elsíbolja, hogy bájos hősnője valójában milyen szerepet is játszik. És ezen az előadás sem változtat.

Szemenyei János és Trokán Nóra Forrás: Kecskeméti Katona József Színház
Szemenyei János és Trokán Nóra
Forrás: Kecskeméti Katona József Színház

Trokán Nóra a darabkezdő felvonásnyi monológjában bebizonyítja, hogy középhangon csevegve is mennyi izgalmat képes közölni. Rezdülésekkel árnyalja a talán fölösen is sok szöveget. A férjét játszó Szemenyei Jánost lefoglalja a feszültség, amivel a megváltó kattanást várja a szesz hatásaképpen. Az alkohol láthatóan nem hat rá, csak egyensúlyban tartja, kitörései kurta, erős csattanások. Csombor Teréz az anya kotlóstyúki jellemét és szellemét karikatúrává fokozza, de igaz szenvedése együttérzést is kelt. Nagy Viktor érezteti az apa egyéniségének súlyát, de gorombaságában ennek az erőnek a belső bizonytalansága is sejlik. Bognár Gyöngyvér erős a nagycsaládos anyai fontoskodásban, Szokolai Péter játéka igazodik az idősebb testvér jogászi formalizmusához.

A macska akkor nyer, ha megmarad a forró bádogon. Most is megmaradt.

Tennessee Williams: Macska a forró bádogtetőn
Kecskeméti Katona József Színház

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.