– A budapestiek közül többen felvetették, miért menjenek Kaposvárra, ha Budapesten meghallgathatnak ugyanolyan minőségű koncerteket, és talán a külföldiek is szívesebben utaznak a fővárosba. Van, aki ellenfesztiválnak gondolja a Fesztiválakadémiát.
– Finnországban egymásra épülő fesztivál van szinte minden faluban. Az ember megszereti, és már vágyik rá, hogy mehessen a következőre. A két rendezvénysorozat hasonló, mégis különbözik. A zenéért, a kamaramuzsikálásért jön létre a miénk, nem valami ellen.
A Kaposfest sármja, hogy vidékre kell utazni érte, viszonylag kis helyen van, intim légkörben. Budapest világváros, a Zeneakadémia a felújított pompájával, a varázslatos akusztikájával, légkondicionált termeivel világviszonylatban is egyedülálló. A fesztiválunk többrétegű lesz, mivel a Zeneakadémia nemcsak koncertterem, hanem iskola is. Az idén csak négynapos a programsorozat, jövőre már hosszabbat tervezünk. A fiataloknak már most is nemzetközi – nyilvános – mesterkurzust hirdettünk. Harmincvalahány egyetemistát fogadunk. Azok a művészek tanítják őket, akik fellépnek a nagytermi koncerteken, például Alina Ibragimova, Josė Gallard, Klenyán Csaba és Lendvay József. A művészek együtt is játszanak a növendékekkel a matinékoncerteken. Nyolcvan pedagógusnak pedig módszertani mesterkurzust indítunk. Ők kedvezményes bérletet is kapnak az összes koncertre, mesterkurzusra, valamint az előadásra.
Névjegy
Kokas Katalin
37 éves Liszt Ferenc- és Junior Príma-díjas hegedű- és brácsaművész. Szólistaként és kamaramuzsikusként gyakori vendégszereplője a világ legnevesebb koncerttermeinek. 2004-től a Liszt Ferenc Zeneakadémia docense, hegedűtanára. Alapító tagja a férje, Kelemen Barnabás hegedűművész által 2009-ben létrehozott Kelemen-vonósnégyesnek. 2010-ben ő indította a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivált, a Kaposfestet, majd 2016-ban Kelemen Barnabással a Fesztiválakadémiát.
– Miből finanszírozzák a Fesztiválakadémiát? Azt mondják, jó kapcsolatot ápol Lévai Anikóval, a miniszterelnök feleségével.
– Személyes kapcsolatom nincs vele, még a Kaposfesthez kértem tőle segítséget. Odaléptem hozzá egy fogadáson. A művésznek a politika felett kell állnia, az a dolga, hogy a zenét mindenkivel megossza. A fesztivál művészeti vezetőjeként az aktuális potentátokat meg kell győznünk, hogy az eseményünk fontos. A Kaposfestet még a kormányváltás előtti politikusok támogatásával kezdtem el, a Fesztiválakadémiára 60 millió forintot kaptunk. Ebből kijön a teljes fesztivál, a külföldi fellépők utaztatásától a terembérletig. Nem én vagyok a financiális vezető, de nem történik semmi anélkül, hogy ne tudnánk róla. Nagy segítségünkre van a gyerekkori jó barát, a Fidelio alapítójaként ismert Zsoldos Dávid zenetörténész és a mögötte álló csapat.
|
Fotó: Földi Imre / Népszabadság |
– Fellép a fesztiválon a kisfia, aki a Virtuózok című tévés tehetségkutatóban is szerepelt?
– Kizárt, neki sok lehetősége van velünk játszani. A Virtuózokkal együttműködünk, és egy-egy kis tehetséget meghívtuk a három nagytermi koncertre. Az egyik a saját növendékem, akit közkívánatra kértem fel, magamtól biztos nem választottam volna őt sem. Így Bácsy-Swartz Zoltán mellett a hárfás Patkós Maja és Holozsai Eszter fuvolista is szerepel a koncerteken.
Rómeóék zárnak
A Fesztiválakadémia Budapest záróprogramja a Zeneakadémia Nagytermében Prokofjev Rómeó és Júlia szvitje, Galgóczy Judit rendezésében. A szereplők: Bánfalvi Eszter, Molnár Piroska, Nagy Norbert, Székely B. Miklós és Zsigmond Emőke. Az előadás a „Shakespeare 400 – Kurtág 90" része július 24-én.