galéria megtekintése

Az ipanemai lány

2 komment


Horváth Gábor

A tűzoltóautó, rajta a nemzeti lobogóval letakart koporsóval megállt egy magas, napbarnított, középkorú asszony előtt. Ahogy könnyezve a többi közé dobta a kezében szorongatott rózsaszálat, a tengerparti Vieira Soutón sorfalat álló tömeg csöndben énekelni kezdett: Olha que coisa máis linda...

A nő Heloísa Pinheiro, az ipanemai lány, a temetés idején, 1994-ben 49 éves, ma már persze hetvenen túl lévő múzsa volt, a koporsóban Carlos António Jobim, a XX. század egyik legnagyobb dalszerzője feküdt. A tömeg pedig nem a gyászos alkalom miatt énekelt csöndben, hanem mert a bossa novát amúgy is szinte suttogva szokták előadni. A szamba ritmusát Jobim ötvözte dzsesszes akkordokkal, az egész stílust ő és két barátja, az énekes Joao Gilberto és Luiz Bonfá gitáros fejlesztette ki. Jobimot egész Brazília gyerekkori becenevén Tomnak szólította, a lányt, a ma már sokszoros nagymamát pedig csak Helónak.

Szép pár lettek volna – Helóval amúgy szinte bárki szép párt alkotott volna –, de kapcsolatuk plátói maradt. Jobim még 1962-ben, a lakásához közeli padon ülve figyelt fel a tizenhét éves, sudár, napbarnított lányra, aki délelőttönként ugyanabban az időben sétált le akrobatikát gyakorolni az ipanemai strandra. Mesélt róla szövegírójának, a civilben diplomata Vinicius de Moraesnek, és másnap már együtt lesték a Montenegro utcai Veloso (manapság Garota de Ipanema) bár teraszán, ahogy a lány kilép két kapualjjal arrébb lévő házából, és a körös-körül ámuldozó férfiakat észre sem véve elindul a strand felé.

 

– Volt köztünk valami vibrálás, ki tudja, talán lehetett volna belőle szerelem – mondta később Helo, de Tom és Vinicius annyira félénkek voltak vele kapcsolatban, hogy csak a dal sikere után jó pár évvel árulták el, kiről is szól a szöveg. Akkorra pedig már ­hiába ismertették őket össze, túl nagy volt a konkurencia: az egész világ szerelmes volt abba a bizonyos ipanemai lányba.

Jobim amúgy eleve visszahúzódó alkat volt. Klasszikus gitárművész nagybátyja miatt kezdett zenélni, de a gitárt viszonylag gyorsan felcserélte a zongorára. Rövid ideig építészetet tanult, de húszévesen már Rio inferninhosnak, azaz „poklocskáknak" nevezett pici bárjaiban játszott. Meglátszott rajta, hogy a modern európai klasszikus zenéért rajongó Hans Joachim ­Koelruttertől tanult: vérében volt Debussy és Ravel, néhány korábbi brazil komponista, no meg a 40-es években Brazíliában túrnézó ­Duke Ellington és az amerikai nyugati part „cool" áramlata.

Heloísa Pinheiro, az ipanemai lány és a dalszerző Carlos António Jobim
Heloísa Pinheiro, az ipanemai lány és a dalszerző Carlos António Jobim

Egészen fiatalon lemezcégeknek kezdett dolgozni, így talált rá Mo­raes, aki Karneváli Orfeusz című darabjához keresett zeneszerzőt. A darabból Fekete Orfeusz címen Oscar-díjas film, a szerzőpárosból pedig sztár lett. 1958-ban Joao Gilbertónak írtak egy kislemezt. Az első oldalon a Chega de Saudade, a másodikon a Desafinado volt hallható, így született meg az „új hullám", a bossa nova.

Az új stílust a szaxofonos Stan Getz és a gitáros Charlie Byrd vitte el Amerikába, ahová hamarosan meghívták Jobimot, Gilbertót és zenész barátaikat. Tolmácsként Gilberto felesége, Astrud szolgált, akit Getz előbb rábeszélt az Ipanemai lány eléneklésére, majd elszerette a férjétől, de ez nem tartozik szorosan a tárgyhoz. A lényeg, hogy a Beatles mellett a bossa nova lett a 60-as évek másik nagy zenei szenzációja. Az Ipanemai lányt több mint 240 előadó dolgozta föl, ennél többször csak a Yesterdayt vették lemezre. Az addig elhanyagolt bohémtanyának tartott riói városrészben Helo és Tom miatt elkezdtek nőni az ingatlanárak...

Jobim egyaránt jól viselte a sikert és a 70-es években visszaesett népszerűségét. (Persze minden viszonylagos, az 1972-ből való, az élet értelméről szóló Aguas de Marco általános vélemény szerint minden idők egyik legszebb dala.) A ­80-as években családi alapon új zenekart szervezett, új, csodálatos dalokat írt. Brazília nemzeti hősének számított, a világ a lábai előtt hevert, nagy, szimfonikus darabokat kezdett írni. 67 évesen vitte el a szíve. Még tele volt tervekkel, de itt maradt úgy 400 szerzeménye, no meg Brazília legnagyobb hozzájárulása a világ zenei életéhez, a bossa nova.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.