galéria megtekintése

Az oroszlán feje már megvan

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 25. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

Az animációs képzést Magyarországon a Pannónia Filmstúdió indította el még a nyolcvanas évek elején az Iparművészeti Főiskolával közösen. Az elméleti órákat a főiskolán, a gyakorlati képzést a stúdióban tartották. Noha a stúdió időközben megszűnt, a képzési forma a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (Mome) a mai napig működik.

– Kétfokozatú az animációval foglalkozó művészek képzése – mondja Fülöp József rektor. – Olyan sikeres fiataloké, mint Vácz Péter vagy az Oscar-shortlistre is felkerült Bucsi Réka.

Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy az animátorok és filmes szakemberek képzése viszont nincs megoldva, pedig egyre nagyobb szükség lenne rájuk: az új pályázati rendszernek köszönhetően ismét van pénzt animációra, és a stúdióknak is van kapacitásuk a gyártásra.

– A Momén az animáció minden területét megmutatjuk a hallgatóknak, hogy tisztában legyenek a lehetőségekkel – magyarázza Fülöp.

 

Ezzel az állítással egyetért Bucsi Réka is, aki a Symphony no. 42. című vizsgafilmjével a Berlinálén debütált, körbeutazta a világot, és csak egy lépésre volt az Oscar-jelöléstől. De bármennyire gyakorlati volt is a képzés, nagyon sok mindent oktatáson kívül kellett megtanulni. Az ifjú filmes szerint az egyetemen az animáció világát tényleg körbejárták, mindenki eldönthette, melyik terület vonzza. Vácz Pétert például a báb: a Nyuszi és őz című etűdjében egy kétdimenziós, animált figura és a háromdimenziós báb hiába keresi a közös nevezőt. Bucsi Rékát viszont a rajz „húzta be”. Magát a képzést abszolút gyakorlatinak élte meg, az elméleti bevezetők után mindig adott feladatot kellett megoldaniuk. Ugyanakkor az egyetemi évek nem elegendők ahhoz, hogy az ember szakosodjék, és egy adott területben elmerüljön, ezt már „szabadidőben” kell elsajátítania a fiatal tehetségeknek.

A 3D-s őz és a 2D-s nyuszi nem értheti meg egymást Vácz Péter művében
A 3D-s őz és a 2D-s nyuszi nem értheti meg egymást Vácz Péter művében

– Évente csak tíz embert bocsát ki az intézményünk – teszi hozzá Fülöp József.

– Ez nem elég arra, hogy megfelelő mennyiségű szakember álljon rendelkezésre rövid időn belül. Ezért a Mome tervei között szerepel az egyetemi kereteken kívüli képzés beindítása a közeljövőben.

Bucsi Réka is elgondolkoztatónak tartja azt a kérdést, hogy le tudna-e forgatni ma Magyarországon egy egész estés animációs mozit.

Vannak Magyarországon szakemberek, de a jól fizető reklámok teljesen lefoglalják őket, így viszonylag nagy költségvetésre lenne szükség ahhoz, hogy el tudja őket csábítani egy szerzői filmhez. Így az ő új filmjét is egy francia stúdió finanszírozza.

Fesztivál Kecskeméten

A tegnap kezdődött 12. Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon (KAFF) a legfrissebb hazai filmalkotásokat és az elmúlt két év európai animációs játékfilmjeinek legjavát lehet majd megtekinteni. Emellett a rendezvény a százéves magyar animációt ünneplő programsorozat záróakkordja.

A KAFF-ot 30 éve, 1985 óta rendezik meg, kezdetben három-, 2005 óta pedig kétévente. 1996-tól külön versenyprogramban indulnak a legfrissebb európai animációs játékfilmek és tévés rövidfilmek, az úgynevezett tv-speciálok.

A fesztiválhoz a Facebookon is lehet csatlakozni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.