galéria megtekintése

A vágy elhal

0 komment

Urbán Csilla


Írjunk fel egy titkot egy cetlire, és az előadás végén megkapjuk valaki másét – ezzel fogadták a Jurányiban a nézőt, aki sokáig gondolkodik azon, hogy van-e titka (persze hogy van), és mi is az, amit látni mer egy papíron. Végül talán valami blődséget ír, az viszont biztos, hogy kellemetlen, egyben jó bemelegítő ez a játék: titkaink nemcsak hogy vannak, hanem ezek emberi kapcsolatainkhoz kötődnek, és nem is teljesen titkok, inkább elhallgatásokkal némává tett sejtések.

A Tünet Együttes és a Dollár Papa Gyermekei színész-rendezője, Ördög Tamás közös produkciója, a Négy fal között – avagy zárt ajtók tárt lábak című előadása arról szól, hogy egy olyan világban, ahol a szexualitás és a különböző tárgyú vágyak képei vesznek körül, mégis szigorú normák szerint éljük meg nyilvánosan, hogyan működik a testiség egy olyan mikroközösségben, mint a család.

Az előadás a Tünet Együttes stúdiójában, azaz otthonában játszódik, a fal mellett körben leültetett nézőket belekényszerítik a voyeur szerepbe.

 

A szem nem kerülheti ki a (meztelen) testek jelenlétét, amelyek kielégíthetetlen, céltalan vágyak válaszképes vagy -képtelen (pót)tárgyai.

A testek a céltalan vágyak póttárgyai
A testek a céltalan vágyak póttárgyai
Mészáros Csaba

Dr. Fritz Kahn A szerelem iskolája című kézikönyvében – amely a darab szövegvilágának is része – látják a megoldást, ennek azonban ideális világa, ahol a kiindulópont kívánatos nők és vonzó, tettre kész férfiak kapcsolata, nem összeegyeztethető olyan viszonyokkal, ahol a szexualitást traumák és sérülések irányítják.

Ott van Ingrid, az anya, aki nem tud mit kezdeni impotens szeretőjével, Uvve, aki nőiségének meghatározásával küzd, húga, a terhes Petra, és Petra gyerekének apja, aki a karácsonyi vacsora alatt „közli”, hogy meleg.

Ha a konkrét helyzetek nem is, a darab kommunikációs gyakorlatai frusztrálóan ismerősek. Az igazi tragédia, hogy a szereplők nemcsak elbeszélnek egymás mellett, maguk sem tudják kielégítően megfogalmazni, mit is gondolnak magukról.

Ami biztosan megvan, az a test, ami a célját nem találó akarat keresztmetszetévé válik.

Jürgen őszinte bejelentése egy pillantásnyi időre talán reményt ad a helyzet feloldására, de ez gyorsan elillan: nevetséges indokokkal magyarázza, hogy miért jobb melegnek lenni, és hogy nem egy másik emberrel való bensőséges kapcsolat ígérete miatt hagyná ott a feleségét.

Ez lehetne a feloldás, a zárlat azonban Rilke verse, A párduc: az erő felesleges, az akarat kevés, a vágy elhal.

Négy fal között – avagy zárt ajtók tárt lábak
Tünet Együttes

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.