galéria megtekintése

Az új Volga zúgott

5 komment


Miklós Gábor
NOL

Megdobbant a szívem, amikor a képek között megláttam a Volgát. Új Volgát. Mikó kolléga fotózta le 1971-ben. Ugyan a legkevésbé sem tartom magam autós szakértőnek, de ezt az autótípust akkoriban kipróbáltam - írja szerzőnk a legendás szovjet autóra emlékezve képmentő sorozatunk 393. részében.

Nem vezettem persze, de ültem az „anyósülésén" sokszor, mint tolmács. Hátrafordulva kellett dolgozni, így aztán az autózás örömeiből kevés jutott nekem. Jobb eset volt, amikor egy másik szovjet gyártmányú luxusban dolgoztam, ahol apró lehajtható ülés volt menetiránnyal szemben, ahová a tolmácsot ültették.

Mikó László / Népszabadság

Ezekben a kocsikban természetesen nem volt légkondicionáló negyven-egynéhány éve – a szót sem ismertem –, így aztán elég nehéz volt nyáridőben megküzdeni a zajjal, a meleggel és a nyakkendővel egyszerre. Plusz a fordítás. Az autó, mármint a Gaz 24 Volga egyébként kényelmes volt, s akkoriban még elegánsnak is tartottam. Ez volt. Az orráról addigra eltűnt a kis fémszobrocska – a szarvast feltehetően a baleset-veszélyessége miatt alakították át plaketté. Azért ott maradt. Tudod, miért van a Volgán szarvas? – kérdezte tőlem a protokollosztály mindentudó sofőrje, aki rögtön megadta a választ. Hogy ne kelljen külön odaírni!

 

Hát vas volt benne bőven. 1400 kiló volt az autó alapállapotban, és a karosszérialemez egy milliméteres volt. Az autót a Népszabadság akkori szakírója, Szluka Emil mutatta be a lap egyik hétvégi számában. Első kézből értesült a műszaki megoldásokról, mert interjút készíthetett A. M. Nevgorovval, az autó főtervezőjével, aki épp akkor tartózkodott Budapesten.

A szovjet konstruktőr így jellemezte művét: „Az új kocsinál is megtartottuk a régi Volgák megbecsült, jó tulajdonságait. Kiváltképp az erős, tartós felépítést, a megbízhatóságot, az egyszerű karbantartást és az olcsó üzemet. De míg a régi Volgán például 39 helyen kellett zsírozni, az újnál mindössze 9 helyen van erre szükség. Az új Volga szakszerű karbantartás és használat mellett 100 000 kilométert futhat nagyjavítás nélkül."

A cikkből kiderült, hogy próbálkoztak vékonyabb lemezből, könnyebb szerkezettel is gyártani kísérleti autót, de ez csak feleakkora élettartalmú lett. Viszont a vaskosabb konstrukció tetőszerkezete nem roppan meg, ha az autó felborul, s ötven kilométeres sebességgel betonfalnak rohanva sem törik be a szélvédő. Sőt, a két első ajtó ugyan deformálódott, de nyitható maradt, a hátsó ajtóknak pedig kutya bajuk lett.

Ebben az új szovjet autóban pedig már biztonsági öv is vigyázta a gépkocsivezetőt és a mellette ülőt. Egyébként az autót akár hat személy szállítására is alkalmasnak tartották. A szerző megjegyzi, hogy az új Volga jól vette a Gellérthegy kanyarjait, s a balatoni úton (az akkori egyetlen, frissen elkészült autópálya-szakaszon) ment 145 km-es sebességgel is a negyedik sebességben!

A Volgák egyébként valóban nagyon tartósak. Nemrég olvastam egy autós honlapon egy családi tulajdonban lévő darabról, amely különleges sárgás színben ragyog. A család az első tulajdonos – tudtam meg –, immár majd negyven éve. Ez az eredeti színe, feltételezik, hogy valójában nyugati piacra készült. (A hazai pártbizottságok, minisztériumok, szervek, nagyvállalatok a sötét színeket preferálták.) Hazai utakon nagy ritkaságnak számít a márka, de a posztszovjet térségben még gurulnak. A nyáron Grúziában rengeteget láttam belőlük. Taxinak, családi autónak is alkalmasak, Szignagi városban pedig gyönyörű őszibarackot árult a csomagtartójából egy derék őstermelő.

Nálunk is vannak elkötelezett Volga-rajongók, de a külföldi szájtokon is kínálnak gyűjtőknek jó állapotban megőrzött darabokat. Egy bolgár rendszámú 1974-es Gaz 24 kilencezer font körüli áron szerepelt.

A Volgát már nem gyártják. Sokáig próbálkoztak vele, de 2010 körül abbamaradt a gyártás. Utána még volt egy fellángolás, egy korábbi Chrysler gyártmányt korszerűsítették Sibir névvel, de, ahogy a Totalcar írta, ennek is vége lett. A Gaz gyárban most Volkswagen és Škoda készül.

Még mindenképpen szeretnék itt megemlékezni a kollégáról, aki a cikket írta. Szluka Emil nem egyszerű újságírója volt a pártlapnak, hanem valódi szakember, mérnök. Csak messziről ismertem a nagy szerkesztőségben. Szakíró volt, mondhatnánk. Tucatnyi könyvet jegyzett, s sokan lehetnek, akik az ő kötetei alapján kaptak kedvet a műszaki pályához. Nagy autóskönyve 1970-ben jelent meg, s több kiadást megért.

Ma is keresik az interneten. De írt más műszaki ismeretterjesztő, ifjúsági könyveket is, alapos ismerője volt a műszeriparnak. Társzerzővel írta az Így gondozd a Moszkvicsodat című alapművet, amelyet lefordítottak (kelet)németre is. Közben egyik első népszerű ismeretterjesztője volt (Pető Gábor Pállal, másik szerkesztőségi kollégánkkal) a számítógép-tudományoknak. Később volt a lap berlini tudósítója, s a kilencvenes években alakult Magyar Mérnök Akadémia pedig szóvivőjének választotta.

Szluka tehát értett az autóhoz. De valami máshoz is nagyon értett. Ebből a szóban forgó cikkéből ugyanis megtudhatja az olvasó, hogy ez az autó csak próbálkozik azzal, hogy az akkor korszerű gépkocsik nyomába érjen. Megtudhatjuk, hogy rossz a rugózása, kínos a kerekek felfüggesztése, s ezért egyenetlenül kopnak a gumik. Zajos, ha kicsit gyorsabban hajtják.

Nem írja, de az akkoriak is tudták, hogy ez balesetveszélyes. Sokat fogyaszt. „További probléma az is, hogy nagy gondot kell fordítani a csavarok, kötőelemek, stb. ellenőrzésére, meghúzására és biztosítására. A tapasztalatok szerint a gyárból kikerülő új Volgákat ebből a szempontból alaposan ellenőrizni kell."

Elképzelhető-e ennél lesújtóbb összefoglaló kritika a szovjet ipar akkori állapotáról? Megjelentetéséhez bátorság kellett tőle és a szerkesztőtől is, aki leadta a cikket. Még ha jött is utána záróakkordként egy „vörös farok", miszerint „a szovjet autók elérték a nyugati kocsik azonos kategóriáinak teljesítményértékeit, sőt a az erősebb karosszériakonstrukció révén a biztonság és az élettartam dolgában meg is előzhetik őket". Hogy Szluka hitt-e ebben, nem tudom, de ő aligha járt Volgával.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.