galéria megtekintése

Az államtitkár jobban tudta, mint a szakma

3 komment


Szemere Katalin
NOL

Négynapos csúszással megjelent hétfő este a független előadó-művészeti szervezetek idei működési pályázatának eredménye. Mint kiderült, a szakmai grémium javaslatát, amelyet változtatás nélkül hagyott az Emmi mellett működő színházművészeti bizottság, több helyen felülírta Hoppál Péter kulturális államtitkár. Jogszabály szerint joga van erre, de így mi értelme a szakmai bizottságoknak?

Új kategóriák szerint osztják szét a hazai előadó-művészeti szervezeteknek szánt, egyre csökkenő pályázati pénzt. Újra szétszedték a színházat és a táncot, majd ezeket is továbbszabdalták kategóriákba. Nemcsak a nemzetiségi és a szabadtéri színházak pályázatait bírálták el külön grémiumok, hanem Színház 1 és 2 kategóriába kerültek a progresszív, innovatív, valamint a szélesebb közönségréteget megcélzó társulatok. Külön bírálták el a forgalmazó színházakat, amelyek a lista szerint a legnagyobb vesztesei a 2015-ös pályázatnak.

A javaslattevő grémiumokba nagyrészt a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) delegált, de bekerült minden szekcióba egy-egy tag a miniszter által felkért színházművészeti, valamint táncbizottságból.

Az idén a keret csökkent, a tavalyi 1,23 milliárdhoz képest 1,067 milliárd forintra. Míg korábban a miniszter mellett működő bizottságok is faragtak a szakmai javaslatokon, ez alkalommal nem, minden bizottságban ott ült a delegáltjuk.

 

A FESZ hétfő esti közgyűlésén a megjelent kurátorok is a helyszínen szembesültek a kormany.hu-ra felkerült végleges listával. Ezen az általuk javasolt eredmény mellett az államtitkár módosításai is szerepeltek. Hoppál Péter indoka minden esetben a következő volt: A kultúráért felelős államtitkár az egységes kultúrpolitikai szempontokat és a szféra sajátosságait figyelembe véve XY millió forint megítélésére lát vagy nem lát lehetőséget. Jelentsen ez bármit is.

A Színház 1-2, valamint a Forgalmazó kuratórium a színházművészeti bizottságból delegált tagja, Lőrinczy György – az államtitkárral folytatott korábbi beszélgetése szerint – úgy értelmezi ezt az indokot, Hoppál a vidéki együtteseket jobban akarta támogatni, és nem az elvétel volt a cél. A pályázatokat nem értékelte, a bizottságok pontszámait nem módosította, de arra figyelt, hogy senki ne kapjon kevesebbet, mint tavaly. Az államtitkári átsorolás gyors számításai szerint alig pár százalékot jelent, ezzel együtt megkérdőjelezi a szakmai bizottságok döntéseit.

A legnagyobb vesztesek a Forgalmazó kategóriába tartozók, az ernyőszervezetek, produkciós szervezetek, produkciós házak, befogadó színházak. A Színház 1 és a Forgalmazó kuratóriumok tagja, Barda Beáta, a Trafó művészeti vezetője tragikusnak véli, hogy az államtitkár nem érti ezen intézmények fontosságát. A kortárs táncot befogadó produkciós háztól és próbateremtől, a SÍN Kulturális Központtól 4 milliót vett el a javasolt 15-ből, ugyancsak 4 milliót a MU Színháztól (így lett 32 millió), 5 milliót a Fügétől (24 helyett 19 milliót adott), 3 milliót a Városi Színháztól (így 7 milliót kapnak). Kétmillióval kevesebből gazdálkodhat az Átrium Film-Színház (7 millióból). Ezt az összeget olyan együtteseknek adta, amelyeket vagy nem javasolt, vagy forráshiányos státuszba javasoltak („ha lesz majd rá pénz” alapon): így kapott 3 milliót a győri Forrás Színház, ugyanennyit a Fonó (amely nem színházi vagy táncelőadásairól híres), a forráshiányos státuszba javasolt Balatonfüredi Kisfaludy Színház 7 millióval lett gazdagabb. A táncszcénából 3-3 milliót kapott két amatőr táncegyüttes is, amelyet a kuratórium nem támogatott, ez az Alba Regia Táncegyüttes, valamint a Misina Táncegyüttes.

A néptáncos múlttal is rendelkező Lőrinczy szerint az amatőrök támogatása lavinát indíthat el. Jövőre még többen pályázhatnak, és csippenthetnek le az amúgy is szűkös keretből. Nagy szükség lenne profiltisztításra – véli több kurátor is. Nemcsak az amatőr táncegyüttesek miatt, hanem a szintén ide pályázó közművelődési intézmények vagy a helyi önkormányzatok által rendszeresen nagyobb összegekkel támogatott társulatok miatt is. Ilyen például a tánckurátor Hegedűs Sándor által említett Szegedi Kortárs Balett, amely szakmailag megkérdőjelezhetetlen, de 17,5 milliót elvisz a 100 milliónál is több büdzséjébe, amelynek jelentős részét a helyi önkormányzat állja. Lőrinczy azt kezdeményezi, hogy a FESZ folytasson párbeszédet azokkal a vidéki közművelődési intézményekkel, amelyek most támogatást kaptak, és együtt próbáljanak harcolni a keret növeléséért – hangsúlyozva a kormány kulturális alapellátás fontosságáról szóló vezérelvét.

A Színház 2 kuratóriumából Borsós Bea, a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház igazgatója azt mondta, akadt néhány igen fura pályázat is. Jelentkeztek például olyan együttesek is, ahol a tao magasabb volt, mint a jegybevétel (ez a támogatás amúgy a jegybevétel 80 százalékáig vehető igénybe), vagy olyan, ahol a bevétel magasabb volt, mint a kiadás.

A kuratóriumok heteket töltöttek azzal, hogy kidolgozzák a pontozás szempontrendszerét, és ennek nyomán értékeljék a pályázatokat, osszák szét a pénzt. Mint a Színház 1-kurátor Jászay Tamás kritikus elmondta: figyelembe vették azt is, hogy az adott együttes mennyire szorul a pályázati pénzre. A tavalyi összeghez képest 5 millióval kevesebbet javasoltak például Pintér Béla és Társulatának, mivel sok külföldi turnélehetőségük van, jelentősebb tao-bevételük, és a többiekhez képest kiemelkedő jegybevételre számíthatnak. A jelen körülmények között nagyobb szüksége van a támogatásra egy ígéretes progresszív pályakezdő együttesnek, amelynek társadalmi hasznossága vitathatatlan, és együttműködésben is gondolkodik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.