Az el nem beszélések szomorúsága
Immár negyedik kiadásban jelent meg Bodor Ádám válogatott elbeszéléseket tartalmazó, mind a terjedelmét, mind az irodalmi súlyát illetően vaskos kötete, s miután ez az – első alkalommal 1992-ben napvilágot látott – válogatás az ezredforduló magyar prózairodalmának egyik csúcsteljesítménye, biztos vagyok benne, hogy ezt a kiadást még számtalan követi.
A szerzőben évtizedek óta halmozódik az az élményanyag, amelyből irodalmi fölépítményének szilárd, mással össze nem téveszthető alapja összeállt, s egyelőre nem sok jel mutat arra, hogy az elmúlt hatvan-hetven évben megélt, s irodalmi formába öntött tapasztalatai ne volnának érvényesek ma is. Az eszünkkel tudjuk, a szívünkkel pedig érezzük, hogy a bodori figurák költött alakok, akiknek valóságos, e világi modelljük nem nagyon lehet. Tisztában vagyunk azzal is, hogy azok az Istentől, embertől és állattól reménytelenül elhagyott belső tájak, amelyeket az elbeszéléseiben (pontosabban el nem beszéléseiben) bejárunk, csak az író képzeletében léteznek. S mégis, mégis: olyan szorongatóan ismerős a világa, mintha mi is ott születtünk volna, ahol az örömtelen idő nem múlik, csak telik.
Fülszövegként Kálmán C. György gondolatát közöltem volna: „Kíméletlen, megkövült, örök érvényűnek látszó világ: kénye-kedve szerint változtatja az embereket, de semmi remény, hogy bármi is változzon benne. Ha akarjuk, Románia, ha akarjuk, Kelet-Európa vagy a diktatúrák világa – de talán a világ, általában. Sötét kép: csak a menyétek fénylő gombszeme világít, csak ők kergetőznek, üzekednek vidáman, s még hálásak lehetünk nekik – nélkülük egyedül maradnánk”.
Bodor Ádám: Vissza a fülesbagolyhoz
Negyedik kiadás
Magvető, 3490 forint