A nap kritikája (MGP): Twins - Ikrek

Magától értetődik, hogy Frenák Pál Társulatában mindenki tud táncolni, minden gesztus, mozdulat drámai helyén van. A Nemzeti Táncszínházban mutatta be Frenák új művét: Twins - Ikrek címmel. Ketten körülgörkorcsolyázzák a teret. Fejükön Jean Marais Fantomas-maszkja. Mint egy korábbi Frenákban: az Instinct-ben. Mégis a 2006-ban bemutatott Milán folytatása az Ikrek.

Milán magányosan korcsolyázott. Egy bábúval élt páros kínlódást. Az Ikrek ketten vannak egyedül. A vendégtáncos Major László és Várnagy Kristóf előbb körbekorcsolyázza a színpadot. Szabadon. Kötetlenül. Vadul. Ketten már elbizonytalanodnak. Feltételezik egymást, de bármennyire igyekeznek segíteni a másikon: nem oldódik a magány. Tükörmozdulatok. Elerőtlenedések. Egymáshoz bújások. Föltámadások. Mindketten biztonságos táncosok, akrobaták, némajátékosok, jelbeszélők.

Twins
Twins

A gátlásos, szerénynek mutatkozó Frenák a mozdulatok tökélyét belőlük kikínozó dompteur. Nem szívesen írom magyarul. Idomár. Állatszelidítő. Rossz ízeket kelt a szó. A vad köznapiságot művészi formává kell szelídíteni. Célszerűvé és hajlékonyan kifejezővé sanyargatni.

Ez alkalommal azt csodáljuk, Frenák milyen fölényesen ismeri a színpad rejtett erejét. A hangsúlyos és hangsúlytalan részeket. Megtalálja azt a négyzetet, ahol a legerőteljesebbé válik a test látványa. Milyen rezzenetlen biztonsággal tudja a színpadi fények telibe világító, vagy a testről leolvadó és lágyan kihunyó hatását (Marton János kezelésében). Ismeri a csönd beszédességét. A sirályok vijjogásának finom háttérzenéjét (Hajas Attila a hangosító). Az ütős hangszerek használatát, vagy egy dal feloldó hatását (Gergely Attila a zenei szerkesztő).

Egy fénysáv a kimetszett út. Az egyetlen mozgásirány. A sötétben világító járható útvonal.

Bal hátul roppant ventilátor. Fenyegetőn bedaráló árnyékokat vet forgása. Minden bizonytalan. A kötélen belógó trapéz. A Majoros Gyula tervezte fehér maszkok fedte arcok képzeletbeli mimikája. Jobboldalt megjelenik egy fekete alak, teste közepén a pucér báb fehér koponyával. Ketten vannak vagy egyedül? Melyik eleven kettejük közül? Melyik mozgatja a másikát? Fekete Dávid gólyalábon közlekedik, és egy tárgyszerűvé tett bábalakot vezet táncos útján.

45 percnyi tömör mozdulati dráma az egyedüllétről, a kapcsolatteremtések próbájáról, hiábavalóságáról, a létezés szomorúságáról.
Frenák mélyen érzelmes, de nem érzelgős. Tiszta tagoltsággal titkokról beszél. Érthetővé teszi a homályt.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.