A nap kritikája (MGP): Lány, kertben

Bozsik Yvette leánykorának emlékkönyvét helyezte színpadra. A Katona József Kamrájának előcsarnokát a koreográfus gyerekkori fényképei tapétázzák a félreértések elkerülése végett. Odabenn Vati Tamás fényképezi villanófénynél a szereplőket. A család régi fotóit a Khell Zsolt tervezte díszletre vetítik. Hasznos Dóra, a Lány, felismerhetően azonos az alkotóval. Bozsik Yvette családi fényképalbumával azonos az egy óra tíz perces színházi este.

Futónövények, Kékes televíziókészülék, Szaratov jégszekrény, székek, mellvédek. Ennyi kelléket és bútort rég nem hordott hazai színpad a hátán. Valóságos zsibvásár a hátsó színpad. Mozdulni is alig lehet, nemhogy táncolni. Nincs is szükség táncmutatványokra. Az előadás a Katona színészeiből és a Bozsik Társulat táncosaiból szerveződik. Kiművelt testüket főként arra használják, hogy eltűnjenek a családi jégszekrényben, kis idő múltával előbukkanjanak belőle, mint a Marx testvérek tömegei a szűk hajókabinból. A félig sült realista berendezésben álmok, képzelgések, emlékfoszlányok, bolondos szürrealista anyagszerveződéssel idézik Bozsik múltját. Barátok, rokonok, szeretők népesítik be a szűk helyet. Nyaralási képek. Napolaj, sörösüvegek, tálak, családi jelenetek. Tömegjelenetek. Slágereket énekelnek. Kétségbeesetten szórakoznak egymáshoz zárva. Néha táncolnak. Többet énekelnek. Beszélnek. A családi fényképtár és emlékezet-hordalék majdnem kibogarászhatatlan familiáris gruppenszexnek mutatja: honnan fakad egy avantgarde koreográfusnő élményvilága.

Szacsvay minden indoklás nélkül leveszi a mikrofont, elénekelni Cole Porter: Dancing Cheek to Cheek dalát. Mély átéléssel. Lemondással a visszahozhatatlan múltról. Fájón belefeledkezve. Meghökkentően valóságfeletti, amint egy családi összejövetelen a nagyapából őszintén kiszakad a késztetés özönvíz előtti Broadway-slágert szívekbe belebúgni. Czakó Klára, a hajdani lokáltáncosnő, kaposvári jellemszínész, a Katona ügyelői státuszából jön alázatos színpadi nagymamává lenni. Szabó Győző (Apa) a Katona évtizede ügyeletes vetkőzője. Egyre többet mutat magából. Kilóban. Az előadás végén másodszor fordít feneket a közönségnek. Illedelmes provokáció lehet a testgesztus. Vagy bújtatott vélemény a nézőkről. Van egy gyönyörű színészi pillanata. Magára marad a félig ürített sörösüveggel. Tekintetében megjelenik egy elhibázott élet hiábavalósága feletti belátó fájdalom.

Tallós Andrea láncdohányos anya. Feszültséget kelt, hogy üzekedés, parkett-tánc közben a szájában füstölgő cigarettával kiégeti-e partnere ruháját, haját, szemét? De ügyesen megoldja. Mészáros Béla kevésbé ügyesen végzi a zsenge rokoni csibehúsra éhes nagybácsi nemi rohamait, és rajtakapástól való rettegését. Krausz Aliz, Fülöp Tímea, Vivien Ingrams, Gombai Szabolcs, Vislóczky Szabolcs táncosok zökkenéstelen keverednek a színészekkel. És természetesen Vati Tamás, aki az előadás teljes hosszában figyelő tekintetű rendezői ellenőr. Hol tar fejű Tarzanként liánon szeli át a színpadteret, hol fényképezőgép objektívján át felügyeli: rendben zajlik-e az előadás. A díszlet baloldali parapettje felett megjelenik szeme, szúrós tekintete, mintha a túloldalról pillantana az evilági tévelygőkre, szigorral, végső ítélettel.

A fülbehízelgő zenei összeállításból is kivette részét a mindig fegyelemmel és a lehető legszabatosabbat nyújtó Keresztes Tamás. Színész, táncos, szólóénekes, zenei szerkesztő. Színházi mindentudó.

Nemcsak az emberi kapcsolatok zűrzavarosak a Lány, kertben előadásán. Nehéz megmondani: ki kihez tartozik, kivel él szerelmi életet. A hajak is bizonytalanságban hagynak. A kopasznak vállig érő haja nő. A hajasok is mintha parókát viselnének. Rajkai Zoltán is talán parókát hord. Arcára vakolókanállal mosolyt meszeltek. És ahogy megnevezik őt, mint a szolnoki színház szólistáját és balettkarát, valamint koreográfusát, Mozsonyi Alit, aki Tuniszban lerakta francia nyelvvizsgáját, minden szereplőről Bozsik szavát adhatja, hogy valóságos élő modellekről vette - fényképmásolatok mellékelve -, mégis a tévhitek keverednek valóságnak ható tárgyakkal, hiteles fanszőrökkel.

Szürrealizmus helyett szőr-realizmus.

 

 

Valóságos zsibvásár a hátsó színpad
Valóságos zsibvásár a hátsó színpad
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.