A karmestert különösen foglalkoztatja a cseh-osztrák komponista, akinek IX. szimfóniája volt karrierje során az első darab, amit vezényelt. – Egészen kicsi koromban találkoztam először Mahler zenéjével, és rögtön éreztem vele a kapcsolatot. Nagy ívű zenedarabokat, szimfóniákat írt, mégis apró dallamokból, kicsi motívumokból álltak össze, amelyek különféle népek hagyományaira, népdalaira vezethetők vissza – magyarázza.
– Felmenőim között vannak ukrán zsidó zenészek, a nagyszüleim és a szüleim pedig színházi emberek, így nagyon hamar ráéreztem erre a formára, megértettem a gondolkodásmódot, ahogy Mahler felépíti a szimfóniáit. A karmester a zeneszerző darabjainak karakteres, ellentmondásos természetét igyekszik kidomborítani, az ellentétes érzelmek egymással egy időben való megjelenését. A Művészetek Palotájában az V. (ciszmoll) szimfónia hangzik majd fel.
– A darab Mahler életének változásokkal teli korszakában született – szögezi le a karmester. – Éppen sikerei kezdetén. A bécsi Városi Opera zenei igazgatójaként szakmailag is termékeny időszak volt ez. Ekkor találkozott Alma Schindlerrel, későbbi feleségével, az osztrák művészek híres múzsájával. A szimfónia részét képező Adagiettót neki írta.
Rácz Ödön nagybőgőzik
Az V. szimfónia szépen illeszkedik Johann Baptist Vanhal nagybőgőversenyéhez, amire a bécsi zenekar 33 éves magyar szólistája, Rácz Ödön miatt esett a választás. Tudni kell, hogy az 1842 óta fennálló Bécsi Filharmonikusok előadásaira sem könnyű bejutni. Bérleteikre, aszerint, hogy hét közben vagy hétvégén szándékozunk-e koncertre menni, hat-, illetve tizenhárom éves várólista van (egy olyan időszakban, mikor a legtöbb zenekar a fennmaradásáért küzd).
A zenekar tagjává válni pedig hároméves próbatétel, amin a vállalkozóknak előbb a Bécsi Állami Opera zenekarában kell bizonyítaniuk, majd három év után innen kérhetik felvételüket a patinás orkesztrába. Harmincöt évnél idősebb zenész nem kerülhet be – Rácz huszonhét esztendősen lett tag –, hatvanöt évesen pedig nyugdíjba vonulnak a művészek.
Michael Tilson Thomas éppen húsz éve a San Franciscó-i Filharmonikusok zenei vezetője. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a Bécsi Filharmonikusokat irányítja majd. Már többször dolgozott a zenekarral, de ezt a darabot most először adják közösen elő. – Élmény egy olyan nagy múltú együttessel dolgozni, mint a bécsiek – mondja erről. – Remek művészek, szólisták vannak, értik a zenét, a közép-európai tradícióit.
|
Rácz Ödön huszonhét esztendősen lett tag Művészetek Palotája / MAFILM/Hunnia Stúdió |
Különösen fontosnak tartja a zenei képzést – a közönség és a fiatal zenészek körében egyaránt –, mivel szülei zeneszerető, de zenei előképzettséggel nem rendelkező emberek voltak. Több televíziós sorozatot készített a klasszikus zene népszerűsítése érdekében, például az egyes művek vagy szerzők történetét bemutatva.
Thomas különben maga is komponál. Az Anna Frank naplója ihlette darabjának (From the Diaries of Anna Frank) az UNICEF szervezte 1991-es jótékonysági előadásain Audrey Hepburn volt a narrátor. – mondta Thomas. – Az élet gyönyörű, és csodálatos dolgai mellett jelen vannak a félelmetesek és zavaróak is. Fontos megérteni, hogy a csábítások és megpróbáltatások ellenére tartsunk ki, és tartsuk meg azokat, amelyek varázslatosak, szépek és inspirálóak