galéria megtekintése

Az irtózat játszi könnyedsége

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 14. számában
jelent meg.


Vári György
Népszabadság

Papp Sándor Zsigmond: A Jóisten megvakul. Novellák. Libri, 3490 Ft, 284 oldal

Papp Sándor Zsigmonddal is megtörtént az az igazságtalanság, amely minden prózaírót menthetetlenül utolér Magyarországon. Regényt kellett írnia, hogy végre észrevegyék.

Nemcsak azért alakult ez így, mert a szülőföldjén, Erdélyben kezdte a pályáját, olyan helyen tehát, amelyről sokan öblögetnek, de csak igen kevesen figyelnek, hanem azért is, mert nem átallott novellákat írni, meg – kollégánkról van szó – amolyan tárcákat is.

A magyar irodalom kitüntetett, nagy műfajait művelni, amelyek momentán nincsenek divatban, bár valami furcsa okból mégsem kívánnak engedelmesen kihalni.

 

Papp látta, mi a helyzet, sóhajtott egyet, és megírta csodálatos című regényét, a Semmi kis életeket, amely tulajdonképpen nem csinál mást, csak sűríti, folyvást sűríti a tartalmat ebbe a reménytelenül csodálatos címbe, e boldogtalan vidék, a minden groteszk torzítástól csak még ismerősebbé váló Kelet-Közép-Európa elvileg szintén Isten képére teremtett lakóiról. Rólunk, a mi semmi kis életeinkről.

És akkor hirtelen mindenki megértette, miről ír – hallatlan stiláris biztonsággal és dramaturgiai érzékenységgel – ez az ember. Miután ezen is túl volt – tessék, regény! –, újra elővehette a novelláit, és most belőlük közöl erős válogatást. Az írásoknak – különösen az első, a legemlékezetesebb ciklus szövegeinek – bűntények vagy balesetek állnak a középpontjában, hogy mikor melyik, az nem mindig eldönthető.

Hiszen a balesetek és/vagy bűntények mögött folyton egy önmagába záruló, elszigetelt világ képe tárul fel, amelyet valamilyen régi, de még az emlékezetben elevenen élő katasztrófa kilökött az időből.

Ott a hely, ahol ezek az emberek élnek, ahogy és ameddig lehet, ebben zajlik a figurák közös és közönyös önpusztítása.

Az értelmetlen, abszurd halál magától értetődően tartozik hozzá ehhez a közeghez, amely a novellák tulajdonképpeni főszereplője, ebből ragyog ki néha fakón egy-egy aligélet rémes esendősége, amelyekben szinte mindig megjelenik a szexus, az aktus fülledt és meglepően taszítónak megírt életpótléka.

Valami komikus, szánalmas borzalom egyszerre beáll mintegy a teljes reménytelenség örök, kietlenül otthonos hétköznapjaiban, amelyről lassan, az információk ravasz, fokozatos, a krimidramaturgiát hibátlanul működtető adagolása során kiderül, hogy az adott körülmények között sorsszerű volt.

Aztán az események lassan elhalnak, csendben visszasüllyednek ugyanabba az immár végleg visszavonhatatlan reménytelenségbe.

Furcsa módon a katasztrófa utáni világ utolsó életjeleit produkálják ezek a jobbára halálos bűn- vagy balesetek. Minden azután történik már tehát, hogy a Jóisten – ahogy a kötet címében olvashatjuk – megvakul.

A második ciklus szövegei laposodnak el talán kissé, a stílusbiztonság hibátlan, a dramaturgiai masinéria fortélyai is szépen működnek, csak mintha a tétek válnának kisebbé hirtelen. A záró részben aztán megint rendben lesz minden, ezekben az irtózat játszi könnyedségében fogant, szinte derűs ujjgyakorlatokról van szó.

A Papp Sándor Zsigmond-i értelemben vett remény mutatkozik itt meg, hogy – ha minden jól megy – lesz mód a hosszú kerülő úton át beteljesedő testi szerelemben véletlenül kimúlnunk partnerünk zaklatott konyhakése által.

Továbbá marad még a félelem, hogy ha a Jóisten netán tényleg megvakult –és ez a feltevés nem tűnik egészen légből kapottnak –, akkor jó esély van rá, hogy immár egyes-egyedül Papp Sándor Zsigmond figyel ránk. A mi semmi kis életeinkre.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.